بین المللی

نجفی، کارشناس خاورمیانه: ایران باید تنگه هرمز را ببندد!/ اخراج مهاجران افغان باعث افزایش بحران می‌شود

خبرمهم: محمد پارسا نجفی، کارشناس خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرهای فوری مهم گفت: برای بهتر شدن شرایط باید رویکرد شورای عالی امنیت ملی تغییر کند.

محمد پارسا نجفی، کارشناس خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرهای فوری مهم گفت: برای بهتر شدن شرایط باید رویکرد شورای عالی امنیت ملی تغییر کند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، محمد پارسا نجفی، کارشناس خاورمیانه در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌خصوص درگیری روز گذشته نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی در مرز مشترک ایران و افغانستان و شهادت یک مرزبان ایرانی گفت: زمانی که ایران پیمان دوستی با آل سعودی را امضا کرد در حقیقت خودش را خلع سلاح کرد. این یعنی ارسال پیام ضعف به جهان. طبیعتا نیروهای چالش‌گر و برهم زننده امنیت در منطقه این پیام را دریافت کردند و طبق برنامه ریزی آمریکا و انگلستان دست به تحرکاتی می‌زنند. یک نمونه را هم دیروز شاهد بودیم در مرزهای شرقی که خب امکان دارد در مرزهای غربی، شمال غربی شاهد باشیم. اینها پاسخ موردی ندارد. پاسخ اصلی را کشور ایران باید به آمریکا، چین و انگلستان بدهد.

به موازات تحرکاتی که طالبان در مرزهای شرقی ایران داشتند ما شاهد حضور همزمان نیروی دریایی آمریکا. انگلستان و فرانسه در تنگه هرمز با عنوان شناورهای متحد بودین. معنی این هست که در جنوب هم ما را تهدید میکنند. به موازات همین مسئله ما شاهد توقیف یکی از کشتی‌های نفت کش ایران در هیرمند بودیم. همه اینها نشان میدهند که یک برنامه ریزی کاملا پیچیده‌ای برعلیه امنیت ایران وجود دارد. ما نباید درگیری را فقط به تعدادی از نیروهای طالبان و در حد یک برج مرزی خلاصه کنیم. این مسایل قطعا ادامه پیدا خواهد کرد اما پاسخ ایران باید در تنگه هرمز باشد.

محمد پارسا نجفی در ادامه افزود: زمانی که ایران بتواند به همه قدرت های برتر اقتصادی جهان از جمله آمریکا، اروپا و چین پاسخ یکسان بدهد. در حال ارسال پیام قدرت به جهان است. در غیر این صورت کسانی که طالبان را حمایت کردند از جمله چین شرایط را تغییر خواهند داد و طالبان را مهار خواهند کرد. چرا که الان بزرگترین حامی طالبان کشور چین است. و چین از نظر اقتصادی به شدت به نفت غرب آسیا نیاز دارد. بخش عمده ای از واردات نفتی چین از خلیج فارس است. یعنی نفتی که از تنگه هرمز عبور میکند. بخش عمده‌ای از صادرات چین از طریق تنگه باب المندب  به اروپا منتقل میشود.

بنابراین ارسال پیامک مسدود کردن تنگه های هرمز و باب المندب میتواند شک جدی به ریاست های امریکا انگلستان و چین اعمال کند. یکی از امتیازاتی که ایران در این شرایط میتواند بگیرد، امنیت پیرامونی است. چه در جمهوری آذربایجان و چه در اقلیم کردستان و در مورد افغانستان و حکومت طالبان و چه در مورد تروریسم هایی که در جنوب شرقی ایران در استان سیستان و بلوجستان به ایران حمله کردند. با این حال ایران فقط با یک مورد روبرو نیست با یک مجموعه ای از تهدیدهای خوشه ای و ترکیبی روبرو است . بنابر این ایران نباید خودش را معطوف کند به پاسخ موردی به طالبان. این همان هدفی است که آمریکایی ها میخواهند و مایل هستند که ایران در مرزهای شمال غربی با حکومت باک، در مرزهای غربی با اربیل و با طالبان در مرزهای شرقی درگیر شود. تا ایران را از مسئله  اصلی تنگه هرمز که مولفه خودش است غافل کنند.

این کارشناس خاورمیانه تاکید کرد: آمریکایی‌ها نمی‌توانند و چینی‌ها نمی‌خواهند تنش در تنگه هرمز رخ بدهد. در نتیجه مجبور خواهند شد که امتیاز بدهند. آنچه که امروز از نظر ناامنی چه در داخل کشور و در مرزها دیده می‌شود همه این‌ها محصول آن چیزی است که شورای امنیت زمان آقای شمخانی کاشت. بنابر این اگر به همان سبک و سیاق ادامه دهند شرایط بدتر هم خواهد شد. برای بهتر شدن شرایط باید رویکرد شورای عالی امنیت ملی تغییر کند و پیام قدرت را به جهان ارسال کند. مهم ترین مسیله نیز القای لغو پیمان دوستی با سعودی و بستن تنگه هرمز و گرفتن حقوق و امتیازات ملت ایران به زور از امریکا و اروپا و چین است. به یعنی مطلق اینها نمیتوانند جنگی را در منطقه تجمل کنند چون به معنای نابودی اقتصادشان است.

 نجفی، کارشناس خاورمیانه در پاسخ به این سوال که آیا این درگیر‌ی‌ها ارتباطی با حق‌آبه ایران دارد یا خیر، گفت: هیچ ارتباطی به آب و حق‌آبه ایران ندارد. ما در جنوب شرقی هم شاهد بودیم که ۵ تن از عزیزان مرزبانی ایران به شهادت رسیدند. شاهد تحرکات مشابهی هم در مرزهای غربی بودیم و تروریست های کومله، دموکرات و پژواک بارها به مرزهای ما حمله کردند و میکنند. همین موارد را در مورد لفاظی‌های حکومت الهام علی اف نیز شاهد هستیم. بنابر این یک مورد نیست یک بهانه هم نیست.

همه اینها بهانه ای است برای ناامن کردن کشور و تبدیل ایران به لیبی شماره ۲. امضای ایران در برجام اولین اشتباه و خیانت به کشور بود. پیمان دوستی با عربستان دومین اشتباه و خیانت بود. همه این‌ها به معنای بسته شدن دست ایران برای دفاع از خودش است. اینها هدف رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و آمریکا است که برای منطقه ما طراحی کردند. نکته دیگر این است که چینی ها تاکید جدی دارند بر احیای جاده ابریشم که میخواهند از ان به عنوان یک جاده کمربند یاد می‌کنند.

آمریکا و انگلستان نیز به شدت تلاش میکنند که این جاده از ایران عبور نکند و حتی کریدور هندشمال جنوب که هند را به روسیه از مسیر ایران متصل میکند هم تخریب شود. این بخش هم یک قطعه از همان پازل بزرگتری است  که برای نابودی ایران طراحی کردند. راه درمان هم همانطور که گفتم بستن تنگه هرمز و ارسال پیام قدرت به جهان است. اگر شورای عالی امنیت ملی در تنگه هرمز اقدام نظامی بر ضد عربستان سعودی و امارات انجام می‌داد و با قدرت مسئولیت ان را میپذیرفت ما دیگر شاهد ریختن خون جوانان عزیزمان در مرزهای غربی و شرقی نبودیم.

محمد پارسا نجفی، کارشناس خاورمیانه در پایان نسبت به اینکه برگرداندن مهاجران افغان اقدام مناسبی است، افزود: خیر، برگرداندن پناهجویان افغانستان اقدام مناسبی نیست. این هم یک قطعه دیگر از پازل ناامنی در ایران است که از درون توسط آمریکا و اسراییل طراحی شده. کشورهای همسایه یک کشور جنگ زده معمولا پذیرای مهاجران هستند. به طور مثال ترکیه مهاجران زیادی را از سوریه و عراق پذیرفته. یا حتی کشورهای اروپایی نیز مهاجران زیادی از کشورهایی مثل  لیبی پذیرفتند. پس این یک امر بدیهی و طبیعی است و نباید به ان اعتراض کرد.

مهاجران افعانستانی در ایران که عضو طالبان نیستند. آنها از جنگ و فعالیت های نظامی فراری هستند و تلاش کردند با حداقل امکانات یک زندگی را برای خودشان فراهم کنند. مهاجران افغان در ایران به کم ارزش ترین مشاغل که مردم خود ما حاضر به انجام ان‌ها نیستند، مشغول‌اند و حداقل حقوق را دریافت میکنند. آن‌ها بخشی از حوزه تمدنی کشور ایران هستند. پرداختین به مسایل انحرافی مثل اخراچ مهاجران افغانستانی از ایران و اذیت و آزار آنها یک اقدام کاملا اشتباه و بازی کردن در زمین دشمن است. سال قبل ما شاهد ترور دو طلبه ایرانی در مشهد توسط چند تروریست‌ افغانستانی بودیم. همه این موارد نشان می‌دهند این‌ها طراحی سازمان‌های امنیتی آمریکا، اسرائیل، عربستان و امارات است برای ایجاد ناامنی در ایران و اقدام طبیعی نیست. باز هم می‌گویم مسئله باید ریشه‌ای حل شود. پرداختن موردی یا حتی انحرافی به بحران‌های آینده می‌افزاید و هیچ مشکلی را حل نمی‌کند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا