بین المللی

یک کارشناس بین‌الملل: توقیف نفتکش آمریکایی توسط ایران یک اقدام متقابل و نمایش قدرت بود.

خبرمهم: بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: امکان ندارد آمریکایی‌ها بتوانند با حوثی‌ها مبارزه کنند، عربستان سعودی هم در مقابل یمنی‌ها با شکست مواجه شد.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: اقدام آمریکایی‌ها برای حمله به حوثی‌ها می‌تواند جنگ را در منطقه گسترش دهد و این گسترش به نفع روس‌ها و اسرائیل خواهد بود./ کمک مالی ایران به حوثی‌ها در شرایط فعلی اقدام مناسبی نیست اما آمریکایی‌ها الان نمی‌خواهند ایران را وارد جنگ کنند. ما هم فعلا آمادگی درگیری نداریم.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه‌ رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌خصوص حمله آمریکا به حوثی‌ها گفت: شاید از جهت سیاسی و نظامی آمریکایی‌ها یک مقداری اشتباه کردند که در شرایط فعلی با‌توجه به اینکه سیاست عمومی‌شان عدم گستردگی فضای جنگی بوده. و این کار می‌تواند جنگ را در منطقه گسترش دهد و این گسترش به نفع روس‌ها خواهد بود. بنابراین شاید آمریکایی‌ها برخلاف آنچه نهادهای دیگرشان مثل کنگره پیشنهاد عدم دخالت آمریکا در جنگ را داده بودند، بایدن با فرمان شخصی خودش دست به چنین حمله‌ای زده.

بیگدلی ادامه داد: بنابراین هم می‌تواند باعث گستردگی فضای جنگی شود و هم اینکه به نفع اسرائیل خواهد شد چون توجهات از اسرائیل و غزه منحرف خواهد شد و به سمت روسیه و دریای سرخ خواهد رفت و به این راحتی هم آمریکا نمی‌تواند حوثی‌ها را متقاعد کند یا مجبور نماید که فعالیت‌هایشان را کاهش دهند. بنابر‌این یک مشکل جدیدی را بوجود آوردند. یعنی همانطور که روسیه گرفتار جنگ اوکراین شده ممکن است آمریکایی‌ها نیز گرفتار جنگ با یمن و حوثی‌ها شوند. چون جنگ‌های یمنی‌ها پارتیزانی است و در یک فضای گسترده‌ای قرار دارند امکان ندارد آمریکایی‌ها بتواند با این‌ها مبارزه کند. همانطور که عربستان سعودی هم در مقابل یمنی‌ها با شکست مواجه شد. 

این کارشناس بین‌الملل اضافه کرد: چون حوثی‌ها به این راحتی‌ها شکست‌ناپذیر نیستند به نظرم بهتر بود آمریکا کانال‌های جدیدی را باز می‌کرد و ایران را وادار می‌کرد به یمنی‌ها فشار بیاورد تا دست از فعالیتشان بردارند شاید شرایط به نفع آمریکایی‌ها هم تمام می‌شد. الان در آستانه انتخابات نیز آمریکایی‌ها نگران هستند که با بالارفتن قیمت نفت فضای داخلی را بایدن از دست دهد. 

علی بیگدلی در‌رابطه با توقیف نفتکش آمریکایی توسط ایران گفت: توقیف نفتکش آمریکایی توسط ایران دو ریشه اصلی دارد. اول اینکه ایران یک اقدام متقابل انجام داد چون آمریکا کشتی نفتکش ایران را که یک میلیون بشکه نفت داشت مصادره کرد و نفت آن را حراج کردند و از طرفی ایران دست به یک نمایش قدرت زد که بازوهای محور مقاومت را محکم‌تر کند و بگویید در برابر اقدامات آمریکا و اسرائیل بی‌تفاوت نبوده و دست به یک سری اقدامات زده. برای ایران الان بحران در دریای سرخ مهم‌تر از بحران در غزه است چون دریای سرخ یک آبراه بین‌المللی است و اهمیت خیلی زیادی دارد تا جایی که قیمت نفت را بالا برده. بنابر‌این اقدام ایران مقدمات بحران دریای سیاه را بوجود آورده و ضمنا دست به یک نمایش قدرتی هم زده. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا در یمن همانند اسرائیل در غزه عمل خواهد کرد یا خیر، افزود: آمریکایی‌ها مثل اسرائیل که وارد غزه شده اقدام به حمله نظامی به یمن نخواهند کرد چون هم به فکر خودشان هستند و هم جنگیدن با حوثی‌ها خیلی به نفع آمریکایی‌ها نیست. نهایتا باید ببینیم امروز قطعنامه‌ای که روس‌ها پیشنهاد کردند و جلسه تشکیل شورای امنیت به صورت محرمانه به کجا خواهد رسید و چه نتیجه‌ای به بار خواهد آورد. ولی قطعا گرفتاری آمریکا هم در غزه و هم در یمن کاملا به نفع روس‌ها تمام می‌شود. 

علی بیگدلی در‌خصوص کمک مالی ایران به حوثی‌ها تاکید کرد:  کمک مالی ایران به حوثی‌ها در شرایط فعلی اقدام مناسبی نیست ولی آمریکایی‌ها فعلاحاضر نیستند که ایران را وارد جنگ کنند و نمی‌خواهند جنگ از وضعیت فعلی گسترده‌تر شود. ما هم فعلا آمادگی درگیری نداریم. ایران هم ناچار است به خاطر حفظ نیروهای مقاومت دست به یک سری اقدامات بزند تا گروه‌های مقاومت نگویند که ایران ما را فراموش کرده. این هم یکی از سیاست‌های موقتی ایران است ولی ما باید تلاش کنیم تا تنش‌ها را در همین حد نگه داریم چون افزایش تنش می‌تواند دامن ایران را هم بگیرد. 

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان نسبت به وضعیت منطقه و امنیت آن گفت: اصلا وضعیت منطقه قابل پیش‌بینی نیست حتی امکان افزایش دامنه تنش‌ها نیز وجود دارد. چون اقدام آمریکایی‌ها برای جنگ با حوثی‌ها وضعیت را پیچیده‌تر کرد. حوثی‌ها از نظر جغرافیایی‌ سرزمین وسیعی دارند و مثل غزه نیستند که محاصره دریا داشته باشند. راه گریز حوثی‌ها زیاد است. به همین دلیل هم عربستان ناچار شد یک تقاضای آتش‌بسی از یمنی‌ها داشته باشد. برای همین الان عربستان نگران است که اگر سطح تنش‌ها افزایش پیدا کند حوثی‌ها دوباره به عربستان حمله کنند. آمریکایی‌ها برای حمله به حوثی‌ها عجله کردند چون خودشان هم در آستانه انتخابات هستند و هم باعث گشودن یک فضای تحریک آمیز در منطقه شدند که این شرایط به نفعشان نبود. شرایط غزه و حوثی‌ها برای ایجاد نا‌امنی در منطقه کافی است. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا