بین المللی

لغو جنگ جهانی سوم با اقدام هوشمندانه آمریکا

خبرمهم: دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: عملیات طوفان‌الاقصی و درگیری بین حماس و اسرائیل منجر به جنگ جهانی نخواهد شد زیرا آمریکا‌یی‌ها با گفتن این موضوع که ایران هیچ دخالتی در این جنگ نداشته اقدام خیلی هوشمندانه‌ای را انجام دادند.

دکتر بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: اقدام حماس متاسفانه باعث شد مظلومیتی که اسرائیل مستحق آن نبود را در فضای بین‌المللی بدست آورد و لطمه بزرگی به آرمان فلسطین وارد و خشم افسار‌گسیخته اسرائیل را بازگشایی کرد و این وضعیت در نتیجه اشتباه حماس بوده.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در‌خصوص عملیات طوفان‌الاقصی به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: ابتدا باید عرض کنم که حماس شاید اشتباه کرد دست به این کار بزرگ زد، دلیلش هم این است که این حمله آن آرمان فلسطین را خدشه دار کرد و این اقدام یک اقدام شاید ناحساب شده‌ای بود. 

بیگدلی اضافه کرد: شاید حماس فکر می‌کرد یه لطمه‌ای هم به اسرائیل بزند و نشان دهد از توانمندی بالایی برخوردار است ولی محصول این لطمه زدن بسیار ملالت بار شده الان و به این نتیجه می‌رسیم که این اقدام یک اقدام حساب شده‌ای نبوده و در نتیجه یک غافل‌گیری الان باعث شده که اسرائیل بیشترین زهرش را در منطقه غزه فرو می‌ریزد و ممکن است که ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: منتهی چیزی که باعث نگرانی است این است که اگر نیروهای اطراف اسرائیل به خصوص حزب‌الله وارد جنگ شوند قطعا جنگ به سوریه، لبنان و در آینده به مناطق دیگر هم کشیده شود مگر اینکه دنیا یک تصمیم جدیدی بگیرد. 

دکتر بیگدلی تاکید کرد: منتهی آن حوادثی که روز اول توسط غزه بوجود آمد ضمن اینکه به آرمان فلسطین ضربه سنگینی زد، متاسفانه یک نوع فضای جدیدی را در عرضه بین‌المللی به نفع اسرائیل بوجود آورد که ممکن است ادامه پیدا کند، الان هم هیچ نهاد و دولتی نیامده پیشنهاد جلوگیری از این جنگ را بدهد. 

این کارشناس بین‌الملل در ادامه گفت: حتی کشورهای عرب متاسفانه مثل امارات و بحرین که از اسرائیل حمایت کردند، نشان دهنده این است که با واکنش تقریبا منفی که عربستان از خودش نشان داد، هیچ نوع امیدی به این نیست که این مسئله  به زودی خاتمه پیدا کند و فقط نگرانی شاید همه و حتی من این است که اگر اسرائیل بخواهد وارد خاک غزه شود آن وقت وضعیت خیلی سخت خواهد شد و امیدواریم این اتفاق نیفتد چون ورود اسرائیل به غزه می‌تواند خرابی‌ها و کشتار زیادی را بوجود آورد. 

دکتر علی بیگدلی اضافه کرد: این اقدام متاسفانه باعث شد مظلومیتی که اسرائیل مستحق آن نبود را در فضای بین‌المللی بدست آورد و این وضعیت در نتیجه اشتباه حماس بوده. قبلا هر کسی حالا عرب، کمونیسم یا … هر‌کجای دنیا که بودند از فلسطین حمایت می‌کردند و یک مکانی بود که مورد تجاوز و مظلومیت قرار گرفته بود و این آرمان برای فلسطینی‌ها خیلی ارزشمند بود و دنیا هم از آنان حمایت می‌کردند.

 ولی این اقدام باعث شد لطمه بزرگی به این آرمان فلسطین وارد شود و خشم افسار‌گسیخته اسرائیل را بازگشایی کرد و الان هم شاهد این هجوم وحشیانه اسرائیل به غزه می‌کند نتیجه همان اشتباهی است که حماس به آن مرتکب شده، در ‌حال حاضر نکته مهم اینجاست که متوقف کردن آن هم خیلی سخت است و اگر تبدیل به یک حمله زمینی شود که دیگر خیلی سخت‌تر خواهد شد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در‌خصوص حامیان حماس گفت: در‌حال حاضر نمی‌توانیم حامیان حماس را پیش‌بینی کنیم از یک طرف هنیه گفته ایران به ما کمک کرده، در فضای بین‌المللی هم همین تفکر حاکم است اما از طرفی رهبری اعلام کردند که ما به این‌ها کمک نکردیم.

 یک درگیری‌های مختصری بین اسرائیل و حزب‌الله بوجود آمده که اگر این گسترش پیدا کند وضعیت جنگ تغییر خواهد کرد و اگر حزب‌الله وارد این جنگ شود وضعیت خیلی خطرناک خواهد شد اما با‌توجه به اولتیماتوم‌های آمریکا که با فرستادن دو ناو به دریای مدیترانه به گروه‌های اسرائیل و حماس گفته دخالت نکنید چون امکان کشیده شدن جنگ به کشورهای دیگر از جمله لبنان و سوریه هم وجود دارد. 

وی تاکید کرد: ادامه این وضعیت به طور کلی‌ می‌تواند خیلی خطرناک باشد و باید هرچه سریع‌تر این وضعیت متوقف شود و از دامنه‌دار شدن آن جلوگیری شود. الان هم ما در این لحظات خطرناک هستیم منتهی هنوز اسرائیل به خاک غزه وارد نشده و این ورود می‌تواند یک شیپور جنگی را در منطقه به صدا در بیاورد. 

علی بیگدلی در پاسخ به این سوال که آیا این وضعیت می‌تواند منجر به جنگ جهانی سوم شود یا خیر گفت: خیر، منجر به جنگ جهانی نخواهد شد زیرا آمریکا‌یی‌ها خیلی خوب این وضعیت را کنترل کردند و با گفتن این موضوع که ایران هیچ دخالتی در این جنگ نداشته اقدام خیلی هوشمندانه‌ای را انجام دادند. از طرفی هم رهبری هم روز گذشته گفتند که ما در این جنگ هیچ دخالتی نداشتیم. 

وی اضافه کرد: از طرفی این منطقه ما بسیار حساس است و همیشه چاشنی‌های جنگ در این منطقه بوده و الان هم اینکه آمریکا‌ها ناوهایش را به منطقه آورده و به گروه‌های اطراف اسرائیل و شاید حتی به ایران، سوریه و… گفته که خودتان را وارد این جنگ نکنید. چون اگر روز اول آمریکا می‌گفت که بله ثابت شده ایران این جنگ را به راه انداخته خیلی وضعیت متفاوت و خطرناک می‌شد و دامنه ما را هم به جنگ می‌کشید. 

دکتر بیگدلی در‌رابطه با اینکه ایران باید چه سمت و سویی در این شرایط داشته باشد گفت: ما باید یک مقداری فتیله این هیجانات داخلی را پایین بکشیم تا ابراز خشنودی‌ها کاهش پیدا کند. صحبت‌های رهبری در روز گذشته شاید بتواند یک مقداری این موضوع را کاهش دهد. چون درگیری ما با اسرائیل قطعا منطقه را به جنگ و آتش خواهد کشید. ایران بایستی خویشتن‌داری خود را به اجرا بگذارد و این سیاست را فعلا در پیش گیرد و آن جنبه‌های هیجان‌انگیز را به جامعه ندهد که بخواهند آماده شوند برای رفتن به جبهه غزه که بخواهد در آینده دامن ما را هم بگیرد. 

دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان نسبت به نقش و واکنش روسیه و چین به جنگ بین حماس و اسرائیل گفت: روسیه و چین در این خصوص اظهار‌نظر خیلی صریحی نکردند و علت هم این است که روسیه ارتباط بسیار نزدیکی با اسرائیل دارد و حدود ۲۰ درصد از جمعیت اسرائیل روسی‌تبار هستند و از طرفی بین پوتین و نتانیاهو هم نزدیکی بسیار زیادی وجود داشته تا حدی که وقتی نتانیاهو همراه به همسرش به کرملین سفر کردند پوتین تا جلوی درب آمد و خودش دسته گلی را به همسر نتانیاهو تقدیم کرد. 

اما در عین حال نه چین و نه روسیه، هردو نمی‌خواهند مستقیم جانب اسرائیل را بگیرند چون ممکن است حمایت دنیای عرب را در این شرایط از دست بدهند. به همین خاطر یک مقداری حالت دیپلماتیک را در پیش گرفتند و هنوز واکنش صریحی از خودشان نشان ندادند و شاید هم خیلی کار خوبی کردند چون جانب‌داری از هیچ کدام از طرفین نکردند که باعث تحریک طرفین نشوند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

  1. جناب بیگدلی عزیز رژیم جعلی و موقت وحشی اسرائیل اگر قرار بود با حرف و موعظه و صلح و صفا سرعقل بیاد قرارداد سی سال پیش اسلو را اجرا میکرد دزد وارد خانه شده خانه را از چنگ مالک درآورده و اورا به خاک و خون میکشد بعد وقتی صاحبخانه با او مبارزه میکند این اقدام را اشتباه میدانید؟؟؟ این چه طرز تفکر مرعوبانه ایست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا