اجتماعی

لبخند آزادی به روی بانوان

خبرمهم: هفته چهارم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در شرایطی عصر روز گذشته به پایان رسید که پرسپولیس یکی از مدعیان قهرمانی این دوره از رقابت‌ها در ورزشگاه آزادی و در دیداری تقریبا تماشایی موفق شد با دو گل از سد صنعت نفت آبادان عبور کند و بالاخره بالانشینی در جدول لیگ را بعد از چند هفته تجربه کنند

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، هفته چهارم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در شرایطی عصر روز گذشته به پایان رسید که پرسپولیس یکی از مدعیان قهرمانی این دوره از رقابت‌ها در ورزشگاه آزادی و در دیداری تقریبا تماشایی موفق شد با دو گل از سد صنعت نفت آبادان عبور کند و بالاخره بالانشینی در جدول لیگ را بعد از چند هفته تجربه کنند. این بازی ولی جذابیت دوچندانی داشت که این بخش مربوط به حضور تماشاگران زن در ورزشگاه آزادی بود.

یک هفته پس از حضور تماشاگران زن استقلالی، این‌بار نوبت به تماشاگران زن پرسپولیسی رسیده بود تا برای اولین‌بار با تهیه بلیت و دعوت به ورزشگاه آزادی بروند و پرسپولیس را تشویق کنند. اگرچه پیش‌تر عنوان شده بود قرار است فقط ۵۰۰ تماشاگر زن پرسپولیسی در ورزشگاه حاضر باشند، با این حال و با تماشای جایگاه‌هایی که به زنان اختصاص داده شده بود مشخص بود که این تعداد به مراتب بیش از ۵۰۰ نفر است. حضور آنها البته برای پرسپولیس هم مثمرثمر بود، چون آنها بهترین برد این فصل را تا به اینجا به دست آوردند. شاگردان یحیی گل‌محمدی که پیش از این از سه بازی فقط یک برد آن‌هم با حداقل گل ثبت کرده بودند، در این بازی با دو گل به برتری رسیدند تا دستی بر سر آمار نه‌چندان خوبشان در خط حمله بکشند. پیش از این بازی و براساس آمار«متریکا»، پرسپولیس در شوت در چارچوب، دقت شوت و نرخ تبدیل شوت به گل، یکی از سه تیم ضعیف لیگ برتر بود و با زدن تنها یک گل، یکی از ضعیف‌ترین خطوط حمله همین لیگ. با این حال، حضور زنان در ورزشگاه آزادی خوش‌یمن بود، چون پرسپولیسی‌ها توانستند شانزدهمین شکست را به تیم صنعت نفت در جدال‌های روبه‌رو وارد کنند. صنعت به هیچ تیمی در لیگ بیشتر از پرسپولیس نباخته است. پرسپولیس در این دیدار خانگی هم ترک عادت نکرد و مطابق با پنج دیدار گذشته‌اش صنعت نفت را شکست داد و گل هم نخورد. کلا پرسپولیس تنها تیم حاضر در لیگ برتر ایران است که تا‌به‌حال دروازه‌اش گشوده نشده است. این مورد هم از نکات جالبی است که در این فصل پرسپولیسی‌ها را متمایز کرده است. یحیی گل‌محمدی خیلی سریع با خریدن علیرضا بیرانوند و مرتضی پورعلی‌گنجی تلاش کرد خط دفاعی تیمش را ترمیم کنند. بیرانوند که در سه بازی گذشته پرسپولیس در ترکیب قرار گرفته بود، برای چهارمین بار موفق به ثبت کلین‌شیت (بسته‌نگه‌داشتن دروازه در طول یک دیدار) شد. در سوی مقابل ولی مرتضی پورعلی‌گنجی برای اولین‌بار طعم حضور در پرسپولیس را چشید. او دو بازی اول سرخ‌ها را به دلیل صادرنشدن کارت بازی و بازی سوم را به دلیل محرومیتی که سال‌ها پیش در فوتبال ایران نصیبش شده بود، از دست داده بود. در این دیدار ولی مصدومیت فرشاد فرجی هم مزید بر علت شد تا پورعلی‌گنجی بالاخره اولین بازی‌اش را در ترکیب پرسپولیس انجام دهد.

روزهای سخت مهاجمان آبی

در روز نخست بازی‌های هفته چهارم، استقلال در مسجدسلیمان به مصاف نفت این شهر رفت که به نتیجه‌ای بهتر از مساوی بدون گل نرسید. با کسب این نتیجه، استقلال بعد از چهار بازی، هفت‌امتیازی شد. آنها دیدار نخست را برابر سپاهان واگذار کردند ولی دو بازی بعدی را بردند و در نهایت در بازی روز سه‌شنبه هم به اولین تساوی این فصل رسیدند. نکته نگران‌کننده درباره استقلال وضعیت خط حمله این تیم است؛ جایی که با وجود ترافیک بالا، مهاجمانی که به عنوان مهاجم کلاسیک ایفای نقش می‌کنند توفیقی نداشته‌اند. برای شروع این بحث باید به داستان کاوه رضایی و ارسلان مطهری برگشت که برای استقلال، پایان تلخی داشت. کاوه رضایی به‌خاطر پربودن لیست استقلال، مجبور شد به تراکتور برود و ارسلان مطهری هم فعلا به تمرین انفرادی محکوم شده است. در حال حاضر سجاد شهباززاده، پیمان بابایی و آرمان رمضانی سه مهاجم هدف استقلال هستند. سه مهاجمی که همگی، شرایطی ناامیدکننده را تجربه می‌کنند. دومین بازگشت شهباززاده به استقلال، مثل دوره قبلی حضور او در این تیم خوب جلو نمی‌رود. شهباززاده لیگ هفدهم که به استقلال برگشت، نتوانست عملکرد خوبی در این تیم داشته باشد و خیلی زود جدا شد. او پس از احیا در سپاهان، به استقلال برگشته و با توجه به منتفی‌شدن حضور کاوه رضایی، مهاجم اول این تیم محسوب می‌شود. شهباززاده سه هفته ابتدایی لیگ، به عنوان مهاجم هدف برای استقلال بازی کرد و نمایش ضعیفی داشت. تنها عملکرد او در این سه بازی بر اساس آمار متریکا، یک شوت خارج چارچوب و یک پاس کلیدی بود. بازی با ملوان، مهدی قایدی به عنوان بازیکن ذخیره جانشین شهباززاده شد و توانست روی دو گل استقلال تأثیرگذار باشد. آن هم در شرایطی که قایدی، مهاجم هدف به حساب نمی‌آید. همین عملکرد ضعیف، باعث شد ساپینتو این هفته شهباززاده را روی نیمکت بنشاند و بابایی تبدیل به مهاجم اصلی استقلال شود. شهباززاده مقابل نفت مسجدسلیمان، دقیقه ۸۲ به زمین رفت و در دقایق حضورش، فقط پنج بار توپ را لمس کرد.

علاوه بر سجاد شهباززاده، پیمان بابایی و آرمان رمضانی دو مهاجم دیگر استقلال در این فصل هستند. هر دوی آنها، در هر چهار بازی این فصل استقلال فرصت بازی پیدا کرده‌اند. بابایی این هفته فیکس بود و بازی‌های قبل، به عنوان بازیکن جانشین به زمین رفت. رمضانی هم هر چهار بازی این فصل، در نقش بازیکن جانشین وارد زمین شده است. هر دوی آنها در مجموع دقایق حضورشان، نتوانستند حتی یک شوت داخل چارچوب بزنند! سجاد شهباززاده هم شرایط مشابهی دارد و او هم نتوانسته یک بار، چارچوب دروازه حریف را نشانه بگیرد. چهار هفته بدون حتی یک شوت داخل چارچوب، آمار نگران‌کننده‌ای برای سه مهاجم تیم ساپینتو است. جالب اینجاست تنها مهاجم استقلال که این فصل توانسته شوت داخل چارچوب بزند، ارسلان مطهری بوده است. مطهری هفته اول که مقابل سپاهان به عنوان بازیکن ذخیره وارد زمین شد، توانست یک بار دروازه رشید مظاهری را تهدید کند.‌در صورتی که سه مهاجم استقلال نتوانند توقع ساپینتو را در خط حمله برآورده کنند، شاید او تصمیم بگیرد از مهدی قایدی در این پست استفاده کند. قایدی به‌خاطر خصوصیات بدنی و سبک بازی، در سیستم سه‌مهاجمه معمولا به عنوان وینگر بازی می‌کند. او در بازی با ملوان، جانشین شهباززاده شد و توانست در دقایقی که مهاجم نوک استقلال بود، گل برتری این تیم را بزند. شاید همین موضوع باعث شود ساپینتو دوباره استفاده از قایدی در این پست را امتحان کند و تیمش را، با مثلث کوین یامگا، محمد محبی و مهدی قایدی در خط حمله به زمین بفرستد. ساپینتو در دو بازی اخیر استقلال، توانسته خط دفاع تیمش را ترمیم کند و حالا باید به دنبال حلقه گمشده تیمش در خط حمله باشد./شرق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا