بین المللی

بیگدلی، کارشناس بین‌الملل: اقتصاد ما تحمل یک جنگ آن هم با اسرائیل را ندارد. /ایران یک جنگ روانی برای اسرائیلی‌ها راه انداخته اما جنگ روانی نمی‌تواند پاسخ‌ انتظارات داخلی را بدهد

خبرمهم: علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: جنگ قیمت نفت را به شکل سرسام‌آوری بالا خواهد برد. برای آمریکایی‌ها بنزین از آب واجب‌تر است و می‌تواند در میزان رای‌گیری مردم آمریکا تاثیر داشته باشد. بنابراین آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند ایران را قانع کنند دست به اقدام مستقیم برای حمله به اسرائیل نزند.

بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: ایران یک جنگ روانی برای اسرائیلی‌ها راه انداخته چون شهروندان اسرائیلی دچار یک وسواس روانی شدند و حتی از ترس به پناهگاه‌ها رفتند، اما تا کی می‌تواند این شرایط ادامه دارد باشد؟ و نکته اینجاست که این جنگ روانی نمی‌تواند پاسخ‌گوی انتظارات داخلی را بدهد، چون تمام مقامات نظامی و سیاسی ما گفتند انتقام سختی خواهیم گرفت.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در پاسخ به این سوال که آیا ایران طبق گفته رهبری برای تنبیه اسرائیل مستقیم وارد عمل می‌شود یا از بازوهای نظامی خود در منطقه استفاه می‌کند، گفت :خیلی مشخص نیست که ایران برای تنبیه اسرائیل خودش مستقیم وارد عمل می‌شود یا از قوای نظامی خود در منطقه مثل حزب‌الله استفاده می‌کند. ایران الان در شرایط خیلی خاصی قرار گرفته چون اگر به اسرائیل پاسخ ندهد باید پاسخ‌گوی نیروهای داخلی و افکار عمومی باشد و اگر پاسخ دهد تحت فشار نیروهای طرفدار اسرائیل در منطقه قرار می‌گیرد. 

وی ادامه داد: چگونگی و کیفیت این پاسخ خیلی مهم است ولی قاعدتا نباید ایران مستقیما از خاک خودش به اسرائیل حمله کند چون تبعات خیلی زیادی دارد و امکان اینکه ما ناخواسته وارد جنگ گسترده شویم وجود دارد. این شرایط به شدت برای ما زیان‌آور است چون حتی اقتصاد ما هم تحمل یک جنگ آن هم با اسرائیل را ندارد. بنابراین من نظرم این است که شاید ایران بتواند از بازوهای نظامی خود در منطقه استفاده کند  بدون اینکه بپذیرید این اقدام از طرف ایران بوده یا حمایت شده. در هر صورت ایران باید ناچارا یک پاسخی بدهد و بهتر است که از طریق نیروهای وابسته به خودش صورت بگیرد و به احتمال زیاد هم همینطور خواهد شد. منتهی زمان و کیفیت آن هنوز مشخص نیست. 

بیگدلی نسبت به جنگ روانی ایران با اسرائیل گفت: اینکه ایران یک جنگ روانی برای اسرائیلی‌ها راه انداخته درست است چون شهروندان اسرائیلی دچار یک وسواس روانی شدند و حتی از ترس به پناهگاه‌ها رفتند، اما تا کی می‌تواند این شرایط ادامه دارد باشد؟ و نکته اینجاست که این جنگ روانی نمی‌تواند پاسخ‌گوی انتظارات داخلی را بدهد. چون تمام مقامات نظامی و سیاسی ما گفتند انتقام سختی خواهیم گرفت و این وضعیت انزوای روانی اسرائیل نمی‌تواند به معنای انتقام سخت باشد. 

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان تاکید کرد: پاسخ محدودی که آقای امیرعبداللهیان گفتند در کانال‌های دیپلماتیک خیلی دنبال می‌شود تاحدی که وزیر‌خارجه فرانسه، آلمان و آمریکا هم به کشورهای عربی اطراف ما و هم به خودمان گفتند که یک مقداری صبور باشید. حتی ادامه این جنگ به خاطر انتخابات به نفع آمریکا نخواهد بود و قیمت نفت را به شکل سرسام‌آوری بالا خواهد برد. برای امریکایی‌ها بنزین از آب واجب تر است و می‌تواند در میزان رای‌گیری مردم آمریکا تاثیر داشته باشد. بنابراین آمریکایی‌ها تمام تلاششان را انجام می‌دهند تا ایران را قانع کنند دست به اقدام مستقیم برای حمله به اسرائیل نزند. خیلی شرایط پیچیده‌ای شده و اینکه چه تصمیمی بگیرند مشخص نیست. اما با‌توجه به حمایت‌هایی که آمریکا و انگلیس از اسرائیل داشتند به نظرم بهتر است مستقیم پاسخ ندهیم چون به شدت جای نگرانی دارد. الان هم ایران در یک حالت بلاتکلیفی قرار گرفته. 

نویسنده: آمنه آهنین‌پنجه

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا