سیاسی

برجام در دوراهی مرگ یا احیا!

خبرمهم: پس از شکست مذاکرات دوحه، با ابتکار عمل اروپا دور جدیدی از مذاکرات احیای برجام در وین آغاز شد. با پایان رسیدن این مذاکرات ۴ روزه، همچنان اختلافاتی پیرامون متن نهایی پابرجاست.

مهران حیدری

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، پس از آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوحه قطر که به نوعی نشان دهنده بن‌بست در احیای برجام بود، امیدها برای زنده کردن آن کمرنگ شد.

بعد از آن با تلاش جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا متنی در اختیار گروه‌ها قرار گرفت که کورسوی امید را برای خروج مذاکرات از بن‌بست روشن کرد. با در اختیار گذاشتن این متن، هیئت‌های مذاکراتی هم خبر از حضور در وین داده و جو حاکم بسیار مثبت شد تا جایی که مقامات ایرانی خبر از پیشرفت نسبی در متن ارائه شده جهت جلب رضایت ایران می‌دادند. با شروع دور جدید مذاکرات در روزهای اخیر، همچنان تلاش‌ها برای نزدیک کردن نظرات دو طرف ادامه یافت و اصلاحیه‌هایی جهت رسیدن به متنی واحد صورت گرفت و پس از ۴ روز این دور از مذاکرات نیز به پایان رسیده و دیپلمات‌ها جهت اعلام نتیجه نهایی راهی پایتخت‌ها شدند. موضوعی که در این بین مطرح است این می‌باشد که از نظر غربی‌ها، متن نهایی تهیه شده و دیگر حول آن مذاکره‌ای صورت نمی‌گیرد اما از نظر تیم ایرانی هیچ متن نهایی که رضایت کامل ایران را تامین کند بدست نیامده و صرفا پیشرفت‌هایی صورت گرفته‌ و متن فعلی قابل مذاکره است. با این اوصاف به نظر می‌رسد بزرگترین سد در مقابل احیای برجام مسئله پادمان‌هاست زیرا که ایران تاکید دارد مسائل آژانس با ایران باید به کلی بسته شود تا بعدها به عنوان دست آویزی برای فشار به ایران در نظر گرفته نشود. اما غربی‌ها این موضوع را فراتر از موضوع برجام تلقی می‌کنند و تاکید دارند که بحث پادمان‌ها باید در مذاکرات بین ایران و آژانس حل شود. در نهایت همچنان چشم‌ها به دو طرف دوخته شده تا نهایتا قبل از جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی در سپتامبر سال جاری، دود سیاه یا سفیدی درمورد برجام از پایتخت‌های طرفین بلند شود. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا