اقتصادی

پازوکی، اقتصاددان: آقای رئیس‌جمهور، حداقل ۷ صفحه از ۷ هزار صفحه برنامه زمان انتخاباتتان را منتشر کنید!

خبرمهم: مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی: دولت سیزدهم به دولت روحانی ایراد می‌گیرد ولی دو سال است که هنوز برنامه دولت روحانی را اجرا می‌کند.

پازوکی، کارشناس اقتصادی گفت: من تاکید دارم دولت باید برگردد از نخبگان و فرزندان این مملکت که بدون رانت مدرک گرفتند استفاده کند. در‌حال حاضر بعضی‌ها در کشور ما اصلا توسعه را قبول ندارند در حالیکه یکی از مشکلات ما توسعه نیافتگی است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: در‌حال حاضر یکی از اشکالاتی که در این دولت وجود دارد این است که با وجود اینکه دو سال از آمدن دولت می‌گذرد، هنوز استراتژی اقتصادی دولت سیزدهم مشخص نیست. آن‌ها به دولت روحانی ایراد می‌گیرند ولی دو سال است که هنوز برنامه دولت روحانی را اجرا می‌کنند.  همین دیروز هم لایحه برنامه ششم را مجلس تصویب کرد که تا آخر سال ۱۴۰۲ برنامه ششم جاری باشد. 

پازوکی ادامه داد: دومین ایراد دولت این است که نیروهای متخصص را کنار زده و از آدم‌های صفر کیلومتر در مسئولیت‌های بالای اجرایی استفاده می‌کند که این برای اقتصادی ایران خطرناک است. سومین اشکال این است که سیاست خارجی این دولت در خدمت رشد و توسعه اقتصادی کشور نیست. یعنی اقتصاد ایران در گرو سیاست است تا‌حدی که کوچکترین فعل و انفعالات سیاسی بر روی ارزش پول ملی اثر می‌گذارد.

این اقتصاددان اضافه کرد: به طور مثال در فروردین ۱۴۰۱ یعنی در دولت سیزدهم طبق گزارش بانک مرکزی قیمت ارز ۲۷۳۰۰ تومان بوده اما الان در بازار آزاد حدود ۵۰ هزار تومان است. یعنی ارزش پول ملی حدود ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده. این کاهش به این مفهوم است که قدرت خرید فقرا کاهش پیدا کرده و ثروتمندان ثروتمندتر شدند دلیل این هم برمی‌گردد به این که استراتژی اقتصادی دولت مشخص نیست. 

پازوکی گفت: جالب است که دولت خودش را نقد می‌کند. من این تضاد را نمی‌فهمم. اصلا تمام اشکالات به دولت روحانی وارد باشد ولی چرا هنوز برنامه آن را اجرا می‌کنید؟ 

وی در ادامه با‌اشاره به برنامه رئیسی در زمان انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: آقای ر‌ئیس‌جمهور زمان انتخابات گفتند ۷هزار صفحه برنامه دارند، خب حداقل ۷ صفحه از این برنامه را منتشر کنید تا کارشناسان و محققین بخوانند و نقدو‌بررسی کنند.  

یا الان دکتر همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی بعضی از برنامه‌های دولت را نقد می‌کند، به جای اینکه به او پاسخ دهند و او را دعوت به مناظره کنند تا مردم ببینند که چه کسی درست می‌گوید، سعی می‌کنند با تهمت ایشان را از میدان به در کنند که خب این کار هم خلاف اخلاق است و هم خلاف مروت اسلامی است. این‌ها کاری می‌کنند که یک اقتصاددان مستقل نتواند حرفش را بزند. یعنی فضا را برای او سنگین می‌کنند. 

مهدی پازوکی ادامه داد: من اعتقاد دارم این دولت اگر سیاستش همانند این دو‌سال گذشته کنار گذاشتن نیروی متخصص و نخبه باشد، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و قطعا مشکلات اقتصادی بیشتر خواهد شد و مردم این را در زندگی خود لمس می‌کند. 

به طور مثال رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران که در همین دولت منصوب شد بر‌اثر فشار سیاسی یکی از نمایندگان برکنار شد و دقیقا شخصی را منصوب کردند که مسئول دفتر سابق همین نماینده بوده. آیا این تفکر علمی و به نفع کشور است؟   

بنابراین دولت در‌حال حاضر باید بفهمد که سیاست خارجی، سیاست داخلی و سیاست اقتصادی خود را باید در جهت حفظ منافع ملی اصلاح کند، از نیروهای متخصص استفاده کند نه اینکه از نیروهای درجه چهار که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های درجه ۴ و ۵ هستند استفاده کند و وارد حوزه مدیریت کشور کند. این یک ایراد بزرگ است.

پازوکی تاکید کرد: من یک دلسوزم وگرنه علاقه‌ای به گرفت پست و مقام نه در این دولت بلکه در هیچ دولتی ندارم و نداشته‌ام. باید در‌حال حاضر نظام تدبیر امور حاکم شود. این دولت باید بداند اگر حکمرانی خوب می‌خواهد باید بتواند با مشکلات اقتصادی، برخورد علمی کند. الان می‌بینید که رادیو و تلویزیون در اختیار یک عده خاص است و نقادان اقتصادی دولت را نمی‌آورند تا با‌هم بحث کنند. 

این اقتصاددان گفت: این‌ها آنجا که به نفعشان است تورم را به صورت نقطه‌ای می‌گیرند و جای دیگر که به ضررشان است تورم را به صورت سالیانه در‌نظر می‌گیرند. مردم دارند در زندگیشان گرانی را لمس می‌کنند ما با شعار نمی‌توانیم تورم را از بین ببریم. 

پازوکی اضافه کرد: علت اصلی تورم در ایران رشد فزاینده نقدینگی است. در این همه اقتصاددانان اتحاد نظر دارند. پس شما باید به طور مثال در بودجه تراز بودجه را رعایت کنید. یعنی اگر بودجه دچار ناترازی شد، کسری بودجه اتفاق بیفتد که خب این زمان بانک مرکزی مجبور می‌شود پول پرقدرت چاپ کند که این باعث افزایش نقدینگی شده و ارزش پول ملی را پایین آورده و تورم را افزایش می‌دهد و در نتیجه قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد. 

مهدی پازوکی خطاب به دولت رئیسی گفت: اگر شما برنامه داشتید باید استراتژی شما با دولت حسن روحانی فرق می‌کرد. مهم‌ترین اشکال همانطور که گفتم عدم استفاده از متخصصین است. همین الان دانشگاه‌ها را ببینید. دکتر فاضلی که یکی از بهترین جامعه‌شناسان این کشور است اما چون نوکر نیست مورد فشار قرار می‌گیرد. 

وی تصریح کرد: باز هم تاکید می‌کنم اگر این دولت برگردد و با نخبگان و کارشناسان از در صلح و دوستی وارد شود(چون مملکت برای همه ایرانیان است) و اگر تحکمی با متخصصین رفتار کند منجر به مهاجرت نیروها خواهد شد که خب این اتفاق هم متاسفانه افتاده و در حال وقوع است. همچنین اگر سیاست خارجی‌ دولت بر‌اساس تعامل با جهان باشد قطعا وضعیت متفاوت خواهد شد. 

به طور مثال همین روز جمعه که بر‌خلاف نظر مشاوران رئیس‌جمهور که گفته بودند قیمت طلا در روز جمعه بالا می‌رود، پایین آمد و به نظر من اطلاعات غلط به رئیس‌جمهور دادند چون بازار که جمعه و شنبه نمی‌شناسد، اتفاقا در ملاقاتی که بین وزیر خارجه عربستان با مقامات خارجی ما اتفاق افتاد روز جمعه بود و دلار همان روز شروع به کاهش کرد. پس ما باید سیاست تنش‌زدایی با دنیا را پیش بگیریم و این به نفع ماست.  

پازوکی گفت: الان یکی دیگر از مشکلات این دولت، رشد قبیله‌گرایی است. یعنی همه افرادی که در دولت احمدی‌نژادی که باعث بخش مهمی از بدبختی‌های ما بوده، در این دولت برگشتند، جز دو سه نفر که پرونده در دادگاه داشتند. 

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: دولت باید خودش را از تندرو‌ها جدا کند. تند‌روی یکی از معضلات اقتصاد ایران است و یکی از جهاتی است که باعث شده همسایگان ما برخلاف سند چشم‌انداز از ما پیشی بگیرند. چون طبق سند چشم‌انداز قرار بود ما شاگرد اول منطقه باشیم ولی به علت وجود تندروها فاصله زیادی هم گرفتیم. 

من امیدوارم آقای رئیس‌جمهور تندروها را کنار بزند چون به نفع منافع ملی نیستند و از کسانی استفاده کنند که دلسوزند و خواهان یک ایران توسعه یافته هستند. الان نباید کشورهایی مثل عربستان، امارات، کویت و ترکیه از ما پیشی بگیرند. در‌حالیکه سرمایه‌ای که ایران دارد هیچ کدام از این کشورهای منطقه ندارند. 

خودتان وزیر نفت قبلی یا وزیر آموزش و پرورش قبلی را با وزاری فعلی مقایسه کنید. وزیر آموزش و پرورش ۴۰ سال قبل یعنی شهید باهنر را با وزیر فعلی مقایسه کنید. 

ایشان در ادامه گفت: اینکه من می‌گوییم تاعمل با دنیا یعنی برویم تحریم‌ها را برداریم. اگر الان دولت آقایی رئیسی برود در جهت رفع تحریم با آمریکا مذاکره کند کار بسیار عاقلانه‌ای انجام داده که به نفع منافع ملی است. 

ما چرا از برجام دفاع می‌کنیم؟ ما که نوکر اجنبی نیستیم ولی برجام به نفع ماست. 

یک مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که آمریکا را تابو کردند. اگر دولت رئیسی موفق شود فلان شرکت آمریکایی را در بخش انرژی به پارس جنوبی بیاورد به نفع ما و به ضرر رقبای منطقه‌ای ماست، چون تکنولوژی بالایی دارند. 

عراق الان در اوپک جای ما را گرفته و روزانه حدود ۴۲۰۰۰۰۰ بشکه صادر می‌کند و درآمد ماهیانه بین ۱۱ تا ۱۲ میلیارد دلار برای فروش نفت دارد. 

عراق و قطر رقیب ما هستند و الان از ما پیشی گرفتند. قطر یک سوم استان هرمزگان ماست ولی شرکت‌های اروپایی و آمریکایی امروز در آنجا سرمایه‌گذاری و کار می‌کنند. 

پازوکی تاکید کرد: الان خیلی از آقایان نمی‌فهمند یا منافعشان در نفهمیدن است. در زمان روحانی شرکت توتال آمد ولی در زمان تحریم‌ها رفت. بعد می‌گویند می‌آیند اطلاعات را ببرند و در حالیکه در پارس جنوبی را خود این‌ها بررسی کردند و اطلاعات دستشان است و باید پرسید که چه چیزی را با این ‌حال می‌خواهند ببرند؟!

ما باید سیاست تعامل با دنیا را پیش بگیریم چون تنش‌زدایی به نفع ماست. کاری که دولت با عربستان کرد کاملا قابل تحسین است. 

این اقتصاددان اضافه کرد: من اخیرا دیدم رئیس کتابخانه مجلس حرفی را زد که صبح فردایش باید برکنارش می‌کردند. بنابراین من به دولت توصیه می‌کنم تیم اقتصادی خود را اصلاح کند. من تعجبم بعضی از آقایان چگونه با این وضعیت شب خوابشان می‌برد. بعضی‌ از این‌ها حتی نمی‌توانند منزل خود را اداره کنند ولی مدیریت بخشی از کشور به دستشان سپرده شده. 

مهدی پازوکی تاکید کرد: زمان متغیر مهمی است اما امروز بعد از چند ماه آیین‌نامه خودروهای دست دوم خارجی به مجلس رفته. به قول فلاسفه در آب یک رودخانه دوبار نمی‌شود شنا کرد. 

بنابراین من تاکید دارم دولت باید برگردد از نخبگان و فرزندان این مملکت که بدون رانت مدرک گرفتند استفاده کند. در‌حال حاضر بعضی‌ها در کشور ما اصلا توسعه را قبول ندارند در حالیکه یکی از مشکلات ما توسعه نیافتگی است. ما باید بدانیم که جهان مدرن را اندیشه‌های مدرن اداره می‌کند نه ابزار مدرن. باید بدانیم که با مدیریت سنتی نمی‌توانیم یک جامعه صنعتی اداره کنیم.  باید بدانیم که مدیریت هم یک علم و هم یک هنر است. 

وی در ادامه گفت: الان کسی مسئول جذب سرمایه خارجی در مناطق آزاد است که کلا با سرمایه‌گذاری خارجی مخالف است. الان ببینید در این دولت چند دلار سرمایه‌گذاری خارجی که به عرصه عمل رسیده باشد وجود دارد. روزنامه‌های تندرو را در این چند روز ببینید که چه توهین‌هایی به جامعه دانشگاهی ما می‌کنند. 

سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور تخمین زده شده بین ۸۰۰ میلیارد دلار تا ۲هزار میلیارد دلار که خب اگر حداقل ۱۰ درصد از این ۸۰۰ میلیارد دلار که می‌شود ۸۰میلیارد دلار وارد اقتصاد کشورمان شود مشکل بیکاری را حل می‌کند، پس ما باید کاری کنیم که این سرمایه وارد کشور شود و ایرانیان خارج از کشور برای برگشت نترسند چون اکثرا دو پاسپورت هستند. 

این جو را هم دشمن خارجی درست کرده و هم تندروهای داخلی. پس خانواده‌ها به طور مثال به ترکیه می‌روند و از صدقه سر ایرانیان اقتصاد ترکیه رونق گرفته. این را باید دولت و مقامات امنیتی متوجه شوند. ما به عنوان دلسوز این‌ها را می‌گوییم وگرنه بنده به عمرم ترکیه نرفته‌ام.

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی در پایان گفت: ما باید شرایط ثبات اقتصادی را فراهم کنیم. هر بی‌ثباتی اقتصادی باعث خروج سرمایه از کشور می‌شود کما‌اینکه امروز ده‌ها هزار ایرانی در ترکیه خانه و ویلاهایی را خریدند که باعث خروج دلار از این مملکت شدند. یعنی دلاری که باید با آن تکنولوژی وارد می‌کردیم منتهی شده به خرید ملک و سرمایه در ترکیه، اسپانیا، قبرس و …

    

 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا