بین المللی

بیگدلی، کارشناس مسائل سیاسی: تنها راه عبور از اقتصاد منجمد کشور، حل مسئله برجام، آژانس و FATF است.

خبرمهم: دکتر بیگدلی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرهای مهم: عضویت در شانگهای و بریکس فقط یک ژست سیاسی است و مقامات ما آنقدر این را بزرگ کردند و خودشان برای خودشان کف زدند درحالیکه هیچ تاثیر و ارزشی در حل مشکلات ما ندارد.

دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل: عربستان در برجام خیلی جدی است. وزیر امور خارجه عربستان همین چند وقت پیش اعلام کرد که ما حاضریم در ایران سرمایه‌گذاری سخاوتمندانه‌ای داشته باشیم، مشروط بر‌اینکه ایران مشکلش را با برجام و آژانس حل کند. 

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم نسبت به وضعیت برجام با‌توجه به توافقاتی که در‌خصوص خروج پرونده هسته‌ای ایران از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل، گفت: اینکه برجام از بین برود، موضوع مشخصی نیست چون صحبت‌هایی که تا الان شده، تابع یک دیپلماسی محرمانه ضعیفی بوده و یک تعهدات متقابلی به یکدیگر دادند و آمریکا هم از یک مقداری از صدور نفت ایران چشم‌پوشی کرده. 

الان صادرات نفت ما به بالای ۲۰۷ هزار بشکه رسیده که از سال ۲۰۱۵ به این طرف سابقه نداشته. از آن طرف هم ایران تعهد کرده غنی‌سازی ۶۰ درصدی را کاهش دهد، به نیروها در عراق حمله نکند و مبادلات زندانیان سیاسی صورت بگیرد. 

بیگدلی در ادامه افزود: این توافقات خیلی پیش پا افتاده است و هیچ ارتباطی به برجام ندارد. برجام یک موضوع جداگانه‌ای است که من فکر نمی‌کنم تا پایان دوره بایدن به سرانجام برسد. با توجه به اینکه اکتبر همین امسال یعنی ۲۰۲۳ نیز تعهدات ایران نسبت به قطعنامه ۲۰۳۱ از بین خواهد رفت، بنابر‌این ایران می‌تواند خرید و فروش اسلحه انجام دهد.

 از طرفی هم در آمریکا کنگره‌ای‌ها شدیدا با مذاکره بایدن با ایران بر سر برجام مخالف هستند. بنابراین فکر نمی‌کنم مسئله برجام حداقل در یک سال و نیمه باقی مانده به یک جایی برسد تا اینکه ببینیم در دوره آینده چه اتفاقی خواهد افتاد ولی آنچه که تا الان اتفاق افتاده ارتباطی با تحریم‌های ذیل برجام ندارد.

این استاد دانشگاه گفت: آمریکایی‌ها پیشنهاد دادند که ما حاضریم تحریم‌های ذیل برجام را برداریم و برای ایران یک شرایطی گذاشتند از جمله خارج شدن نیروهای ایران از کشورهای منطقه و کنترل موشکی ولی ایران نپذیرفت و درخواست بیشتری از لغو تحریم‌ها را داد از جمله اینکه سپاه از تحریم‌های آمریکا خارج شود ولی آمریکا این را نپذیرفت. 

بیگدلی تاکید کرد: بنابراین بحث برجام با آنچه که تا الان اتفاق افتاده که یک دیپلماسی محرمانه بوده، تفاوت دارد ولی مهم‌ترین چیزی که اتفاق افتاده همین افزایش صادرات نفت است.

این کارشناس مسائل سیاسی در‌ پاسخ به این سوال که آیا کنار گذاشتن مذاکرات هسته‌ای و پیش گرفتن مذاکرات اقتصادی درست است یا خیر، گفت: الان دولت در تلاش است تا یک مقداری فضای اقتصادی را از حالت التهابی آن خارج کند. درحال‌حاضر هم مشکل ما اقتصادی است و ایران هم اگر امتیازی به آمریکایی‌ها سر مسئله برجام می‌دهد و یا حتی اینکه آقای گروسی آمدند به ایران و احساس رضایت کردند، به خاطر حل مسائل اقتصادی است. 

دکتر علی بیگدلی تاکید کرد: در نشست آینده شورای حکام هم اگرچه مسئله هسته‌ای ایران مطرح خواهد شد ولی منجر به صدور قطع‌نامه نخواهد شد. بنابر‌این ما ناچاریم طی این شرایط، بیشتر جنبه‌های اقتصادی را در نظر بگیریم. پس در حل مشکل برجام به طور قاطع هیچ بحثی نیست تا اینکه ببینیم در دوره آینده در آمریکا چه کسی به ریاست جمهوری می‌رسد. 

بیگدلی، استاد دانشگاه در‌ پاسخ به این سوال که آیا عربستان منتظر حل برجام است یا اظهاراتش در‌خصوص برجام صرفا یک ژست سیاسی است، گفت: عربستان در برجام خیلی جدی است. وزیر امور خارجه عربستان همین چند وقت پیش اعلام کرد که ما حاضریم در ایران سرمایه‌گذاری سخاوتمندانه‌ای داشته باشیم، مشروط بر‌اینکه ایران مشکلش را با برجام و آژانس حل کند. 

علی بیگدلی تاکید کرد: من بارها گفتم تا ما نتوانیم مسئله‌ برجام، آژانس و FATF را حل کنیم هیچ نوع عبوری از این اقتصاد منجمد برای ما وجود نخواهد داشت. تنها راه حل مشکل برجام، صحبت با آمریکا‌یی‌ها و اروپایی‌هاست تا تحریم‌ها برداشته شود. هیچ راهی غیر از این وجود ندارد. سازمان همکاری شانگهای و بریکس هیچ درمانی برای مشکلات اقتصادی ما نخواهند داشت. 

این کارشناس بین‌الملل در ادامه افزود: این کار را فقط انجام دادیم که به دنیا نشان دهیم در انزوای سیاسی نیستیم. ما مشکل سیاسی داریم. امروزه اقتصاد تابعی از سیاست است. بنابر‌این تا زمانی که مشکلات سیاسی‌مان را حل نکنیم امکان گشایش در وضعیت اقتصادی ما وجود ندارد. 

دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل در پایان گفت: بنابراین عضویت در شانگهای و بریکس فقط یک ژست سیاسی است و مقامات ما آنقدر این را بزرگ کردند و خودشان  برای خودشان کف زدند درحالیکه هیچ تاثیر و ارزشی در حل مشکلات ما ندارد. ما رفتیم با کشورهایی عضو شدیم که خودشان در مشکلات شدیدی به سر می‌برند مثل روسیه یا چین که با مشکلات اقتصادی مواجهه است. بنابر‌این این‌ها هیچ کمکی به احیای اقتصادی ما نخواهند کرد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا