بین المللی

دکتر قناد‌باشی، کارشناس بین‌الملل: دولت سیزدهم پیگیر برجام نیست، خواهان برداشتن تحریم‌هاست.

خبرمهم: دکتر جعفر قناد‌باشی، کارشناس بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرهای فوری مهم: تنها در یک صورت ممکن است مذاکرات صورت بگیرد و آن این است که ایران اطمینان پیدا کند که تحریم‌ها برداشته خواهد شد. لذا شرط ایران چه آقای هیثم بن طارق، سلطان عمان باشد چه شخص دیگری، برداشت تحریم‌هاست.

«طارق بن هیثم» سلطان عمان در اولین سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران، عصر یکشنبه هفتم خرداد‌ماه وارد تهران شد و روز دوشنبه پس از دیدار با مقام معظم رهبری، تهران را به مقصد کشورش ترک کرد. این سفر پاسخ به سفر سال گذشته سید ابراهیم رئیسی بود که در رأس هیأتی به مسقط سفر رفت و چندین توافقنامه و یادداشت تفاهم در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و غیره امضا شد.  بسیاری از ناظران سیاسی این سفر را دارای اهمیت فوق العاده ارزیابی کرده و از آن به عنوان نقطه عطفی برای تعیین آینده پرونده هسته‌ای ایران و حتی صلح منطقه‌ای یاد می‌کنند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، در همین زمینه دکتر جعفر قناد‌باشی، کارشناس بین‌الملل در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم نسبت به امکان احیای برجام با سفر سلطان عمان به ایران گفت: تنها در یک صورت (چه در قالب برجام و چه در غیر‌ برجام) ممکن است مذاکرات صورت بگیرد و آن این است که ایران اطمینان پیدا کند که تحریم ها برداشته خواهد شد. شرط ما در ابتدا برداشتن تحریم‌هاست. تاکنون هم غربی ها سعی در وقت‌کشی کردند و با انواع و اقسام شیوه‌ها تحریم‌ها را گسترش دادند.

لذا شرط ایران چه آقای هیثم بن طارق، سلطان عمان باشد چه شخص دیگری،برداشت تحریم‌هاست. ما خواستار برداشته شدن تحریم‌ها به طور کلی هستیم. لذا هرگونه وعده‌ای برای مذاکره در‌خصوص مسائل فرعی از نظر ما یک نوع وقت‌کشی است  و ما قرارمان بر این نیست که این‌ها را مجددا تکرار کنیم.

قناد‌باشی در پاسخ به این سوال که چرا ایران به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کشور منطقه برای تنظیم روابط خود با جهان نیازمند واسطه‌گری است، تاکید کرد: ما با همه کشورهای جهان ارتباط داریم و در تمامی این کشورها سفارت‌خانه داشته و آن‌ها نیز در کشور ما سفارتخانه دارند، البته به جز کشور آمریکا و اسرائیل. فقط در دو‌سه مورد ویژه هست که آن هم به دلیل خصومت‌ورزی طرف مقابل است که مسئله میانجی‌گری پیش آمده تا رضایت ما را جلب کنند. یعنی میانجی‌ها همواره در‌صدد جلب رضایت ما هستند برای کسانی که سیاست‌های خصمانه‌ای را علیه ما اجرا کردند.

به طور مثال یکی از کشورهای منطقه که بیشترین سیاست خصمانه را بر‌علیه ما اجرا کردند برای برقراری مجدد رابطه نیاز به موافقت ما داشتند تا از بعضی سیاست‌های خصمانه آن‌ها چشم‌پوشی کنیم.

 در ‌مورد آمریکایی‌ها نیز به همین صورت است، اگر ما از همه جنایت‌هایی که در ایران کردند مثل سرنگونی حکومت ملی مصدق، … تا هزاران جنایت و توطئه دیگر چشم‌پوشی کنیم آیا در جریان برجام که مذاکرات طولانی صورت گرفت و وعده دادند اما زیر وعده‌هایشان زدند آیا باید بدون میانجی و واسطه یا آن‌ها وارد مذاکره شویم؟ خیر. 

واسطه‌ها عمدتا کوششان بر‌این اساس است که رضایت ما را به عنوان کسی که مورد سیاست‌های خصمانه قرار گرفتیم، جلب کنند. وگرنه ما با انگلستان و حتی کشورها غربی که سابقه استعمارگری در ایران دارند هم ارتباط داریم. در عملکرد و پرونده ایران هیچ اقدام یا عملکردی بر علیه هیچ کشوری وجود ندارد.

این کارشناس بین‌الملل در ادامه افزود: ما اگر روابطمان با کشورهای عربی به طور جدی پیش برود می‌توانیم یک اقتصاد خوب و مشترک منطقه‌ای را با هم اداره کنیم و از آن بهره‌برداری کنیم. اما بحث اصلی در حال حاضر بحث تحریم‌هاست که آمریکایی‌ها اجرا کردند.

 تحریم‌های آمریکایی‌ها براساس سازمان ملل نیست بلکه خودشان آن‌ها را ایجاد، تصویب و اعمال می‌کنند. این تحریم‌ها طبیعتا زمانی که برداشته شود تغییرات زیادی ایجاد می‌شود. 

دکتر جعفر قناد‌باشی، کارشناس بین‌الملل در پایان تاکید کرد: در‌حال حاضر دولت سیزدهم پیگیر برجام نیست. این دولت از روز اول خواستار برداشته شدن تحریم‌ها بود و منتظر هم بودند تا هر نوع مذاکره‌ای را برای برداشتن تحریم‌ها انجام دهند. 

آقای روحانی و ظریف نیز که در مذاکرات نقش اصلی را داشتند بارها از عدم تحقق وعده‌های غرب سخن گفتند و ناخشنودی خودشان را نسبت به این شیوه اعلام کردند، این روشن است. آقای روحانی حتی یک جمله معروف هم داشتند که می‌گفتند هر‌آنچه ما مشکل داریم همه از آمریکاست. 

 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا