بین المللی

دکتر بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: ایران در تلاش است تا بتواند عربستان را از ارتباط با اسرائیل منع کند.

خبرمهم: علی بیگدلی، کارشناس بین‌الملل: با رفتن عربستان به سمت اسرائیل به عنوان بزرگترین کشور خلیج فارس، ما در انزوای سیاسی بیشتری قرار خواهیم گرفت.

ولیعهد سعودی در مصاحبه با فاکس نیوز در مورد موضوعات و مسائل مختلف از جمله روابط پادشاهی با کشورهای متحد و دوست و موضع آن‌ها در مورد برجسته‌ترین تحولات و رویدادهای سیاسی و اقتصادی در جهان، با یمن و ایران، عضویت در گروه بریکس، روابط با دولت امریکا و موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل صحبت کرده است. در این مصاحبه تصویری، رهبر جوان عربستان تلاش می کند فاصله زیادی از محافظه کاری عربستان قدیم که پادشاهان پیر و فرتوت آن را از توسعه عقب انداخته بودند، بگیرد و خود را به عنوان رهبری که عربستان را به مسیر پرشتاب توسعه، هدایت کرد، معرفی کند. مجری فاکس نیوز، متعجب از ذهن ریاضیاتی او در اشراف به آمارهای اقتصادی کشورش و سایر رقبا، از تغییرات اساسی عربستان و هدف نهایی او سوال می کند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌خصوص عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل گفت: ایران در تلاش است تا با نزدیک شدن به عربستان و پیام‌هایی که رئیس‌جمهور برای پادشاه عربستان می‌دهد مقداری نزدیکی را بیشتر کند تا جایی که بتواند  عربستان را منع کند از ارتباط با اسرائیل ولی این‌ها یک نوع ارتباطات محلی است که در فضای بین‌المللی جایگاهی ندارد.  

دکتر بیگدلی افزود: در مصاحبه‌ای هم که محمد بن‌سلمان با فاکس نیوز داشت، خبرنگار گفت یک مقداری وقفه در تصمیم‌گیریتان برای روابط با اسرائیل پیش آمده اما بن سلمان در پاسخ گفت خیر وقفه‌ای نیفتاده ما مشغول مطالعه در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: این نشان می‌دهد عربستان تصمیم دارد این کار را انجام دهد و حتما هم انجام خواهد داد. بنابر‌این با رفتن عربستان به سمت اسرائیل به عنوان بزرگترین کشور خلیج فارس، ما در انزوای سیاسی بیشتری قرار خواهیم گرفت و به اصطلاح یک جمع متکثری از دشمنان ما در خلیج فارس شکل می‌گیرند که برای ما بسیار زیان‌آور خواهد بود. 

علی بیگدلی در‌پاسخ به این سوال که آیا با برقراری روابط دیپلماتیک بین عربستان و اسرائیل روابط ایران با عربستان قطع می‌شود، گفت: خیر روابط ما با عربستان در صورت برقراری ارتباط بین عربستان و اسرائیل قطع نخواهد شد و خود عربستان هم نمی‌خواهد روابطش با ما قطع شود زیرا به نفعش نیست. از طرفی قطع شدن روابط به نفع ما هم نیست.

این کارشناس بین‌المللی اضافه کرد: البته شاید این اختلافاتی که بین ما و عربستان بوجود می‌آید موقتی باشد اما ما ناچاریم روابطمان را با عربستان حفظ و گسترش دهیم. منتهی محمد بن سلمان در یک مصاحبه دیگری گفت روابط ما با ایران زمانی عادی‌سازی می‌شود و ما امکان سرمایه‌گذاری در ایران را خواهیم داشت که ایران مسئله برجام را حل کند. 

دکتر بیگدلی تاکید کرد: خود این مسئله مهم است و از طرفی دیگر  شرط گذاشته برای مسئله کنترل موشکی و عدم دخالت ایران در کشورهای عرب منطقه، که خب این‌ها برای ما خیلی مشکل است. بنابراین مبادله سفیری که ما با عربستان داشتیم، دلیل نمی‌شود برای اینکه بگوییم تمام اختلافات ما با عربستان حل شده است. 

وی نسبت به اینکه وضعیت فلسطین به کجا خواهد رسید با برقرای روابط بین عربستان و اسرائیل، افزود: در‌حال حاضر با این کدورتی که بین بایدن و نتانیاهو بوجود آمده آن‌هم با توجه به اینکه به طور سنتی هر رئیس‌جمهوری بعد از همین ماه اول، نخست‌وزیر اسرائیل را دعوت می‌کرد به کاخ سفید در حالی‌که بایدن هنوز نسبت به نتانیاهو این کار را انجام نداده و تازه در حاشیه مجمع هم یک نشست خیلی سردی بینشان وجود داشت. 

از طرفی نتانیاهو با حمایت گروه‌های تندروی صهیونیستی به نخست‌وزیری رسید که خب رهبر این جنبش صهیونیستی همان روز اول اعلام کرد ما دو دشمن داریم ولی دشمن اولمان برایمان مهم‌تر است و آن دشمن فلسطین است.  

بیگدلی تاکید کرد: بنابر‌این اسرائیل به هیچ وجه به سمت روابط با فلسطین نخواهد رفت. بایدن هم که از همان ابتدا گفتم خیلی روابط صمیمانه‌ای با نتانیاهو ندارد. عربستان هم خیلی نمی‌تواند خودش را گرفتار فلسطین کند. 

البته محمد بن سلمان گفته یکی از شروط ما برای برگشت اسرائیل به پشت مرزهای ۱۹۶۷ فلسطین است، اما این یک مقداری مشکل به نظر می‌رسد. پس ما نباید منتظر باشیم روابط اسرائیل با عربستان به زودی عادی‌سازی شود و هنوز یک مقداری برای این عادی‌سازی زود است.

 اما مشخص است که هر دو طرف تمایل به برقرای این روابط دارند، منتهی عربستان به عنوان رهبر کشورهای عرب ناچار است مسئله فلسطین را یک سرو شکلی بدهد وگرنه گرفتار مخالفت افکار عمومی داخل عربستان و کشورهای عربی خواهد شد. 

دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان نسبت به عملکرد ر‌ئیس‌جمهور در سازمان ملل گفت: سخنرانی آقای ر‌ئیس‌جمهور  در سازمان ملل یک مقداری پراکنده‌گویی داشت. این سخنرانی مناسب مجمع نبود، ایشان باید با این مدل در یک استان سخنرانی می‌کردند. سخنرانی در مجمع یک شرایط و مقرراتی دارد که ایشان آن‌ها را رعایت نکردند.

 علت هم این است که ما می‌خواهیم با یک عینک ایدئولوژی جدید به دنیا نگاه کنیم اما این نگاه و این ایدئولوژی جواب نخواهد داد و نمی‌تواند پاسخ‌گوی تغییرات جهانی باشد. زیرا جهان به شدت در حال تغییر است اما ما هنوز قواعد و مقررات بین‌الملل را رعایت نمی‌کنیم و در همان نقطه صفر خودمان باقی ماندیم. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا