بین المللی

فرجی‌راد،کارشناس مسائل بین‌الملل: هدف اسرائیل برای پاسخ این است که اقدامات قبلی‌اش را نسبت به ایران در خاک سوریه ادامه دهد اما ایران عادت به حمله به اسرائیل نکند.

خبرمهم: فرجی‌راد،کارشناس مسائل بین‌الملل: اسرائیل از یک طرف به دنبال ایجاد فشار روانی است از طرفی می‌خواهد یک حمله‌ای به ایران داشته باشد که منجر به وقوع جنگ نشود فقط اهمیت ژئوپلیتیک و اقتداری که ایران در منطقه بدست آورده را از بین ببرد.

فرجی‌راد،کارشناس مسائل بین‌الملل: اگر مجدد اسرائیل بخواهد به خاک ایران حمله کند طبیعتا ایران هم نمی‌تواند بدون پاسخ عمل کند و این پاسخ نیز دفاع مشروع است. 

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، عبدالرضا فرجی‌راد استاد ژئوپلیتیک دانشگاه و سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌ پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل به دنبال ایجاد یک فشار روانی بر داخل ایران است یا واقعا احتمال حمله او به ایران وجود دارد، گفت: اسرائیل از یک طرف به دنبال ایجاد یک فشار روانی است تا نیروهای ایرانی مدام به دنبال آمادگی باشند چون از نظر مردمی هم در‌خصوص مسئله ارز، سکه و تورم هم تاثیر دارد. از طرفی هم می‌خواهد یک حمله‌ای داشته باشد که این حمله منجر به وقوع جنگ بزرگ نشود بلکه می‌خواهد اهمیت ژئوپلیتیک و اقتداری که تا‌حدودی ایران در حمله به اسرائیل در منطقه بدست آورد را از بین ببرد. 

وی ادامه داد: اسرائیل نگران این است که عملیات مستمر خودش که در سوریه انجام می‌داد و ‌میخواست هم ادامه دهد تا به اهداف خودش برسد متوقف شود، به این صورت که اگر مجدد بخواهد به اهداف ایرانی (چه فرمانده‌ها و چه انبارهای تسلیحاتی و…) در خاک سوریه حمله کند ایران بخواهد پاسخ دهد. در واقع هدف اسرائیل این است که اقدامات قبلی خودش را در رابطه با ایران ادامه دهد اما ایران عادت به حمله به اسرائیل نکند. 

این استاد دانشگاه نسبت به این سوال که اگر اسرائیل حمله کند و ایران برای بار دوم پاسخ دهد، این پاسخ دوباره دفاع مشروع تلقی می‌شود یا شروع جنگ است، تاکید کرد:  ببینید یک حمله‌ای به مقر دیپلماتیک ایران در خاک سوریه شد که منجر به پاسخ نظامی ایران شد و به هیچ خیابان یا زیرساختی حمله نشد و از مردم آنجا کسی کشته نشد. حالا اگر مجدد اسرائیل بخواهد به خاک ایران حمله کند طبیعتا ایران هم نمی‌تواند بدون پاسخ عمل کند و این پاسخ نیز دفاع مشروع است. در واقع اینجا مدیریت آمریکا مهم است که باید نقش بازی کند. در این ۶ ماه آمریکا همیشه اعلام می‌کرد که ما یه هیچ وجه نمی‌خواهیم جنگ گسترش یابد و می‌خواهیم در همین محدوده غزه باقی بماند. 

فرجی در ادامه افزود: بالاخره این اسرائیل بود که از حمله به مقر دیپلماتیک ایران در دمشق شروع کرد و زمینه یک جنگ گسترده را فراهم کرد و باعث پاسخ ایران شد. ممکن است این حمله‌ای که اسرائیل می‌خواهد آن را ادامه دهد کمی طولانی شود، البته ممکن است با پاسخی که دوباره ایران می‌دهد این وضعیت به پایان برسد. اما وظیفه آمریکا در درجه اول و بعد اروپا در درجه دوم این است که اسرائیل را  تشویق به انجام این اقدام نکنند. من اعتقاد دارم ایران الان باید مذاکراتش را حتی به صورت مستقیم با آمریکا فشرده کند. 

عبدالرضا فرجی‌راد استاد ژئوپلیتیک دانشگاه و سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان در پایان تاکید کرد: در شرایط فعلی ایران با اسرائیل که ارتباط و امکان گفت‌وگو ندارد ولی با آمریکا گفت‌وگوهای غیر‌مستقیمی دارد که زمان‌بر است. در مواقع خاص و حساس مثل الان استفاده از زمان خیلی مهم است. لذا ایران و آمریکا باید به صورت مستقیم گفت‌وگو کنند و به این قائله پایان دهند. ما همیشه باید گفت‌وگو و مذاکره را در راس قرار دهیم. بالاخره حمله به ایران شده و ایران هم پاسخ داده. حالا آن‌ها توجیه‌شان این است که حمله ایران گسترده بود، خب بله حمله گسترده بود اما تلفات گسترده‌ای که نداشته. لذا در این رابطه باید فقط ایران و آمریکا شرایط را مدیریت کنند. 

نویسنده: آمنه آهنین‌پنجه

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا