اجتماعی

خودرو در انتهای مسیر برجام به کدام مقصد خواهد رسید؟

خبرمهم: در این روزها برجام و وضعیت آن به نقطه‌ی حساس و از طرفی قابل قبول خود رسیده است، نقطه‌ای که می‌توان به جرات گفت در صورت توافق، یک برجام کامل‌تر نسبت به گذشته در خصوص امتیازات دریافت شده توسط ایران خواهد بود.

علیرضا بران\ کارشناس صنعت خودرو

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، در این روزها برجام و وضعیت آن به نقطه‌ی حساس و از طرفی قابل قبول خود رسیده است، نقطه‌ای که می‌توان به جرات گفت در صورت توافق، یک برجام کامل‌تر نسبت به گذشته در خصوص امتیازات دریافت شده توسط ایران خواهد بود.

با تشکیل شدن مثلث نفتی ایران، عراق و عربستان طرفین اروپایی و آمریکایی گزینه‌ای جز کوتاه آمدن در قبال پیشنهادات و درخواست‌های معقول ایران نخواهند داشت و تیم مذاکره کننده نیز با باهوشی هرچه تمام‌تر، از‌این موقعیت پیش آمده بدنبال کسب امتیازات حداکثری به نفع منافع کشور و ملت استفاده نموده است.

نقطه‌ی قوت این دوره از توافق، تدوین یک سند کامل‌تر نسبت به سال ۲۰۱۵ می‌باشد که در‌آن تضمین استمرار کشور آمریکا در‌ادامه‌ی تعهد خود در قبال ایران و شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی، که پس از برجام در کشور ما حضور خواهند داشت، خواهد بود.

همین نکته، می‌تواند اطمینان خاطری به شرکت‌ها و اشخاص سرمایه گذار القا نماید که ورود به بازار ایران دیگر بدون تهدید و تحریم می‌تواند ادامه دار باشد و در صورت تغییر یا تعویض حکام آمریکایی، هیچ خللی در روند اجرای برجام صورت نگیرد.

با توجه به نکته‌ای که ذکر شده، به نظر اینجانب بزرگترین دستاورد این دوره از مذاکرات، این است که می‌تواند چرخه‌ی تولید و بالاخص صنعت خودروسازی ایران را با سرعت هرچه تمام‌تر، به گردش بیاندازد.

در صورت اجرای برجام (که با توجه به شواهد مشاهده شده ” توافق کردیم که توافق کنیم “) بازار خودرو همانند سال ۲۰۱۵ با یک شوک و رکود مقطعی به مدت ۴ الی ۵ ماه مواجه خواهد شد. که در این مدت مصرف کنندگان با امید و انتظار کاهش مجدد قیمت‌ها، مدتی از خرید خود دست کشیده و در انتظار وضعیت آینده بازار، صرفا مشاهده گر آن خواهند بود.

در این خصوص دو سناریو می‌توان برای بازار خودرو پیش بینی کرد:

۱- با امضای برجام و شروع گام‌های اجرایی آن، پس از توقف چند ماهه بازار، مصرف کنندگان به دنبال مشاهده میوه‌ی نهال برجام هستند تا با افزایش تولید و همچنین میزان عرضه، ثبات و حتی کاهش قیمت را مشاهده نمایند، که این امر می‌تواند با ورود شرکت‌های تولید کننده به چرخه‌ی صنعت و همچنین افزایش میزان تولید قطعات، در مدت زمان مشخصی ثبات را در بازار مشاهده نمود و رفته رفته شاهد افزایش میزان ارزش پول ملی و در نهایت افزایش میزان قدرت خرید مردم، و خروج بازار از رکودی که شکل گرفته بود، باشد.

۲- چنانچه پس از گذشت زمان از اجرای برجام، شرکت‌های خودروساز همانند اشتباه گذشته اقدام به افزایش میزان تولید ننماید و صرفا به دنبال ادامه‌ی مسیر واردات خودرو باشند، متاسفانه سدی با نخریدن خودرو در مدت مذکور ایجاد شده، شکسته میشود و یک حجم زیادی از تقاضا وارد بازار می شود که این امر سبب افزایش مجدد قیمت خودرو در بازار می‌گردد.

طبق بررسی مشاهدات و شنیده‌ها از متن احتمالی توافق، گمان می‌بریم که ورود سرمایه گذاران و شرکت‌های تولید کننده خارجی به داخل کشور عزیزمان، می‌تواند با ایجاد اشتغال و همچنین افزایش ارزش پول ملی، ثبات خوبی در بازار خودرو ایجاد نماید.

در آخر ما کماکان منتظر پرده برداری و اعلام خبر نهایی نتیجه مذاکرات هستیم، هرچند که در بازار طلا، سکه و دلار و بورس و همچنین قیمت جهانی نفت، شواهدی از امضای نهایی و توافق طرفین مشاهده می‌کنیم.

و من الله توفیق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا