اقتصادی

دلیل هجوم ایرانیان به بازار املاک ترکیه

خبرمهم: با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها در ایران و پاندمی کرونا در همه کشورها همچنان از میزان خرید ملک از سوی ایرانی‌ها در ترکیه نه تنها کاسته نشده است، بلکه خرید ملک در این کشور طی ماه‌های گذشته از سوی اتباع ایرانی رونق بیشتری هم داشته و حتی اختلاف قیمت‌های ناشی از افت ارزش ریال ایران نیز تاثیر چندانی در هجوم سرمایه‌های ایرانی به بازار ملک ترکیه نداشته است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، بنا بر اعلام مرکز آمار ترکیه طی سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۱ میلادی، ایرانی‌ها با خرید ۱۵۹۹ واحد مسکونی در بین اتباع سایر کشورها رتبه نخست را به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس در ژانویه ۲۰۲۱ میلادی ایرانی‌ها ۴۷۷ واحد مسکونی، در ماه فوریه ۴۵۹ واحد و در ماه مارس ۶۶۳ خانه را در ترکیه خریداری کرده‌اند. به این ترتیب خرید ملک توسط اتباع ایرانی در ترکیه طی ماه مارس نسبت به فوریه حدود ۴۴.۵ درصد افزایش یافته است.

در هر سه ماه ابتدایی سال جاری میلادی، ایرانی‌ها بیشتر از اتباع سایر کشورها در شهرهای ترکیه ملک خریداری کرده‌اند. شهروندان ایران در سال میلادی ۲۰۲۰ که گذشت نیز در صدر خریداران خارجی مسکن در ترکیه و به خصوص در کلانشهر این کشور، استانبول، جای گرفتند. خبرگزاری آناتولی به نقل از سازمان آمار ترکیه «توئیک» در این باره اعلام کرده بود؛ ایرانیان ۷ هزار و ۱۸۹ واحد مسکونی در این سال خریداری کرده‌اند. عطا آیت‌اللهی کارشناس بازار مسکن در این باره معتقد است؛ تبلیغات جذاب برای سرمایه‌گذاری در ترکیه از سوی دلالان طی چند سال گذشته و چشم‌انداز اقتصادی و سیاسی کشور باعث ترغیب ایرانیان برای سرمایه‌گذاری در این کشور شده است.

وعده سفر بدون ویزا به ۱۱۰ کشور دنیا برای خرید ملک در ترکیه

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به بهبود شرایط زندگی در ترکیه گفت: همیشه افرادی به عنوان دلال و واسطه با تبلیغ شرایط بسیار مطلوب به خریداران که گاهی هم از واقعیت دور است افراد را برای خرید ملک در ترکیه ترغیب می‌کنند به عنوان نمونه برای اینکه افراد را برای خرید ملک جذب کنند به آنها وعده پاسپورت ترکیه و سفر به ۱۱۰ کشور دنیا بدون ویزا را می‌دهند حال آنکه آیا این پاسپورت این ویژگی را دارد یا خیر اصلا مشخص نیست.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه این‌گونه مشوق‌ها در جذب سرمایه ایرانی‌ها به ترکیه بسیار مهم است، افزود: با توجه به اینکه ترکیه مسافت زیادی با ایران ندارد بسیاری از افراد حتی برای اوقات فراغت و تعطیلات ممکن است خانه‌هایی در این کشور خریداری کنند و از پاسپورت این کشور و مزایای آن بهره‌مند شوند.

آیت‌اللهی ادامه داد: با توجه به اینکه اخذ ویزا در شرایط فعلی برای ایرانیان سخت‌تر شده این اقدام ترکیه می‌تواند فرصتی برای آنها تلقی شود و تعداد افرادی هم که بتوانند از این طریق برای سرمایه‌گذاری در این کشور اقدام کنند هم در ایران کم نیست.

شعار یا واقعیت؛ مساله این است!

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: البته با افرادی که در این زمینه تجربه داشته‌اند برخورد داشته‌ام که گفته‌اند این موضوعاتی که برای تبلیغ در خرید املاک ترکیه مطرح می‌شود گاهی تنها در حد شعار بوده و تنها برای جذب مشتری‌ها مطرح می‌شود.

آیت‌اللهی با اشاره به قیمت ملک در ترکیه ادامه داد: درحال حاضر متوسط خرید یک ملک در ترکیه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دلار برآورد می‌شود که با دلار ۲۵ هزار تومان کنونی حدود ۶ میلیارد تومان خواهد شد و این رقم چندان هم زیاد نیست و بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت یا سرمایه‌گذاری در کشورهای اطراف را داشته باشند توانایی پرداخت آن را دارند.

او خاطرنشان کرد: ضمن آنکه در کنار پاسپورت ترکیه و کاهش ارزش لیر ترکیه در صورتی که دلار مجددا خیز بردارد برای افرادی که در ترکیه سرمایه‌گذاری می‌کنند این اقدام به صرفه خواهد بود و مجموعه این عوامل باعث می‌شود تا تصمیم به خرید ملک در این کشور بگیرند.

این کارشناس بازار مسکن با مقایسه خرید ملک در امارات گفت: البته در گذشته رابطه ایران و امارات بسیار حسنه بود و بسیاری از ایرانی‌ها در این کشور فعالیت داشتند و بخش قابل توجهی از اقتصاد این کشور را ایرانی‌ها می‌چرخاندند.

آیت‌اللهی افزود: اما دولت امارات با سیاست‌هایی که در پیش گرفت و افزایش سخت‌گیری‌ها در ارایه ویزا به ایرانی‌ها پس از چند سال اعتماد ایرانی‌ها را تضعیف کرد و همین عامل باعث شد تا ایرانی‌ها به سمت سرمایه‌گذاری در ترکیه ترغیب شوند ضمن آنکه برای رفتن ایرانی‌ها به ترکیه نیازی هم به ویزا نیست.

او گفت: البته این اقدام ایرانی‌ها و خرید ملک در کشورهای منطقه تنها به مردم کشورما محدود نمی‌شود و حتی امریکایی‌هایی نیز هستند که در مکزیک سرمایه‌گذاری کرده و ملک خریده‌اند و برای تعطیلات به آنجا می‌روند همین‌طور عرب‌ها و … در اروپا در حوزه ملک سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این آزادی است که هر شهروندی می‌تواند داشته باشد.

کیش پتانسیل سرمایه‌گذاری در ملک را دارد

او در پاسخ به این پرسش که چرا ایران چنین فرصتی را برای مردم کشورهای منطقه فراهم نمی‌کند، گفت: این موضوع نیاز به بازنگری در قوانین دارد اما باید گفت برخی افراد از کشورهای عراق و افغانستان در حال حاضر نیز در ایران در بخش ملک سرمایه‌گذاری کرده‌اند و رفت و آمد هم دارند البته تعدادشان محدود است.

آیت‌اللهی گفت: مسلما افزایش خرید ملک از سوی ایرانی‌ها در کشورهای منطقه باعث ارزبری می‌شود اما به اعتقاد من در صورتی که کیش پتانسیل این را داشته باشد تا با ارایه امکانات بیشتر مردم را به این سمت ترغیب می‌کردند.

این کارشناس بازار مسکن گفت: در حال حاضر در کیش آپارتمان از متری ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در کنار ساحل قیمت‌گذاری شده که برای سرمایه‌گذاری هم مناسب است. اما اگر ما به دنبال سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در ایران هستیم باید قوانینی وضع شود تا افراد بتوانند به راحتی سرمایه خود را در کشور تزریق کنند درغیر این صورت نمی‌توان امیدی به بازگشت سرمایه‌ها داشت و در نهایت محدودیت‌ها باعث فرارسرمایه می‌شوند./اعتماد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا