قضایی

نوروزی، حقوقدان: من تصورم این است و احتمال می‌دهم که حکم توماج در دیوان نقض می‌شود. / امیدوارم تتلو با مجازات سنگین روبرو نشود.

خبرمهم: نوروزی، حقوقدان: اینطور که یکی از وکلای توماج صالحی گفت حتی فرصت ایشان در دادگاه خیلی کم بوده که بخواهد از خودش دفاع کند.

نوروزی، حقوقدان: اینکه اتهامات توماج صالحی چطور منجر به فساد فی‌الارض و صدور حکم اعدام شده را باید دادگاه رسیدگی کننده پاسخ دهد. وقتی سیاست در امر قضا مداخله داشته باشد تبعیض هم نتیجه آن خواهد بود./ امیدوارم امیرحسین مقصودلو(تتلو) هم با مجازات سنگین روبرو نشود. ولی مسئله این است که در فرایندهای قضایی چندگانگی دیده شده مثلا در حوزه مطبوعات بعضی از روزنامه‌نگارها با ساده‌ترین مطالب بازداشت و محکوم شدند./ ولی کسانی هستند که زیان‌بار‌ترین مطالب را می‌گویند یا بدترین اقدامات مثل انتقال زمین را انجام می‌دهند و کسی با آن‌ها کاری ندارد یا همین که شخصی گفت ایران آماده تولید بمب اتم است ولی هیچ کس با او کاری نداشت.  

به گزارش بخش قضایی سایت خبرمهم، کامبیز نوروزی، حقوقدان در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: اینکه اتهامات توماج صالحی چطور منجر به فساد فی‌الارض و صدور حکم اعدام شده را باید دادگاه رسیدگی کننده پاسخ دهد. متاسفانه این نوع پرونده‌ها که مورد حساسیت عمومی است غیر‌علنی برگزار می‌شود و افکار عمومی متوجه نمی‌شود که در دادگاه چه گذشته و دادنامه‌ها هم توضیح و تحلیل دقیقی از پرونده ارائه نمی‌کنند. بنابراین ما چه از لحاظ تخصصی حقوقی و چه در نزد افکار عمومی نمی‌توانیم قانع شویم که دادنامه به درستی و طبق قانون رسیدگی شده. 

وی اضافه کرد: اینطور که یکی از وکلای محترم توماج صالحی گفت حتی فرصت ایشان در دادگاه خیلی کم بوده که از خودش دفاع کند. اتهام فساد فی‌الارض اتهام بسیار سنگینی است و مصادیق مشخصی هم دارد، چگونه توماج صالحی به این جرم محکوم شده؟ و چه کارهایی انجام داده که مصداق فساد فی‌الارض است؟ را ما نمی‌دانیم. در این قبیل موارد اگر حقوقدانان اینطور برداشت کنند که دلایل استواری برای مجرم شناختن متهم وجود نداشته که اعلام نکردند کاملا منطقی و طبیعی است. از لحاظ حقوقی هنوز کار تمام نشده و مجدد امکان اعتراض به این حکم وجود دارد. در مرحله گذشته یک نوبت دیوان این دادنامه‌ای را که علیه توماج صادر شده بود را نقض کرد و مجددا رسیدگی شده و باز هم امکان رسیدگی فرجامی به این رای وجود دارد. بنابر‌این از لحاظ حقوقی هنوز این رای آماده اجرا نیست. باید مراحل فرجام طی شود، رای نیز قطعی و بعد اجرا شود. من تصورم این است و احتمال می‌دهم که در دیوان باز هم این رای نقض می‌شود. 

نوروزی در‌‌خصوص تفاوت برخورد با امیرحسین مقصودلو معروف به تتلو و توماج صالحی گفت: ما سال‌هاست که با دوگانگی و چندگانگی برخورد قضایی با جرایم مشابه روبرو هستیم البته امیدوارم امیر مقصودلو(تتلو) هم با مجازات سنگین روبرو نشود. ولی مسئله این است که در فرایندهای قضایی چندگانگی دیده شده مثلا در حوزه مطبوعات بعضی از روزنامه‌نگارها با ساده‌ترین مطالب بازداشت و محکوم شدند ولی بعضی از نشریات با افراد بدترین مطالب را می‌نویسند و محکوم هم نمی‌شوند. یا بعضی از افراد بین فعالان مدنی و سیاسی با بیان ساده‌ترین مطالب برایشان پرونده تشکیل و تحت تعقیب قرار می‌گیرند اما کسانی هستند که زیان‌بار‌ترین مطالب را می‌گویند یا بدترین اقدامات مثل انتقال زمین را انجام می‌دهند و کسی با آن‌ها کاری ندارد. یا همین که چند روزی پیش شخصی گفت ایران آماده تولید بمب اتم است ولی هیچ کس با او کاری ندارد. این چندگانگی متاسفانه همیشه بوده و الان هم در مقایسه بین تتلو و توماج صالحی که گفتید دیده می‌شود. 

کامبیز نوروزی، حقوقدان در پایان نسبت به اینکه برای مفسدین اقتصادی نیز حکم فساد فی‌الارض صادر می‌شود یا خیر برای مفسدین اقتصادی در مواردی که اخلال در نظم اقتصادی باشد طبق قانون مجازات اخلالگران اقتصادی ممکن است که به عنوان فساد فی ‌الارض اعدام شوند مثل سلطان سکه که به همین اتهام محکوم و سپس اعدام شد. طبیعتا وقتی سیاست در امر قضا مداخله داشته باشد تبعیض هم نتیجه آن خواهد بود. نباید قانون سلیقه‌ای اجرا شود ولی تجربه امروز جامعه ایران است که بله قانون را سلیقه‌ای اجرا می‌کنند ولی اجرای سلیقه‌ای در حکم بی‌قانونی است.  یکی از خصلت‌های قانون این است که باید به تساوی و بدون تبعیض اجرا شود و همه افراد در برابر قانون مساوی باشند، این حکم قانون اساسی است. اما خب شاهد این تبعیض در اجرای قانون هم بودیم. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا