بین المللی

لاسجردی، کارشناس خاورمیانه: من بعید می‌دانم دوباره کسی پیدا شود که با بی‌عقلی کامل به سفارت عربستان حمله کند. 

خبرمهم: لاسجردی، کارشناس خاورمیانه در ‌گفت‌‌وگو با خبرهای فوری مهم: وقتی نفر اول دستگاه دیپلماسی یک کشور به کشوری دیگر آن‌هم بعد از ۷ سال قطعی روابط سفر می‌کند، نشان‌دهنده  اهمیت و احیای روابط بین دو کشور است. 

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) به تهران سفر خواهد کرد. سفر بن فرحان به تهران نخستین سفر مقام عالی‌رتبه عربستان به ایران پس از توافق دو طرف با میانجی‌گری چین برای عادی‌سازی رابطه محسوب می‌شود. به گزارش اعتماد، در حالی که فیصل بن فرحان اخیرا در دیدار حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی در کیپ تاون آفریقای جنوبی گفته بود که به زودی به ایران سفر خواهد کرد، تاریخ قطعی این سفر ابتدا در رسانه‌های ایرانی منتشر شد. همزمان برخی منابع خبری عربی اعلام کرده‌اند وزیر‌ خارجه عربستان سعودی حامل پیامی از طرف ملک سلمان بن عبدالعزیز برای ابراهیم رئیسی رییس‌جمهور ایران است که به توسعه روابط دو کشور مربوط می‌شود.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، حسن لاسجردی، کارشناس خاورمیانه در ‌گفت‌‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم نسبت به سفر فیصل بن فرحان، وزیر امور‌‌خارجه عربستان به تهران گفت: بعد‌از فراز‌و نشیب‌هایی که ما با عربستان و پیشرفت‌‌هایی که در پکن داشتیم سفر فیصل بن فرحان، وزیر امور‌‌خارجه عربستان به تهران به معنای آغاز رسمی روابط دو کشور است. وقتی نفر اول دستگاه دیپلماسی یک کشور به کشوری دیگر آن‌هم بعد از ۷ سال قطعی روابط سفر می‌کند، نشان‌دهنده  اهمیت و احیای روابط بین دو کشور است. 

لاسجردی در ادامه افزود: کاری که در حقیقت وزرای خارجه ایران و عربستان در چین انجام دادند این بود که یک جدول زمانی برای بازگشایی سفارت و همچنین ایجاد تعامل در دستگاه دیپلماسی بوجود آوردند که با استفاده از سفرهای دو جانبه شروع می‌شود. به نظر می‌رسد در این فضا سفر وزیر خارجه عربستان به ایران تایید کننده آن جدول زمانی همکاری‌ها و همان‌طور که عرض کردم نشان‌دهنده آن اهمیت است. 

لذا این سفر حتما در مناسبات ایران و عربستان و مناسبات ایران با کشورهای عربی منطقه تاثیر بسزایی دارد. 

این کارشناس خاورمیانه نسبت به اینکه آیا این سفر وزیر امور‌‌خارجه عربستان به تهران منجر به بازگشایی سفارت عربستان در کشور ما خواهد شد یا خیر، تاکید کرد: زمینه‌های لازم برای بازگشایی سفارت عربستان در ایران انجام شده و براساس جدولی که عرض کردم دو کشور توافق کردند که در گام اول بعد از برقراری روابط، اقدامات لازم برای بازگشایی سفارت‌‌ها را در هر‌ دو کشور انجام دهند. ایران هم که هفته پیش این کار را انجام داده و عربستان هم به زودی این اقدام را انجام خواهد داد. این سفر یک فرآیند سیاسیِ دولت‌هایی است که به عملیاتی شدن و بستن قراردادهای جدید برای همکاری موافقت می‌کنند. 

حسن لاسجردی در پاسخ به این سوال که آیا تضمینی برای عدم تکرار وقایع دی‌ماه سال ۱۳۹۴ با وجود زمان و هزینه‌هایی که برای بازگشایی دوباره سفارت‌‌های هر دو کشور انجام شده، وجود دارد؟ تاکید کرد: در اتفاق حمله به سفارت عربستان که در دی‌ماه سال ۱۳۹۴ پیش آمد ما هزینه‌های بسیار زیادی را دادیم که یکی از آن‌ها قطع ۷ سال روابط بین دو کشور، فشار تحریم‌ها و جنگ‌های نیابتی در منطقه بود که توسط کشورهای عربی علیه کشورهای همراه ایران صورت گرفت.

بنابراین ما به حد کافی همانطور که گفتم برای این اتفاق هزینه داده‌ایم. من بعید می‌دانم دوباره کسی پیدا شود که با بی‌عقلی کامل این اقدامات را انجام دهد و حمله به سفارت کند. لذا با وجود این هزینه‌ها، عقلانیت کامل برای عدم وقوع و تکرار این اتفاقات نیز ایجاد شده است. 

این کارشناس خاورمیانه با اشاره به اینکه خیلی‌ها تلاش کردند، نگذارند روحانی، رئیس‌جمهور پیشین کاری را انجام دهد یا موفقیت‌هایی مثل برجام را به سرانجام برساند، افزود: دولت‌ها به نام کسی و برای کسی نیست. دولت‌ها می‌آیند که یک سری وظایف را انجام دهند و اصطلاحا تحویل نفر بعدی دهند. هیچ تضمینی وجود ندارد که مدت‌ها بمانند و همه چیز را به نام خودشان کنند. هرکسی در دوره مسئولیت خودش باید با تمام تلاش به وظایف خود عمل کند تا بتواند نام نیک از خود به جای بگذارد. 

اما یک نکته خیلی مهمی که در اتفاقات اخیر به ویژه در دولت آقای روحانی بوجود آمد، این بود که خیلی‌ها تلاش کردند نگذارند آقای روحانی کاری را انجام دهد یا موفقیت‌هایی مثل برجام را به سرانجام برساند. این‌ها یک مقداری مربوط به درگیری‌های داخلی و خرج کردن جناح‌های سیاسی و عدم توجه به منافع ملی است که در مجموع ضرر است. ولی با این حال به نظر می‌رسد دولت‌های آقای روحانی و آقای رئیسی هر‌کدام موفقیت‌هایی داشتند که نباید ما آ‌ن‌ها را نادیده بگیریم و تلاش کنیم بگوییم که اگر فقط ما باشم این اقدامات انجام خواهد شد. 

در حال حاضر نیز ما با برخی از دولتمردانی مواجهه هستیم که در گذشته می‌گفتند اگر ما بیایم همه چیز حل می‌شود اما دو سال است که آمدند و هیچ اتفاقی نیفتاده. لذا شعارهای بی‌دلیل و بی‌حساب دادن به همان اندازه ضرر دارد که شما سرکار باشی و کاری را انجام ندهی. هر دو بد است یعنی هم شعارهای بی‌جا دادن غلط است و هم کار نکردن در‌موقعی که بر مسند قرار گرفتید.  

بنابراین مسئولین ما باید یاد بگیرند، زمان مسئولیتشان یک فرصتی است که باید تمام تلاششان را برای حل مشکلات جامعه انجام دهند. 

لاسجردی نسبت به میانجی‌گری عربستان برای ایجاد توافق بین تهران و واشنگتن تصریح کرد: من فکر می‌کنم چون عنصر دیگری به نام چین در معادلات منطقه وارد شده ما باید برای روزها و سال‌های آینده به افق چین بیشتر از دیگر بازیگران فرا‌منطقه‌ای توجه کنیم. علت اصلی هم این است که چینی‌ها پروژه‌هایی متعدد و مختلفی را در منطقه ما دارند و می‌خواهند در منطقه تاثیرگذاری بهینه و موثری را داشته باشند. لذا فرض کنید اگر قراردادهای کلان با ما یا با ترکیه، عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس می‌بندند، نشان‌دهنده این است که می‌خواهد در منطقه یک آورده مناسب اقتصادی را بدست بیاورد. و چون چینی‌‌ها می‌خواهند در تحولات منطقه‌ای ما نقش موثرتری را بازی کنند، روابط کشورهای منطقه یک مقداری تحت تاثیر سیاست‌های چین هم قرار می‌گیرد. 

در عین حال نزاع‌های آمریکا با چین و سایر قدرت‌های بزرگ هم در منطقه است. بنابر‌این تلاش ما باید این باشد که در این دعواها و کشمکش‌ها بتوانیم منافع خودمان را حفظ کنیم و این هنر دستگاه دیپلماسی ماست که بتواند فرصت‌ها را بدست آورد و تبدیل به امتیاز مناسب کند. 

حسن لاسجردی، کارشناس خاورمیانه در پایان با اشاره به پیام ملک سلمان، پادشاه عربستان گفت: من فکر می‌کنم مهم‌ترین نکته این دیدار برقراری روابط است. وقتی برقراری روابط تثبیت شود مطمئنا به ارتقای روابط در سایر موارد بازرگانی، فرهنگی، سرمایه گذاری، انتقال تجربه و تکنولوژی و حتی میانجی‌گری برای احیای برجام می‌رسیم. ولی در حال حاضر فکر می‌کنم ایران و عربستان اصل تلاششان بر ارتقای روابط بین خودشان است تا بتوانند خودشان را در حقیقت بهینه، اصلاح و به روز کنند تا بتوانند قابلیت‌های خودشان را احیا کنند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا