اقتصادی

چرا ترکیه محبوب‌ترین کشور برای سفرهای خارجی ایرانیان است؟

خبرمهم: آمارها نشان می‌دهند که سالانه صدها هزار ایرانی به ترکیه سفر می‌کنند.

ایران از نظر جاذبه‌های گردشگری چیزی کم از ترکیه ندارد، اما با چالش‌هایی در جذب گردشگر روبرو است. کمبود زیرساخت‌ها در حوزه گردشگری، کمبود تبلیغات و بازاریابی در سطح بین‌المللی و دشواری اخذ ویزا برای اتباع برخی کشورها از جمله این چالش‌ها هستند.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، صابره خلیلی در یادداشتی برای گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم نوشت: ترکیه در سال‌های اخیر به محبوب‌ترین مقصد گردشگری خارجی برای ایرانیان تبدیل شده است. آمارها نشان می‌دهند که سالانه صدها هزار ایرانی به این کشور سفر می‌کنند. اما چه عواملی باعث شده‌اند تا ترکیه تا به این حد مورد توجه ایرانیان قرار بگیرد؟ این موج گردشگری چه مزایا و معایبی برای ایران و ترکیه به همراه دارد؟ برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید علل سفر ایرانیان به ترکیه را مورد بررسی قرار داد.

به طورکلی ترکیه به علت مجاورت با ایران و وجود پروازهای متعدد بین دو کشور، معافیت از ویزا برای اتباع دو کشور، هزینه‌های مناسب سفر در مقایسه با سایر کشورها، فرهنگ مشابه و جاذبه‌های متنوع به گزینه اصلی ایرانیان برای سفر خارجی تبدیل شده است که این موضوع باعث افزایش ارتباطات فرهنگی و افزایش درآمد ارزی ترکیه شده است.

با این حال به علت متقابل نبودن این موضوع برای ایران و عدم استقبال ترکیه‌ای ها برای سفر به ایران باعث خروج ارز و عدم جبران آن از طریق گردشگری و گمنام ماندن بسیاری از جاذبه‌های دیدنی ایران برای مردم ترکیه شود.

در ایران، گویی در هر گوشه و کنار، گنجینه‌ای از تاریخ و معماری وجود دارد. از تخت جمشید، پایتخت باشکوه هخامنشیان، تا پاسارگاد، آرامگاه کوروش کبیر، و از میدان نقش جهان اصفهان با شکوه صفوی تا بازار بزرگ تبریز با قدمتی هزار ساله، هر بنای تاریخی در ایران، روایت‌گر داستانی از شکوه و عظمت گذشته است.همچنین در ایران، تجربه‌ای منحصر به فرد برای هر سلیقه‌ای وجود دارد. از سواحل نیلگون خلیج فارس و دریای خزر تا قله‌های برفی البرز و زاگرس، از کویرهای پهناور مرکزی تا جنگل‌های سرسبز شمال، ایران هر آنچه یک طبیعت‌گرد آرزو دارد را به او هدیه می‌دهد.

در حالی که ایران از نظر جاذبه‌های گردشگری چیزی کم از ترکیه ندارد، اما با چالش‌هایی در جذب گردشگر روبرو است. کمبود زیرساخت‌ها در حوزه گردشگری، کمبود تبلیغات و بازاریابی در سطح بین‌المللی و دشواری اخذ ویزا برای اتباع برخی کشورها از جمله این چالش‌ها هستند.

و اما ترکیه، با دارا بودن ۱۹ مکان ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو، گنجینه‌ای از تاریخ و فرهنگ را در خود جای داده است. از مسجد ایاصوفیه، بنای باشکوهی که در طول تاریخ به عنوان کلیسا، مسجد و موزه کاربری داشته، تا شهر باستانی تروا، مهد حماسه‌های ایلیاد و ادیسه، و از پاموک‌کاله، با تراس‌های سفید و چشمه‌های آب گرم، تا کاپادوکیا با صخره‌های مخروطی شکل و شهرهای زیرزمینی، هر مکان تاریخی در ترکیه، داستانی از تمدن‌های کهن را روایت می‌کند. به علاوه سواحل زیبای مدیترانه و دریای اژه، کوه‌های سرسبز و دره‌های عمیق، و چشمه‌های آب گرم و غارهای طبیعی، ترکیه را به بهشتی برای طبیعت‌ دوستان تبدیل کرده است. از گشت و گذار در میان خرابه‌های باستانی در کنار ساحل آنتالیا تا پیاده‌روی در میان دره‌های سرسبز کاپادوکیا، و از قایق‌سواری در میان جزایر دل‌انگیز بدروم تا اسکی در کوه‌های مرتفع کردستان، ترکیه تجربه‌ای متنوع از طبیعت را برای هر سلیقه‌ای ارائه می‌دهد.

البته ورود بیش از حد گردشگران خارجی به ترکیه می‌تواند به افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات در ترکیه منجر شود، که این امر می‌تواند به نوبه خود باعث افزایش تورم در این کشور وهمچنین افزایش معضلات اجتماعی مانند سرقت شود که البته لازم است اقدامات لازم از جانب دولت محلی برای کنترل این موارد صورت بگیرد.

درنهایت، رونق صنعت گردشگری می تواند بستری مناسب برای هر دو کشور جهت توسعه اقتصادی فراهم کند، مشروط بر آنکه مقامات محلی در هر دو کشور نقاط مثبت و منفی خود را بشناسند و در جهت بهبود خود، همکاری های سازنده با یک دیگر داشته باشند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۱۰ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا