بین المللی

کنگره آمریکا دولت را ملزم به ارائه گزارش مذاکرات هسته‌ای با عربستان کرد

خبرمهم: یک نهاد ناظر بر کنگره آمریکا خواستار ارائه گزارش مداوم از جزئیات مذاکرات هسته‌ای با عربستان از سوی دولت واشنگتن شد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  به نقل از خبرگزاری رویترز، یک نهاد ناظر بر کنگره آمریکا روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد وزارت خارجه و انرژی این کشور باید متعهد به ارائه گزارش‌های منظم به کمیته‌های مربوطه در کنگره در خصوص مذاکرات همکاری‌های هسته‌ای با عربستان شوند.

دیوان محاسبات آمریکا روز دوشنبه در گزارشی از کنگره این کشور خواست تا اصلاح قانون انرژی اتمی ۱۹۵۴ را در دستور کار قرار دهد تا بر اساس آن به ارائه گزارش به کمیته‌های امور خارجی مجلس و کمیته روابط خارجی سنا در مورد مذاکرات هسته‌ای بپردازد.

بر اساس قانون انرژی اتمی، وزارت خارجه آمریکا ملزم به ارائه گزارش به کنگره در خصوص آخرین تحولات در مذاکرات هسته‌ای است. دیوان محاسبات در خصوص عمل وزارت خارجه آمریکا به این قانون تردید دارد.

قانونگذاران آمریکایی نگران مسائل مربوط به منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستند و از اینکه در جریان مذاکرات دولت ترامپ با عربستان به سرپرستی ریک پری، وزیر سابق انرژی قرار نمی‌گیرند، شاکی هستند.

این نگرانی‌ها زمانی بیشتر شد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۸ در مصاحبه‌ای به سی بی اس مدعی شد ریاض به دنبال بمب اتمی نیست، اما اگر ایران چنین اقدامی را انجام دهد، دولت ریاض هم در این خصوص دست بکار خواهد شد.

دولت ریاض احتمالا امسال مجوز ساخت دو راکتور انرژی هسته‌ای را ارائه می‌کند. این کشور مذاکراتی با روسیه، چین و فرانسه برای ساخت راکتور هسته‌ای صورت داده است.  بنا به اعلام گروه ناظر بر کنگره، برخی کارکنان کنگره اعلام کردند برای دستیابی به اطلاعاتی در خصوص این مذاکرات به منابع دیگر غیر از وزارت خارجه متوسل می‌شوند که مقالات رسانه‌ای نمونه‌ای از این منابع است.

برخی قانونگذاران آمریکایی خواهان آن هستند که دولت با اصرار، عربستان را به پذیرش یک استاندارد طلایی وادارد که غنی سازی و بررسی مجدد، مسیر‌های بالقوه برای ساخت مواد اولیه سلاح اتمی، را محدود می‌کند.

آمریکا در سال ۲۰۰۹ توافقی با الحاق این استاندارد محدودکننده با امارات منعقد کرد، اما اگر قدرت هسته‌ای عربستان بدون چنین استاندارد طلایی توسعه یابد، احتمال اینکه امارات نیز به دنبال رها کردن خود از این استاندارد محدودکننده باشد، بسیار زیاد است.

سال گذشته سناتور رابرت منندز و مارکو روبیو از گروه ناظر بر کنگره خواستند تا مذاکرات آمریکا با عربستان در موضوع انرژی هسته‌ای رامورد بررسی قرار دهد./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا