قضایی

ساکت، حقوقدان: نیروی انتظامی حق خشونت نسبت به شهروندان را ندارد چه رسد به محاکمه و مجازات هم‌زمان

خبرمهم: محمد‌حسین ساکت، حقوقدان و قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور در گفت‌وگو با خبرهای فوری مهم: ما در اینجا انتظار داریم آقای اژه‌ای به عنوان رئیس قوه قضاییه به اظهارات مفخمی، فرمانده انتظامی استان مازندران واکنش نشان دهند. اقتدار قوه قضاییه نباید به وسیله ضابط زیر سوال برود. 

سردار حسن مفخمی، فرمانده انتظامی استان مازندران در ساحل بابلسر گفت: در این استان و این شهرستان‌های ما (سواحل ما)، خدای نکرده کسی خواست ناهنجاری کند، به حکم قانون گردنش را بشکنید، پاسخش هم با من.

به گزارش بخش قضایی سایت خبرمهم، محمد‌حسین ساکت، حقوقدان و قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در واکنش به اظهارات مفخمی، فرمانده نیروی انتظامی مازندران گفت: این حرف از یک پلیس منتسب به جمهوری اسلامی واقعا عجیب، غریب و تاسف‌آور است. حتی از وحشیانه‌ترین پلیس جهان نیز انتظار چنین حرفی را نداریم. این که پلیس چنین اقتداری را در خودش ببیند که با‌نادیده گرفتن تمام هنجارها، قوانین و اصول اخلاقی، دینی و عرفی پیش از هر بررسی اینگونه محاکمه کند (در واقع هم محاکمه و هم اجرای مجازات همه به دست یک فرد انجام گیرد و اگر واقعا این حرف درست باشد) باعث تاسف و ناامیدی است.

ساکت تاکید کرد: به هر‌حال من این گفته را شدیدا محکوم می‌کنم (اگر با این کیفیت گفته شده باشد.) و این بدآموزی به پلیس نتیجه‌اش بدبینی به این دستگاه و ناامیدی مردم از رسیدگی به حق و قانونی نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی خواهد بود. و صد در صد آسیب آن به خود نظام خواهد رسید. 

این حقوقدان در ادامه افزود: اقتدار و اینکه نیروی انتظامی بخواهد به موقع اقدام قانونی کند برای جلوگیری از ظلم یا ستم و پیشگیری از جرم و جنایت یک مطلب است، مثل اینکه بگوییم خبرنگاری برای انجام وظیفه درست باید پرخاشگر، فحاش باشد یا نسبت‌های ناروا بدهد و افترا دهد. خب آیا این استدلال برای انجام وظایف یک خبرنگار درست است؟ مسلما خیر. پس امیدواریم این حرف گفته نشده باشد چون برای واقعیت این حرف باید گریست. 

محمد‌حسین ساکت در پاسخ به این سوال که اگر پلیس با یک شهروند چنین برخبی‌حجابیوردی داشته باشد، آن شهروند از لحاظ قانونی چه اقداماتی را می‌تواند انجام دهد، گفت: مرجع رسیدگی به تخلفات نیروی انتظامی به دادسرای نظامی و نیروهای مسلح مربوط است. بنده انتظار دارم رئیس قوه قضاییه با‌توجه به فعالیت‌های شایانی که داشتند (به طور مثال زمان کشف روغن‌‌های فاسد که امید‌‌بخش نیز بود) به این مشکلات درون سازمانی بپردازند و به این موضوع واکنش نشان دهند.

 در اصل انتظار جامعه این است که رئیس قوه قضاییه به این موارد واکنش نشان دهند. 

ساکت با اشاره به اینکه برخوردهای پلیس باید طبق قانون باشد، تصریح کرد: نیروی انتظامی حتی حق ندارد نسبت به شهروند خشونت به خرج دهد، چه برسد به اینکه بخواهد هم‌زمان محاکمه و مجازات کند. ما قانون داریم به طور مثال شما اگر از چراغ قرمز رد شوید پلیس نمی‌تواند به این دلیل که چراغ قرمز را رد کرده‌اید شما را بگیرد و بزند. باید طبق قانون با شما برخورد کند و قانون این است که شما جریمه شوید و اگر تخلفات را تکرار کردید همچنان با سازو کار قانونی با شما برخورد کند، مثلا ابطال گواهینامه و … ولی نمی‌تواند اینجا به شما دست‌بند بزند که چرا چراغ‌ قرمز را رد کردید. 

یا حتی فرض کنید کسی در خیابان قتلی را انجام داده و قاتل به حساب می‌آید،  جرمش نیز مشهود است. اینجا پلیس حق دارد با اقتدار نسبت به فرار قاتل و جلوگیری از وقوع دیگر جرم‌های او اقدامات قانونی را انجام دهد ولی این حق به معنای این نیست که پلیس می‌تواند هر نوع برخوردی داشته باشد و هنجارهای قانونی را زیر پا بگذارد.

این حقوقدان نسبت به برخورد پلیس با موضوع بی‌حجابی نیز گفت: پلیس در‌خصوص مواردی مثل بی‌حجابی نیز می‌تواند در حد‌و حدود و چارچوب‌های قانونی برخورد کند و از طرف خودش هیچ اقدامی را نمی‌تواند انجام دهد. آن هم در شرایطی که ما نتیجه برخوردهای زیان‌بار گشت ارشاد را دیدیم. 

محمد‌حسین ساکت، حقوقدان در پایان تاکید کرد: هر چیزی باید قاعده داشته باشد و از خرد، قانون و عدالت به جای تندروی، زور و پرخاشگری استفاده شود.  نه اینکه هر‌کس هرجور دلش می‌خواهد کاری را انجام دهد زیرا دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. بنابر‌این ما در اینجا انتظار داریم آقای اژه‌ای به عنوان رئیس قوه قضاییه به این اظهارات پلیس واکنش نشان دهند. اقتدار قوه قضاییه نباید به وسیله ضابط زیر سوال برود. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا