ورزشی

به بهانه فینال آسیا / بررسی تمامی قهرمانان تاریخ جام باشگاه‌ها و لیگ قهرمانان آسیا

خبرمهم: یک تیم از غرب آسیا و یک تیم از شرق، رکورد داران قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا و جام باشگاه های آسیا هستند

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم، با احتساب تمام مسابقات برگزار شده تحت عنوان جام باشگاه‌ها و لیگ قهرمانان آسیا، پرسپولیس و اولسان هیوندای کره جنوبی برگزارکننده‌ سی نهمین فینال تاریخ آسیا هستند. ابتدا چهار دوره در سال‌های ۱۹۶۷ (با حضور ۶ تیم در تایلند)، ۱۹۶۹ (با حضور ۱۰ تیم در تایلند)، ۱۹۷۰ (با حضور ۸ تیم در ایران) و ۱۹۷۱ (با حضور ۸ تیم در تایلند) برگزار شد که در سه دوره نماینده‌های رژیم صهیونیستی به عنوان قهرمانی رسیدند و در سال ۱۹۷۰ تاج ایران با چهار پیروزی پیاپی مقابل هامنتمن لبنان، سلانگور مالزی، مدان اندونزی و هاپوئل رژیم صهیونیستی به عنوان قهرمانی آسیا دست یافت.

سپس به مدت چهارده سال مسابقات در سطح فوتبال آسیا برگزار نشد (به دلیل مسائل سیاسی) تا در سال ۱۹۸۵ کشور عربستان میزبان مسابقات جام باشگاه‌های آسیا باشد. رقابت ها در دو گروه سه تیمی برگزار شد و دوو رویالز کره جنوبی به عنوان قهرمانی دست یافت. پس از این دوره، تا سال ۲۰۰۲ (شانزده دوره) هر سال بازی ها تحت عنوان جام باشگاه‌های آسیا برگزار شد که در دهمین دوره از رقابت‌ها، استقلال ایران با تساوی مقابل محمدان بنگلادش و برد مقابل تیم های بانک بانکوک تایلند، ۲۵ آوریل کره شمالی، پلیتاجایای اندونزی و لیائونینگ چین، در روز ۲۹ جولای ۱۹۹۱ به عنوان قهرمانی آسیا دست یافت. در دوازدهمین دوره، پاس ایران ابتدا با شکست مقابل الوصل امارات و تساوی با وهیب پاکستان به مرحله نیمه نهایی صعود کرد که در این مرحله با شکست یومیوری ژاپن به فینال رسید و در روز ۲۲ ژانویه ۱۹۹۳ با پیروزی برابر الشباب عربستان به عنوان آخرین تیم ایرانی بر بام قاره آسیا ایستاد.

از سال ۲۰۰۳ مسابقات تحت عنوان لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد که تا کنون سپاهان ایران (در سال ۲۰۰۷)، ذوب آهن ایران (در سال ۲۰۱۰) و پرسپولیس ایران (درسال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰) به فینال مسابقات راه یافته‌اند. امیدواریم پرسپولیس ایران طلسم قهرمان نشدن تیم‌های ایرانی را پس از ۲۷ سال بشکند. در تاریخ برگزاری این مسابقات، الهلال عربستان با ۳ قهرمانی و ۴ نایب قهرمانی، پوهانگ استیلرز کره جنوبی با ۳ قهرمانی و استقلال ایران و سئونگنام ایلهوا کره‌جنوبی با ۲ قهرمانی و ۲ نایب قهرمانی پرافتخارترین تیم‌های تاریخ مسابقات هستند.

بطور کلی ۲۴ تیم مختلف توانسته‌اند به عنوان قهرمانی در مسابقات جام باشگاه‌ها و لیگ قهرمانان آسیا برسند که کشورهای کره‌جنوبی با کسب ۱۱ عنوان قهرمانی، ژاپن با ۷ عنوان قهرمانی، عربستان با ۵ عنوان قهرمانی و ایران و چین با کسب ۳ عنوان قهرمانی مسابقات، پرافتخارترین کشورهای تاریخ مسابقات باشگاهی آسیا هستند./طرفداری

رتبه

نام تیم

تعداد قهرمانی

تعداد نیمه‌نهایی

سال‌های قهرمانی

۱

الهلال عربستان

۳

۱۰

۲۰۱۹ – ۲۰۰۰ – ۱۹۹۲

۲

پوهانگ استیلرز کره جنوبی

۳

۳

۲۰۰۹ – ۱۹۹۸ – ۱۹۹۷

۳

استقلال ایران

۲

۷

۱۹۹۱ – ۱۹۷۰

۴

سئونگنام ایلهوا کره جنوبی

۲

۶

۲۰۱۰ – ۱۹۹۶

۵

الاتحاد عربستان

۲

۵

۲۰۰۵ – ۲۰۰۴

۵

سوون سامسونگ کره جنوبی

۲

۵

۲۰۰۲ – ۲۰۰۱

۷

اوراواردز ژاپن

۲

۴

۲۰۱۷ – ۲۰۰۷

۷

چونبوک موتورز کره جنوبی

۲

۴

۲۰۱۶ – ۲۰۰۶

۷

السد قطر

۲

۴

۲۰۱۱ – ۱۹۸۹

۱۰

گوانژو اورگرنده چین

۲

۳

۲۰۱۵ – ۲۰۱۳

۱۰

فارمری بانک تایلند

۲

۳

۱۹۹۵ – ۱۹۹۴

۱۲

مکابی رژیم صهیونیستی

۲

۲

۱۹۷۱ – ۱۹۶۹

۱۳

العین امارات

۱

۵

۲۰۰۳

۱۴

لیائونینگ چین

۱

۴

۱۹۹۰

۱۵

اولسان هیوندای کره جنوبی

۱

۳

۲۰۱۲

۱۵

جوبیلوایواتا ژاپن

۱

۳

۱۹۹۹

۱۵

توکیو وردی (یومیوری) ژاپن

۱

۳

۱۹۸۷

۱۸

گامبا اوزاکا ژاپن

۱

۲

۲۰۰۸

۱۸

بوسان ای پارک (دوو رویالز) کره جنوبی

۱

۲

۱۹۸۶

۱۸

هاپوئل رژیم صهیونیستی

۱

۲

۱۹۶۷

۲۱

کاشیما آنتلرز ژاپن

۱

۱

۲۰۱۸

۲۱

وسترن سیدنی استرالیا

۱

۱

۲۰۱۴

۲۱

پاس ایران

۱

۱

۱۹۹۳

۲۱

جف یونایتد ایچیهارا (فورکاوا الکتریک) ژاپن

۱

۱

۱۹۸۶

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا