اقتصادی

حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه: در همه جای دنیا تنش‌ها بازار را منفی می‌کند.

خبرمهم: حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه: دولت آقای رئیسی از ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده نکرد و به این بازار آسیب هم رساند.

حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه: در شرایط بحرانی اقدام سازمان است که اهمیت دارد. سازمان هم در این شرایط با کاهش دامنه نوسان اقدام درستی انجام داد. البته که ای کاش تعطیل می‌کردند./ ما این وضعیت بورس را در زمان شهادت قاسم سلیمانی هم داشتیم. این سابقه تاریخی نشان داده بعد از اینکه روال به حالت عادی برگشته بعد از چند روز منفی‌‌ها جبران شده. 

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه در‌خصوص وضعیت بورس بعد از پاسخ ایران به اسرائیل در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: قبل از این درگیری‌ها طبیعتا بازار به خاطر روندی که دلار گرفته بود مثبت شد و رو به بالا بود. اما بعد از درگیری‌ها وضعیت بازار خیلی جالب نبود، البته امروز کمی بهتر شده ولی باز هم از سمت تقاضا و ورود پول مشکل داریم. البته این طبیعی است و تقریبا در همه جای دنیا تنش‌ها بازار را منفی می‌کند و این درگیری‌ها نیز به ضرر بازار شد و این هم جزیی از ماهیت بورس است و فقط مربوط به ایران نیست. 

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که مردم با چه راهکاری می‌توانند در شرایط بحرانی جلوی ضرر و زیان خود را تا حدودی بگیرند گفت: به مردم نمی‌توان برای جلوگیری از ضرر در شرایط بحرانی پیشنهاد خاصی داد. در این مورد تحلیل پاسخ‌گو نیست و اصولا اقدام سازمان است که اهمیت دارد. سازمان هم در این شرایط با کاهش دامنه نوسان اقدام درستی انجام داد. البته که ای کاش تعطیل می‌کردند جون اختیارش را هم داشتند. البته این کاهش دامنه نوسان هم باید از شنبه انجام می‌شد ولی همین که انجام شد، اقدام درستی بود.

وی اضافه کرد: ما این وضعیت بورس را در زمان شهادت قاسم سلیمانی هم داشتیم. در آن زمان هم سازمان اقدام درستی انجام داد و سعی کردند بازار را حفظ کنند. بعد از برطرف شدن خطرها نیز دامنه را به حالت عادی برگرداندند. اما الان نمی‌توان توصیه خاصی به کسی کرد ولی سابقه تاریخی در زمان شهادت قاسم سلیمانی نشان داده که بعد از اینکه روال به حالت عادی برگشته بعد از چند روز منفی‌‌ها جبران شده. به همین خاطر می‌توانیم بگوییم اگر سایه جنگ از سر کشور برداشته شود و درگیری‌ها گسترده‌تر نشود، طبق روال قبل بازار به سر‌جای خودش برمی‌گردد و کسانی هم که سهام خود را نفروشند معمولا به سود خوبی خواهند رسید. 

حق‌شناس در‌خصوص عملکرد دولت آقای رئیسی نسبت به بورس و بازار سرمایه تاکید کرد: به لحاظ کلی دولت آقای رئیسی نسبت به بازار سرمایه عملکرد خوبی نداشته و چه در حوزه دست‌اندازی دولت به سود شرکت‌ها یا در حوزه برنامه‌هایشان برای بازار سرمایه و حتی در این مدتی که آقای فرزین مشغول کار بودند عملکرد خوبی وجود نداشته است و رشدی هم که بازار در اوایل عید داشت حاصل رشد دلاربود ربطی به دولت آقای رئیسی نداشته. این دولت علی‌رغم قول‌هایی که دادند در حوزه بازار کارکرد خوبی نداشتند. چیزی هم نمی‌بینیم که بخواهد این وضعیت و دیدگاهم را تغییر دهد. من با‌وجود انتقادی که به آقای عشقی دارم اما شب گذشته حرف درستی زدند که گفتند شرایط کلان اقتصادی ما به نفع بازار سرمایه نیست. دولت آقای ریسی از ظرفیت‌های بازار سرمایه که استفاده نکرده هیچ تازه همیشه هم به این بازار آسیب رساندند. فعلا هم علامتی مبنی بر تغییر عملکرد دولت نمی‌بینم. 

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه در‌ پایان افزود: اگر هم به عقب برگردیم می‌بینیم که دولت آقای روحانی هم در دوره اول عملکرد خوبی در حوزه بورس و بازار سرمایه نداشت و آسیب زیادی به بازار رساندند و دقیقا همین عملکرد آقای رئیسی را داشتند. اما از سال ۹۶ به بعد دیدگاه دولت آقای روحانی تغییر کرد و ما تاریخی‌ترین دوره رشد بازار سرمایه را ما در دولت ایشان دیدیم. دولت اگر بخواهد شعار امسال را محقق کند تنها ابزاری که دارد بازار سرمایه است. تنها ابزاری که می‌تواند سرمایه خرد را جذب و هدایت کند به یک سمت، بازار سرمایه است. 

نویسنده: آمنه آهنین‌پنجه

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا