بین المللی

یک کارشناس بین‌الملل: بستن تنگه هرمز غیر‌قانونی است.

خبرمهم: دکتر بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: بستن تنگه هرمز و اظهارات نمایندگان مجلس در این خصوص منافع کشور در عرصه بین‌الملل را به خطر می‌اندازد و صادرات نفت خودمان را هم با مشکل روبرو می‌کند.

ذوالنوری؛ نایب رئیس مجلس گفت: هر وقت بخواهیم می‌توانیم کشتی‌ها را در تنگه هرمز متوقف و بازرسی کنیم. به طور کلی متوقف کردن و بازرسی کشتی‌ها در تنگه هرمز حق جمهوری اسلامی است. امنیت نظام به خطر بیفتد، تنگه را می‌بندیم.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در واکنش به اظهارات ذوالنوری، نائب رئیس دوم مجلس به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: ما طبق قوانین بین‌المللی حق بستن تنگه هرمز را نداریم چون یک آبراه بین‌المللی است و بارها این موضوع از طرف بعضی از مقامات و حتی روزنامه‌ها مثل آقای شریعتمداری نیز گفته شده. تنگه هرمز یک آبراه مهم بین‌المللی است که ۶۰ درصد نفت چین، ۲۰ درصد نفت اروپا و ۳۰ درصد نفت ژاپن از این منطقه عبور می‌کند، این منطقه بسیار حساس است و امکان مسدودی آن وجود ندارد. 

بیگدلی ادامه داد: حتی بازرسی کشتی‌ها نیز یک کار غیرقانونی است که ما انجام می‌دهیم منتهی در یک شرایط خاصی ممکن است یک سری کشورها احساس کنند برای رقیبشان صلاح جابه‌جا می‌شود برای همین این کار انجام می‌شود اما مسدود کردنش به طور قطع به یقین خلاف حقوق بین‌الملل و حقوق دریاهاست. 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا این نوع اظهارات نمایندگان مجلس بر وضعیت ما در عرضه بین‌المللی تاثیر خواهد داشت یا خیر، گفت: بله قطعا تاثیر می‌گذارد، بارها مقامات محلی و حتی آمریکایی‌ها هم اعلام کردند که اجازه بستن تنگه هرمز را نخواهند داد. حتی یک مرتبه هم ایران اعلام کردند که منطقه تنگه هرمز را مین‌گذاری کرده که خب شاید یک بلف بود، چون یک ناو آمریکایی برای بررسی آمد ولی چیزی را پیدا نکرد.

دکتر بیگدلی تاکید کرد: بنابر‌این این منطقه از جهت حساسیتی که دارد در‌خصوص صادرات انرژی، زیر‌نظر آمریکایی‌ها قرار دارد و حتی رقبای آمریکایی مثل چین و روسیه هم اجازه بستن و مسدودیت این منطقه را نخواهند داد. و حتی بستن این آبراه به زیان ما هم تمام خواهد شد اگر آن را مسدود کنیم چون صادرات نفت خودمان هم به مشکل خواهد خورد. 

علی بیگدلی اضافه کرد: بعضی از کشورهای عرب از جمله امارات و عربستان سعودی آمدند و نفتشان را به پشت تنگه منتقل کردند بعضی از کشورها هم لوله‌کشی کردند و نفتشان را از طریق دریای مدیترانه صادر می‌کنند تا مبادا با این مشکلات روبرو شوند. مخصوصا عربستان و امارات که هم از طریق مدیترانه و هم پشت تنگه لوله‌های نفتشان را منتقل کردند. ولی با همه این ‌حرف‌ها باز هم تاکید می‌کنم بستن این تنگه یک اقدام غیر‌قانونی است و منافع ما را هم به خطر می‌اندازد. چون ما هنوز نتوانستیم از پشت تنگه لوله‌کشی کنیم بنابر‌این همانطور که گفتم صادرات نفت خودمان هم با مشکل روبرو خواهد شد، ضمن اینکه ما هنوز در تحریم نفتی هستیم. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: البته آمریکایی‌ها به خاطر اینکه به ایران باج بدهند تا وارد جنگ اسرائیل و غزه نشود یک مقداری بایدن فشارها را کمتر کرده که باعث افزایش صادرات نفت شده تا‌حدی که امروز حدود یک میلیون و هفتصد بشکه نفت صادرات ایران مخصوصا به چین است که خب با بستن این تنگه ما از این نوع صادرات بی‌بهره خواهیم شد. 

دکتر بیگدلی در‌خصوص تاثیر جنگ غزه بر ایران در منطقه و عرصه بین‌الملل گفت: ببینید ما شاید کار خوبی کردیم که خیلی خودمان را آلوده جنگ نکردیم و خیلی خودمان را درگیر شعارهایی که از قبل می‌دادیم مثل از بین رفتن اسرائیل تا ۲۵ سال دیگر یا تل‌آویو را با خاک یکسان می‌کنیم، نکردیم و از این نوع شعارها عقب‌نشینی کردیم.

ما در‌این ماجرا یک سیاست خنثی‌ایی را در پیش گرفتیم و بارها هم آقای امیر‌عبداللهیان گفتند که پیام‌های متعددی از طرف آمریکایی‌ها به ما رسیده در این خصوص که گفتند در این جنگ دخالت نکنیم و حتی گفتند جلوی نیروهای وابسته به خودمان را هم بگیریم. همه مقامات ارشد ما هم تلاش کردند از زیر بار سنگین این اتهامات خلاص شوند و یک مقداری میزان اظهارنظرهای خشن نسبت به اسرائیل کاهش پیدا کرده. و خب این کار خوبی هم بوده شاید تا ما بی‌خود و بی‌جهت وارد یک جنگ نشویم. آمریکایی‌ها هم در تلاش‌اند تا حوزه جغرافیایی جنگ را تا حدی محدود کنند که اجازه ورود حزب‌الله لبنان را به جنگ ندهند چه برسد به ایران. 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا بعد از آتش‌بس حملات سنگین اسرائیل به غزه آغاز خواهد شد یا خیر، گفت:  بله حتما شروع می‌شود چون نتانیاهو و گالانت به شدت دنبال این هستند که آثار نظامی امنیتی حماس را از بین ببرند و بعد از همین چند روز مبادلات اسرا جنگ ادامه پیدا خواهد کرد. منتهی معلوم نیست ادامه این جنگ به چه صورت خواهد بود. 

بیگدلی تاکید کرد: الان منطقه از نظر سیاسی دچار یک تغییراتی شده. کشورهای عربی این بار واکنش‌های سنتی که همیشه در‌خصوص فلسطین از خودشان نشان می‌دادند را خیلی نشان ندادند و اظهارات آتشین مطرح نکردند، یک حالت خنثی به خود گرفتند در ارتباط با فلسطین، غزه و حماس به خصوص در سفر هیئت بلند‌پایه قطری که به اورشلیم رفت یک مقداری دیواره‌های جدیدتری را بوجود آورد که به نظر می‌رسد شیخ‌نشینان بیشتری رو به برقراری روابط با اسرائیل آوردند. 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: قطری که الان مطرح‌ترین کشور شده برای مبادله اسرا و به جایی رسیده که اسرائیل را به رسمیت شناخته برای اینکه به عنوان یک دولت می‌رود و با او صحبت می‌کند. خب این یعنی هیچ مانعی برای برقراری رابطه سیاسی بین قطر و اسرائیل وجود ندارد. بنا‌براین بعد از این جنگ یک سری تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه قطعا بوجود خواهد آمد  و حتی یک جابه‌جایی قدرت شکل خواهد گرفت که عوارض بسیار زیادی خواهد داشت. 

دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: نیروهای جدید مثل قطر، مصر و اردن به صحنه وارد خواهند شد و نیروهای قدیمی مثل ترکیه و ایران (به خاطر اینکه ما یک سری روابط خیلی نزدیکی با حماس داشتیم) قدرتشان کاهش پیدا خواهد کرد. دنیای عرب دیگر دنیای ۱۹۶۷ نیست که با اسرائیل جنگیدند و یک وحدت رفتار داشتند، اما دیگر آن حالت وجود ندارد و به نظر می‌رسد دنیای عرب از مسئله فلسطین یک مقداری خسته شده و در تلاش‌اند تا طبق پیشنهاد آمریکایی‌ها و بایدن، حتی با‌وجود مخالفت‌های نتانیاهو و اطرافیانش، به نظر می‌رسد یک کشور واحد فلسطینی تشکیل شود تا برای همیشه این مشکل تمام شود. 

 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا