بین المللی

بیگدلی، کارشناس بین‌الملل: سفر رئیسی به آمریکای لاتین، سیاسی است نه اقتصادی!

خبرمهم: بیگدلی، کارشناس بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرهای فوری مهم: سفر آقای رئیسی به آمریکای لاتین در حل مشکلات داخلی تاثیری ندارد. ما برای حل مشکلات خود نیاز به روابط با کشورهایی داریم که توان سرمایه گذاری داشته باشند و به نوعی صاحب تکنولوژی باشند تا بتوانند اقتصاد منجمد ما را احیا کنند. این سفر صرفا یک سفر سیاسی است.

علی بیگدلی، کارشناس بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرهای فوری مهم گفت: نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا تلاش می‌کند تا با نزدیکی به ایران باج بیشتری را از آمریکایی‌ها مطالبه کند. زیرا موضوع نفت ونزوئلا با توجه به مسئله اوکراین و روسیه برای اتحادیه اروپا و آمریکا خیلی مهم است. 

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌خصوص تاثیر سفر ابراهیم رئیسی به آمریکای لاتین در حل مشکلات داخلی گفت: سفر آقای رئیسی به آمریکای لاتین در حل مشکلات داخلی تاثیری ندارد. ما برای حل مشکلات خود نیاز به روابط با کشورهایی داریم که توان سرمایه گذاری داشته باشند و به نوعی صاحب تکنولوژی باشند تا بتوانند اقتصاد منجمد ما را احیا کنند.

این سفر صرفا یک سفر سیاسی است. این کشورهایی که آقای رئیسی به آن‌ها سفر می‌کند کشورهای فقیری هستند که هیچ کمکی در زمینه اقتصادی نمی‌توانند برای ما داشته باشند. مبادلات تجاری ما را هم نمی‌توانند به ۱۰ میلیارد و بعد به ۲۰ میلیارد دلار افزایش دهند، زیرا ونزوئلا در وهله اول توان اقتصادی لازم را ندارد که بتواند حجم مبادلات را افزایش دهد. از طرفی مسافت با این‌ها نیز برای ما در‌خصوص حمل کالا هزینه‌ساز و مشکل است. 

ولی بعد دیگر سفر به آمریکای لاتین این است که ما می‌خواهیم نشان دهیم که در انزوای سیاسی نیستیم و حتی تا آمریکای لاتین که حیاط خلوت آمریکا و به عبارتی نزدیک گوش آمریکاست توانستیم پیش‌روی کنیم و صاحب نفوذ هستیم. این‌ها بیشتر جنبه سیاسی دارند تا اقتصادی. 

البته اظهار‌نظرهای اقتصادی هم راجع به این موضوع شده ولی این کشورها توان اقتصادی سرمایه‌گذاری در کشور ما را ندارند. همانطور که ماهم نداریم، اگر چه ما در دوران آقای احمدی‌نژاد دست به ساخت و سازهای گسترده‌ای در ونزوئلا زدیم و تولیدات داخلی خودرو مثل سمند را در آنجا داشتیم اما هیچ نتیجه مطلوبی نداشت و نتوانستند اقتصاد کشور ما را از این حالت بلاتکلیفی رها کنند. 

علی بیگدلی تاکید کرد: پس فقط جنبه سیاسی دارد و دولت می‌خواهد به آمریکا نشان دهد که در انزوای سیاسی نیست و هر روز فضاهای جدیدتری را به سمت خودش باز می‌کند. در داخل نیز می‌خواهد میزان محبوبیت را افزایش دهد.  یک سیاست عمومی نیز وجود دارد در دولت آن هم با حمایت‌هایی که رهبری از دولت دارد، به دنبال این است که فضاهای جدیدی را باز کند. ولی این کشورها همانطور که گفتم توان اقتصادی و تکنولوژی لازم را ندارند که بتوانند برای ما سرمایه گذاری انجام دهند و اقتصاد ما را از حالت منجمد خارج کنند. 

بیگدلی نسبت به تاثیر این سفر در مذاکرات و روابط با آمریکا افزود: این سفر تاثیری در روابط ما با آمریکا و مذاکرات ندارد. این کشورها به دلیل تمایلات سوسیالیستی که دارند نمی‌توانند با آمریکا ارتباط پیدا کنند. حتی روسای مختلف آمریکا نتوانستند روابطشان با کوبا را ایجاد کنند. البته اوباما توانست مبادله را با کوبا ایجاد کند ولی بعد که ترامپ آمد (با توجه به تفکرات ضد سوسیالیستی که جمهوری‌خواه‌ها دارند) به طور کلی روابط با کوبا را قطع کرد. البته کوبا هم تفکرات ضد امپریالیستی دارد.

 این سه کشور خصوصیاتشان شباهت زیادی به همدیگر دارد و از قدرت و نفوذ زیادی هم برخوردار نیستند. بنابر‌این نمی‌توانند روی فضا آمریکا تاثیر داشته باشند. تنها دلیل این است که نشان دهیم از انزوای سیاسی رها شده‌ایم و فضای داخلی را یک مقداری آرام کنیم. 

ممکن است مبادلات محدودی هم بین ما و این سه کشور انجام شود. البته این سفر در گذشته هم انجام شده و نقطه عطفی در روابط ما با این سه کشور نیست. همچنین نتیجه آنچنانی هم نداشته. سرمایه‌های سخاوتمندانه‌ای هم که احمدی‌نژاد در ونزوئلا انجام داد، هیچ نتیجه‌ای به بار نیاورد و در دوره روحانی دچار فراموشی شد زیرا روحانی به دنبال یک نوع گشایش با کشورهای غربی بود و توجه خاصی به این نوع کشورها نداشت. 

در‌حال حاضر که کشورهای غربی به دلایل ریزش‌های داخلی و جنبش‌های ایرانی خارج از کشور با نهادهای تاثیر‌گذار اتحادیه اروپا را تحت تاثیر قرار دادند، ما می‌خواهیم نشان دهیم این‌ها خیلی مهم نبوده و ما همچنان مشروعیت لازم را در داخل داریم. البته این سفر می‌تواند میزان مشروعیت دولت آقای رئیسی را  یک مقداری افزایش دهد ولی گشایشی در مسائل اقتصادی بوجود نخواهد آمد.  

این کارشناس بین‌المللی در ادامه تصریح کرد: آمریکایی‌ها خیلی این سفر برایشان اهمیت ندارد. در‌حال حاضر نیز صاحبان صنایع نفتی آمریکا با سرمایه‌‌داران نفتی ونزوئلا مذاکره می‌کنند تا صنعت نفت ونزوئلا را احیا کنند. برای اینکه غرب و به خصوص اتحادیه اروپا با کمبود انرژی مواجه هستند. به همین دلیل هم آمریکا و اروپا تصمیم گرفتند از نزدیک‌ترین راه و بی‌دردسرترین راه که نفت ونزوئلا (و تقریبا بزرگترین منابع نفتی دست نخورده را هم دارد) استفاده کنند. بنابر‌این مشغول مذاکره هم هستند. ولی آقای مادورو تلاش می‌کند تا با نزدیکی به ایران باج بیشتری را از آمریکایی‌ها مطالبه کند. زیرا موضوع نفت ونزوئلا با توجه به مسئله اوکراین و روسیه برای اتحادیه اروپا و آمریکا خیلی مهم است. 

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: از اوایل انقلاب هم اولین سفر مقامات ما به کره شمالی، کوبا، الجزایر و کشورهای فقیر دیگری بود که هیچ تاثیری در اقتصاد ما بوجود نیاورد، این‌ها فقط یک کار عبث و بیهوده‌ یا یک نوع سرگرمی و بازی کردن با فضای سیاسی است که تاثیر عمده‌ای در احیای اقتصادی ما نخواهد داشت و به عبارتی نانی را بر سر سفره مردم نخواهد آورد. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا