قضایی

خرمشاهی، حقوقدان: نیروی انتظامی بر‌اساس تبصره ذیل ماده ۶۳۸ می‌تواند با زنانی که حجاب شرعی ندارند برخورد کند.

خبرمهم: خرمشاهی، حقوقدان: نیروی انتظامی ضابط قوه قضاییه است و براساس دستور مقامات قضایی مکلف است اقدامی انجام دهد مگر در مواقعی که جرم مشهودی اتفاق بیفتد.

خرمشاهی، حقوقدان: مادامی که لایحه عفاف هنوز تصویب نشده نیروی انتظامی براساس تبصره ذیل ماده ۶۳۸ می‌تواند با زنانی که حجاب شرعی ندارند برخورد کند و مجازاتی هم که در این قانون آمده جریمه است. 

به گزارش بخش قضایی سایت خبرمهم، عبدالصمد خرمشاهی، حقوقدان در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌خصوص اجرای قانون عفاف توسط پلیس گفت: نیروی انتظامی ضابط قوه قضاییه است یعنی براساس دستور مقامات قضایی مکلف است که اقدامی انجام دهد مگر در مواقعی که جرم مشهودی اتفاق بیفتد مثلا وقتی شخصی در حال کتک زدن فردی دیگر است، نیروی انتظامی می‌تواند دخالت کند و در‌غیر این صورت برخورد باید براساس قوانینی باشد که تصویب شده باشد و قانون برای آن جرم تعیین کرده باشد. بنابراین مادامی که لایحه عفاف هنوز تصویب نشده نیروی انتظامی بر‌اساس ماده ۶۳۸ قانون اساسی می‌تواند عمل کند و غیر از این نمی‌تواند برخورد کند.

وی ادامه داد: ما در ارتباط با بحث حجاب فعلا ماده ۶۳۸ قانون مجازات را داریم که تبصره ذیل ماده ۶۳۸ در رابطه با زنانی است که بدون حجاب شرعی در معابر و  ظاهر می‌شوند. مجازات این قانون هم مشخص است و به نظر من در حال حاضر غیر از این قانون بحث لایحه حجاب مطرح و نهایی نشده و نیروی انتظامی براساس تبصره ذیل ماده ۶۳۸ می‌تواند با زنانی که حجاب شرعی ندارند برخورد کند و مجازاتی هم که در این قانون آمده جریمه است. به هرحال غیر از این قانون، قانون مصوب دیگری نداریم و نیروی انتظامی چون ضابط قوه قضاییه است، بر‌اساس دستورات مقامات قضایی می‌تواند اقدام کند. 

عبدالصمد خرمشاهی، حقوقدان در پایان نسبت به اینکه آیا می‌توان هر نوع جریمه‌ای برای بی ‌حجابی مثل حذف مهریه را در نظر گرفت، گفت: باید دید در این قانون که هنوز تصویب نشده و به تایید شورای نگهبان نرسیده چه مواردی ذکر شده که اگر تبدیل به قانون شود باید اجرایی شود. 

نویسنده: آمنه آهنین‌پنجه

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا