بین المللی

نجفی، کارشناس خاورمیانه: شمخانی و شورای عالی امنیت ملی، مقصران اصلی تمسخر ایران توسط طالبان هستند.

خبرمهم: محمد پارسا نجفی، کارشناس خاورمیانه در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم: آقای شمخانی و در مجموع شورای امنیت ملی باید پاسخ بدهند که چرا وضعیت کشور را به اینجا رساندند که حتی طالبان هم بتواند این را به تمسخر گرفته و برای آن خط‌ و نشان بکشد. 

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در پنجشنبه‌ای که گذشت درباره حق‌آبه هیرمند به حاکمان افغانستان اخطار داد و گفت: اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود؛ حرف من را جدی بگیرید تا بعداً گلایه نکنید. جنرال مبین، سخنگوی پیشین پلیس طالبان در کابل نیز در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر کرد خطاب به ابراهیم رئیسی گفت: «این بشکه آب را بگیر و حمله نکن. تهدید نکن، باز ما می‌ترسیم.» نکته حائز اهمیت در این ویدئو استفاده سخنگوی پیشین پلیس طالبان از بشکه‌‌ی زرد است. طالبان در ۲۰ سال جنگ با دولت‌های پیشین افغانستان از این بشکه‌های زرد در حمله‌های مرگبار انفجاری استفاده می‌کردند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، در‌همین زمینه محمد پارسا نجفی، کارشناس خاورمیانه در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم نسبت به ریشه اصلی مشکل عدم تخصیص حق‌آبه گفت: مسئله اصلی برمی‌گردد به عدم فشاری که باید روی حکومت کابل اعمال شود و انجام نمی‌شود. البته این فشار نباید به صورت مستقیم و از طریق روابط دو جانبه باشد. ایران باید این فشار را از مسیرهای دیگری دنبال کند. یعنی اگر تمرکز خودش را بر تنگه هرمز و اعمال قدرت بر مولفه راهبردی نفت یعنی بازار جهانی نفت انجام دهد یک اعمال فشار بسیار قدرتمندی خواهد داشت که می‌تواند کشورهای تاثیر گذار بر چالش‌های پیرامونی ایران را به تغییر رفتار وادار کند از جمله در‌مسئله حق‌آبه هیرمند. البته ما همین مشکلات را با حکومت الهام علی‌اف در باکو، در مرزها با حکومت اربیل در اقلیم کردستان و احتمالا با برخی از همسایگان در آینده نیز خواهیم داشت. بنابراین نباید متمرکز شویم به پاسخ موردی و نقطه‌ای به صورت دوجانبه، بلکه برای اعمال فشار در قدرت‌های جهانی که می‌توانند این چالش‌ها را افزایش یا کاهش دهند باید تمرکز داشته باشیم.

نجفی، کارشناس خاورمیانه در‌رابطه با امکان ایجاد درگیری بین ایران و طالبان افزود: همیشه یکی از آرزوهای آمریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی درگیری ایران در مرزهای شرقی، غربی و شمال غربی در اهداف بی‌اهمیت بوده تا انرژی و توان ایران را معطوف به چالش‌های بی‌اهمیت و البته بی‌پایان کند. بنابر‌این معطوف و متمرکز شدن به پاسخ نقطه‌ای در روابط دوجانبه همین‌طور که عرض کردم کار کاملا غلط و اشتباهی است. ما باید مشکل را از سر منشا آن حل کنیم. کسانی که در طالبان اعمال قدرت دارند همان کسانی هستند که در رژیم الهام علی‌اف در باکو یا در اربیل اعمال قدرت می‌کنند، یعنی آمریکا و چین، هر‌دوی این‌ها به بازار نفت وابسته هستند و متاثر خواهند شد از رفتار ما در منطقه خلیج فارس. 

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در ادامه گفت: بنابر‌این با اعمال قدرت در مولفه راهبردی در بازار انرژی و با تبدیل کردن تنگه هرمز به یک اهرم فشار می‌توانیم بر آمریکا، چین و انگلستان اعمال فشار کنیم.  و نتیجه آن را در بدست آوردن منافع خودمان در مرزها برداشت کنیم، راه حل این است نه جنگ‌های بی‌پایان و بی‌معنی که فقط منجر به تلفات و خسارت برای جهان اسلام باشد.   

نجفی با‌اشاره به عقب‌نشینی طالبان اعلام کرد: همین‌طور که عرض کردم اگر اعمال فشار بر قدرت‌های جهانی انجام شود، بله امکان عقب نشینی طالبان و سایر موارد مشابه وجود خواهد داشت. اما از طرفی این مسئله فقط به بیانیه سیاسی و اظهار نظر و نهایتا رزمایش در مناطق مرزی انجام شود، همانطور که در موارد مشابه دیگر شاهد بودیم، به نتیجه‌ خاصی نمی‌رسد. کما‌اینکه در مورد دولت اشرف غنی هم ما شاهد همین رفتار بودیم و هیچ نتیجه‌ای عاید کشور ایران نشد. 

محمد پارسا نجفی در‌خصوص حمایت دولت رئیسی از طالبان تاکید کرد: حمایت ایران و اقدام به برقراری رابطه با طالبان یک اشتباه کاملا راهبردی و استراتژیک بوده. البته این اشتباه فقط به دولت سیزدهم مربوط نمی‌شود. مقدمات آن در دولت‌های قبلی نیز انجام شده بود. این نشان‌دهنده آن است که دورنمای حساب شده و محاسبات راهبردی در عملکرد وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی دیده نمی‌شود.

نجفی اعلام کرد: من مقصر اصلی در این زمینه را شورای عالی امینت ملی و شخص آقای شمخانی می‌دانم. ایشان باید در جایگاه دبیر شورای عالی امنیت ملی که هم در دولت سیزدهم و هم دولت دوازدهم و یازدهم در همین منصب قرار داشتند، پاسخ بدهند که چرا منافع ملی ایران را در زمینه‌های مختلف به خطر انداخته وچالش‌های فراوان، فزاینده و کاملا بی‌ارزش را برای ایران به ارمغان آوردند. مسئله‌ای که حتی اگر ایران وارد این‌ چالش‌ها شود باز به منفعتی نخواهد رسید و به عبارتی دو‌سر باخت است یعنی هم در صورت اقدام عملیاتی نتیجه به باخت ختم می‌شود و هم اگر دست به انتظار به صبر بزند. آقای شمخانی و در مجموع شورای امنیت ملی باید پاسخ بدهند که چرا وضعیت کشور را به اینجا رساندند که حتی طالبان هم بتواند این را به تمسخر گرفته و برای آن خط‌ و نشان بکشد. 

محمد پارسا نجفی، کارشناس خاورمیانه در پایان افزود: بعد از فروپاشی شوروی تامین امنیت کشورهای خاورمیانه یا هم‌سو با فدراسیون روسیه بود. به دلیل ساختار نژادی و قومیتی مشابه تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان طبیعتا این مسئله پیش‌بینی می‌شده اما موضوع اصلی این است که روسیه چندان دارای نفوذ و هژمونی بر منطقه افغانستان نیست. بازیگران اصلی در عرصه افغانستان از نظر فرامنطقه‌ای آمریکا و چین هستند. از نظر میدانی و درون‌منطقه‌ای نیز پاکستان و هند هستند. بنابر‌این هر اتفاقی که در افغانستان  رخ می‌دهد را ما باید در چارچوب کشورهای فرا‌منطقه‌ای  یعنی آمریکا، انگلیس و چین ببینیم. سایر کشورها چندان محلی از اعراب در شرایط فعلی افغانستان ندارند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا