سیاسی

کشت فراسرزمینی، از تصویب دولت روحانی تا بهره برداری دولت رئیسی

خبرمهم: کشت فراسرزمینی در ایران به عنوان یکی از روش‌های تامین امنیت غذایی جامعه، به صورت جدی از دولت اول حسن روحانی آغاز و در دولت دوم او در اتاق بازرگانی به تصویب رسید. در ادامه این طرح در دولت سیزدهم سرعت گرفته، به گونه‌ای که اخیرا نسبت به کشت فراسرزمینی در کشور روسیه اقدام شده‌است. همچنین کشت فراسرزمینی در ونزوئلا در دستور کار قرار دارد.

مهران حیدری

امنیت غذایی به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشر به منظور :دسترسی آحاد جامعه به غذای کافی و سالم مطرح می‌شود. این مسئله پس از خشک‌سالی‌های طولانی مدت به دلیل گرمایش زمین و اخیرا به دلیل جنگ بین روسیه و اوکراین اهمیت بسزایی پیدا کرده‌است.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، در کشور ایران نیز با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک و همچنین کمبود شدید منابع آبی در برخی مناطق، نیاز به جایگزینی مطلوب برای تامین امنیت غذایی جامعه احساس شده‌است. به همین دلیل کشت فراسرزمینی به عنوان یکی از راه‌های موجود که پیش‌تر توسط کشورهایی مثل آمریکا، چین و انگلستان به صورت گسترده انجام گرفته، توسط محققان مطرح شده‌است. بدین صورت که کشورها با اجاره و یا خرید زمین‌های حاصل‌خیز دیگر ممالک، نسبت به تامین نیاز خود و یا از طریق فروش آن‌ها به کسب درآمد اقدام می‌کنند. در ایران موضوع کشت فراسرزمینی در سال ۱۳۹۵ در دولت یازدهم به عنوان پیشرو در این زمینه، تبدیل به دستورالعملی در مجموعه وزارتخانه‌های کشاورزی، اقتصاد و امور خارجه شد. پس از آن در سال ۱۳۹۷ در دولت دوازدهم انجمن ملی کشت فراسرزمینی ایران در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی به صورت رسمی به ثبت رسید. همچنین در مراسم افتتاح طرح‌های کشاورزی استان‌های هرمزگان، لرستان و یزد در سال ۱۳۹۹ این موضوع مورد تاکید شخص حسن روحانی قرار گرفت لینک خبر

 تا اینکه دولت سیزدهم به صورت جدی‌تر نسبت به کشت فراسرزمینی در کشور روسیه اقدام کرد به طوری که معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: «در روسیه برای ذرت قرارداد اولیه‌‏ای بسته شده و از مهر ماه محصولات به دست آمده از این کشت فراسرزمینی به کشورمان وارد می‌شود.» همچنین موضوعی که اخیرا مورد توجه قرار گرفته، کشت فراسرزمینی یک میلیون هکتاری در کشور ونزوئلا برای تولید ذرت و سویا بوده‌است. هرچند بعد مسافت به عنوان یکی از معایب و موانع کار مطرح می‌شود اما در نهایت عملی به صرفه هم برای تامین نیاز داخل و هم فروش و کسب درآمد در نظر گرفته شده‌است. با این اوصاف می‌بایست منتظر ماند تا اثرات مربوط به کشت فراسرزمینی در بهبود عرضه در بازار داخلی و کسب درآمد ناشی از فروش را به عینه مشاهده کرد. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا