بین المللیسیاسی

چرا شهادت سردار سلیمانی، گزینه مناسبی برای تضعیف ایران نیست؟

خبرهای فوری: ساینس مانیتور: از هر سه ایرانی، دو نفر از او به نیکی یاد می کنند؛ ایالات متحده ضربه سختی خواهد خورد

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، ترور(شهادت) مهمترین ژنرال ایران قاسم سلیمانی، با دستور مستقیم ترامپ ، منجر به افزایش تنش ها میان ایران و امریکا گردید. سوال اینجاست، انگیزه ی دولت از این اقدام چه بود و ایا دولت از دولتمردان جدا شده است؟

 اسکات پترسون در نشریه کریستین ساینس مانیتور درباره تبعات و اقدام خطرناک ترامپ در به شهادت رساندن شهید سپهبد سردار قاسم سلیمانی نوشت:

قدرتمند ترین، محبوب و در عین حال ترسناک ترین فرمانده نظامی ایران که همیشه خود را ارزومند شهادت در راه مقاومت معرفی می کرده است، در سحرگاه جمعه توسط یک هواپیمای بدون سرنشین، به آرزوی دیرین خود می رسد.

مقامات آمریکا، هدف از ترور (شهادت) فرمانده ی نیروی قدس ایران و رهبر گروه های مردمی شیعه کتائب حزب الله را، یک اقدام ” پیشگیرانه ” عنوان کردند. وزیر امور خارجه مایک پمپئو دراینباره گفت: آنها در حال طراحی و اجرای عملیات قریب الوقوع وخطرناکی بودند که ممکن بود جان ده ها و شاید صدها آمریکایی را به خطر می انداخت”.

با این وجود ، به جای اینکه  این عملیات به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کند ، تنش ها را به مراتب افزایش داده است طوری که در ایران به عنوان اعلان جنگ تلقی شده و این اقدام را نیازمند پاسخ نظامی می داند .

این مورد اخر سنگ تمام رویدادهای تنش زا میان این دو کشور در عراق بود ، اتفاقاتی که از کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در پایگاه عراقی آغاز شد، با عملیات تلافی جویانه آمریکا  که حداقل ده ها عضو کتائب حزب الله تحت حمایت ایران را به قتل (شهادت) رساند، دنبال شد . همه ی این وقایع با هم ، تنش میان آمریکا و ایران را به سطح جدیدی از خشونت رسانده است و می تواند در گیری های جدی تر و کشنده تری در پی داشته باشد.

رئیس جمهور دونالد ترامپ اندکی پس از آنکه ایالات متحده مسئولیت حمله هواپیماهای بدون سرنشین را بر عهده گرفت ، تصویری از پرچم آمریکا را توییت کرد. وسپس عنوان کرد :” ژنرال سلیمانی هزاران آمریکایی را کشت و یا به شدت زخمی کرد ” و ”  او باید سالها پیش کشته (شهید) می شد.”

اما  تحلیلگران بسیاری در محاسبات دولت ، مبنی بر کشتن (شهادت) یکی از بزرگترین و محبوب ترین سمبل های مقاومت  در ایران ،شک دارند و تصمیم وی را زیر سوال می برند.  با وجود آنکه روسای جمهور گذشته آمریکا و فرماندهان اسرائیلی فرصت فراوانی در اختیار داشتند تا ترامپ را از پیامد های خطرناک و غیر قابل پیشبینی انتقام جویی جهانی ایران و هم پیمانان وفادارش اگاه کنند ، او را در تصمیم گیری رها کردند.

همچنان که اتش تنش ها شعله ور تر می شود ، سؤالاتی نیز در رابطه با قطع ارتباط آشکار بین سیاست گذاران واشنگتن و واقعیت های  موجود درعراق و ایران نیز بیشتر به گوش میرسد ، تا جایی که تحلیگران سیاسی اذعان داشتند عملیات ترور سلیمانی چیزی جز تحریک ایران برای انتقام جویی و آغازفصل تازه ای از تنش ها میان ایران و امریکا نبود.

علی واعظ ، مدیر پروژه ایران در گروه بین المللی بحران می گوید: این موضوع از ان منظر قابل تامل است که عملیاتی که قرار بود مانع  از حملات احتمالی ایران در منطقه شود، دقیقا برعکس عمل کرده و موج جدیدی از تنش ها را باعث می شود.”

آقای واعظ گفت: “رئیس جمهور ترامپ به تثبیت بنیادی ترین آرمان های جمهوری اسلامی کمک کرده است.” او ادامه داد: ، رهبرایران ، آیت الله علی خامنه ای محال است ضعف نشان دهد و اگر این اتفاق هم بر فرض محال بیفتد وایران نتواند واکنشی جدی نشان دهد ، در واشنگتن اینگونه تحلیل می شود که آمریکا می تواند حملات دیگری به ایران ترتیب دهد.” در حالیکه ، “ایران دقیقاً برای چنین شرایطی شبکه ی شبه نظامیان (گره های مردمی) و شرکای خود را در سراسر منطقه  تربیت و توسعه داده است.”

روابط ایالات متحده و عراق در معرض خطر است:

این ترور روابط عراق با امریکا را نیز به خطر انداخته است. عراق خواستار اخراج بیش از ۵۰۰۰ سرباز آمریکایی گردید. نخست وزیر عادل عبدالمهدی این ترور را را “تشدید خطرناک در گیری ها ” نامید و گفت:” این اقدام موجبات جنگی ویرانگر در عراق ، خاورمیانه و جهان” را فراهم کرد.

یک مقام عراقی در بغداد  که نخواست نامش فاش شود، گفت: ” این فقط آغاز کار است  ،” . “تاکنون  فقط چند بطری شیشه شکسته [ منظور در سفارت ایالات متحده در بغداد است]و چند دیوار رنگ شده با اسپری دارید.  قرار است اتفاقات بزرگتری بیفتد… .

وی در ادامه گفت:” ایالات متحده  این امکان را دارد که به مخاطبین  خود در خانه  بگوید: که ما فردی را به قتل (شهادت) رساندیم که قصد کشتن ما را داشت ،ما پیش دستی کردیم و حقش را کف دستش گذاشتیم!  ولی من به شخصه معتقدم که ایالات متحده در ارزیابی شرایط دچار اشتباه شد.”

مقامات آمریکا می دانند که سربازان آمریکا در عراق،مقابل حمله ایران و متحدان شبه نظامی (گروه های مردمی) شیعه مانند”  میوه ای که به شاخه های قابل دسترس آویزان است”. بسیار آسیب پذیر هستند . در واقع ، فرماندهان ایرانی برای چندین دهه هشدار داده اند که به هرگونه حمله آمریکایی  ها،  با هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی از خلیج فارس گرفته تا افغانستان ، پاسخ خواهند داد.

پنتاگون روز جمعه در واشنگتن اعلام کرد که آمریکا ۳۵۰۰ سرباز دیگر را به خاورمیانه می فرستد.

واکنش ایران به درگذشت ژنرال سلیمانی بسیار غضبناک بود . او کسی بود که با فرماندهی نیروی قدس به تشکیل و تربیت نظامیان شیعه در لبنان ، سوریه ، عراق و یمن پرداخت و به این ترتیب قدرت و نفوذ ایران را در منطقه گسترش داد و این شبکه ی نظامی قدرتمند را برای نبرد با دشمنان ایران اماده کرد .

روز جمعه آیت الله خامنه ای از ژنرال سلیمانی به عنوان شهید عالی قدر یاد کرد و در توئیتی هشدار داد که  ” #   SevereRevenge انتقام سختی در انتظار مجرمانی ست که دست خود را به خون ژنرال سلیمانی آغشته کردند”.

رناد منصور ، یک کارشناس عراقی در اتاق فکر چتهم در لندن می گوید: امریکایی ها در حالی که شاهد قدرتمند شدن روز افزون دشمنان درجه ی یک خود درعراق هستند، مدتی است که گیج شده اند و نمی توانند درست تصمیم بگیرند. احتمالا این اقدام آنها نمایشی بود تا قدرت برتر هوایی خود را به رخ بکشند ، اما واضح است که جوابی که می گیرند آنها را از این اقدام نابخردانه پشیمان می کند.فعلا به نظر می رسد برخی از بخش های سیاسی آمریکا مانند شورای امنیت ملی و کاخ سفید، از برخی ابراز احساسات ضد ایرانی که ازعراق به گوش می رسد ، خوش حال وهیجان زده شده اند.”

تبلیغات رسانه ای در ایران

صدا و سیمای ایران مستندی در مورد ژنرال بی نظیر قاسم سلیمانی پخش کرد که چگونه در دهه ۱۹۸۰ در جنگ میان ایران و عراق ،  پوست انداخت تا به ژنرالی تبدیل شد که در سوریه و عراق ،داعش را از پای در آورد.

 حضور به موقع ژنرال سلیمانی و سربازان شبه نظامی شیعه تحت فرماندهی او در بغداد ،در اواسط سال ۲۰۱۴ ، درست هنگامی که داعش در عراق نفوذ کرده بود، و نجات این شهر به دست او و همپیمانانش ،موجب اعتبار و محبوبیت وی در عراق شد. اما ادامه نفوذ او و شبه نظامیان تحت حمایت ایران – و نقش خود ژنرال سلیمانی ، که واسطه توافق دولت فعلی عراق بود – در ماههای اخیر باعث ایجاد احساسات ضد ایرانی درمیان معترضین خواستار اصلاحات سیاسی در عراق گردید.

اما تحلیگران معتقدند که حمله هوایی امریکا به مقر کتائب حزب الله که در انتقام از قتل یک پیمانکار امریکایی صورت گرفته بود منجر به تعرض به سفارت امریکا گردید. و این از عدم اگاهی سیاسی امریکا در عراق ناشی می شود.

به عنوان مثال، هنگامی که یک روزنامه نگار از یک مقام ارشد وزارت امور خارجه، در مورد عواقب احتمالی حملات موشکی سؤال کرد ،وی پاسخ داد: “ما در این زمینه هیچ گونه ترسی نداریم.” حمله ای ، که طی آن تقریباً دو روز دیپلماتهای  امریکایی میان دیوار هایی که با شعارهایی در طرفداری از سلیمانی شکافته می شدند ، پنهان شده بودند.

تله ی ایران

عباس کاظم ، مدیر طرح ابتکار عراق در اتاق فکر شورای آتلانتیک در واشنگتن می گوید: “این نمونه دیگری از سیاست خارجی ایالات متحده  در مورد عراق است.

به گفته وی ، ایران یا متحدینش درعراق با کشتن پیمانکار آمریکایی ، برای امریکا دام پهن کرده بودند. آنها می دانستند که امریکا این عمل انها را بی پاسخ نمی گذارد و امریکا نیز چنین کرد. با حمله موشکی به شبه نظامیان شیعه  موجی از خشم و احساسات ضد امریکایی در عراق به وجود امد. آقای کاظم ادامه می دهد: “از نظر استراتژیک ،  امریکا دقیقاً همان چیزی را که ایرانیان یا متحدانشان می خواستند به  آنها می دهد ، و اینگونه ایالات متحده از یک متحد که به عراق کمک می کند تا با دشمنانش بجنگد ، به نیرویی که عراقی ها را بمباران می کند ، تبدیل می شود.” در نتیجه ی این سیاست بازی ها عراقی ها در حال حاضر خواهان عدم نفوذ هر دو کشور، یعنی ایران و امریکا، در کشورشان هستند.

آقای کاظم می گوید: ” در واشنگتن افراد زیادی هستند  که با افکار خود ستایانه  دچار ارزیابی های غلطی از واقعیت عراق  می شوند.” وی گفت: “در واشنگتن روایتی بسیار رایج است که می گوید:” اوه ، عراقی ها ما را دوست دارند. “و یا اینکه: ” به چه جراتی می گویید که عراقی ها دوست ندارند ما در آنجا باشیم و ما از ایرانیان بهتر هستیم. ”  و این  ادعا کاملا مزخرف است. “

نتیجه این که ، ژنرال سلیمانی از مقبول ترین و محبوب ترین مقام های سیاسی ایران است که طبق نظر سنجی های به دست آ مده ، از هر سه ایرانی، دو نفر از او به نیکی یاد می کنند. میزان این محبوبیت حتما بر شدت انتقام ایران از ایالات متحده تاثیر گذار خواهد بود.

آقای واعظ از گروه بین المللی بحران می گوید: “بدون شک ، ضربه ی شدیدی به نیروی قدس وارد شده است، اما مطمئناً کشنده نیست.” ایران بلافاصله معاون دیرینه ژنرال سلیمانی را به عنوان جانشین وی برگزید و ژنرال اسماعیل قاآنی ، به عنوان رئیس جدید نیروی قدس معرفی شد.

آقای واعظ اظهار داشت: “ژنرال قاآنی” شاید همان دیدگاه استراتژیک یا مهارتهای تاکتیکی ژنرال سلیمانی  را نداشته باشد. ” “اما کل شبکه ای که سلیمانی در حال حاضر در سراسر منطقه گسترس داده است ، مطمئناً عملکردی خواهند داشت  که منافع ایالات متحده را تهدید می کند.”/خبرآنلاین

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا