بین المللی

یک کارشناس بین‌الملل: از دست دادن حماس برای ایران با وجود هزینه‌های زیاد مالی، خیلی سنگین است.

خبرمهم: علی بیگدلی، کارشناس بین‌الملل و استاد دانشگاه گفت: مسئله گروگان‌ها برای اسرائیل دیگر مهم نیست، فقط روشن کردن تکلیف حماس برایش مهم است و به هیچ وجه دیگر آتش‌بسی میسر نخواهد بود.

علی بیگدلی، کارشناس بین‌الملل و استاد دانشگاه: سفرهای پوتین به منطقه هیچ ارتباطی با غزه ندارد، دیدگاه آقای رئیسی و پوتین در‌‌این خصوص تفاوت زیادی دارد چون طولانی‌تر شدن جنگ غزه به نفع روسیه خواهد بود. /تاریخ مصرف اوپک و اوپک پلاس به پایان رسیده. دیگر فضا در اختیار اوپک نیست که با قیمت نفت در سطح جهانی بازی کند./ فعال شدن ماده ۹۹ منشور سازمان ملل هیچ تاثیری در وضعیت غزه نخواهد داشت.  

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، دکتر علی بیگدلی، کارشناس بین‌الملل و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم نسبت به علت سفرهای منطقه‌ای پوتین و سفر ابراهیم رئیسی به مسکو گفت: سفر پوتین به منطقه از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی است منتهی این سفر به قدری کوتاه بود که به نظر می‌رسد مهم ترین مسئله‌ای که الان برای پوتین، عربستان و امارت متحده مهم است مسئله انرژی باشد چون وضعیت انرژی در دنیا دچار یک بی‌سروسامانی شده، آمریکایی‌ها به خاطر جلوگیری از بالا رفتن قیمت نفت و افزایش سوخت در آمریکا، حجم زیادی از نفتشان را وارد بازار کردند و با‌توجه به اینکه عربستان گفته من یک میلیون بشکه کاهش نفت داشتم و روسیه نیز گفته ۵۰۰ هزار بشکه نفت را کم می‌کنم تا قیمت آن را بالا ببرم اما آمریکایی‌ها برای جبران این قضیه میزان نفتشان را افزایش دادند به همین دلیل هم می‌بینیم که قیمت نفت در‌حال حاضر تقریبا به رقم پایین‌تری کاهش پیدا می‌کند.

بیگدلی ادامه داد: این سفر پوتین به منطقه بیشتر در‌خصوص نفت و اوپک پلاس بوده. آمریکایی‌ها هم در تلاش هستند تا جلوی این همکاری با اوپک پلاس را بگیرند از طرف دیگر نیز باید اشاره کنیم به اینکه تاریخ مصرف اوپک و اوپک پلاس به پایان رسیده و دیگر آن قدرت سابق را ندارند. دنیا در‌حال حاضر دچار یک نوسانی شده و دیگر  فضا را در اختیار اوپک نمی‌گذارند که با قیمت نفت در سطح جهانی بازی کند. بعد از مسئله اوکراین و محرومیت روسیه از صادرات نفت به طور سخاوتمندانه به اتحادیه اروپا یک مقداری مسئله اوپک کاهش پیدا کرده بنابراین اوپک پلاس هم کاهش پیدا کرده و پوتین به تقلا افتاده تا قیمت نفت را حفظ کند. ولی فکر نمی‌کنم این سفر پوتین به عربستان و امارات خیلی در بالانگه داشتن قیمت نفت موفق باشد. 

این استاد دانشگاه در‌خصوص ارتباط این سفرها با غزه گفت: این‌ سفرها هیچ ارتباطی با غزه ندارد چون دیدگاه آقای رئیسی و پوتین در‌خصوص غزه یکی نیست و تفاوت زیادی دارد. پوتین دلش می‌خواهد مسئله غزه هرچه عمیق‌تر پیش برود چون گستردگی و طولانی‌تر شدن جنگ غزه به نفع روسیه خواهد بود و آمریکا نمی‌تواند روسیه را در‌خصوص اوکراین تحت فشار قرار دهد پس هر‌چقدر جنگ غزه ادامه پیدا کند به همان نسبت موضوع اوکراین دچار فراموشی خواهد شد و در عرض همین دو ماه گذشته هم همین سرنوشت گریبان اوکراین را گرفته. 

بیگدلی اضافه کرد: ما نظرمان این است که غزه همچنان دارد مقاومت می‌کند و این مقاومت هم جنبه موفقیت آمیز داشته. ما یک نگاه دیگری هم داریم که بیشتر جنبه عاطفی دارد و در همین راستا تلاش کردیم با روسیه یک هماهنگی در مورد غزه داشته باشیم. ولی به خاطر اختلافات دیدگاهی ما با روسیه در‌خصوص غزه این ملاقات بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسیده و عمر صرف هم ۴،۵ ساعت بیشتر طول نکشید. 

این کارشناس بین‌الملل تاکید کرد: به نظر می‌رسد مسئله گروگان‌ها برای اسرائیل دیگر مهم نیست و با این خیزی که نتانیاهو گرفته بیشتر روشن کردن تکلیف حماس برایشان مهم است و علی‌رغم این نشست شورای امنیت که به خاطر وتوی آمریکا و رای ممتنع انگلستان، رای هم نیاورد و باتوجه به اینکه فضای افکار عمومی به سمت غزه در حرکت است ولی اسرائیل محکم نشسته برای از بین بردن حماس و به هیچ وجه از‌نظر من دیگر آتش‌بسی مسیر نخواهد بود. نتانیاهو هم در دیداری که با خانواده گروگان‌ها داشت گفت برای ما امنیت اسرائیل مهم‌تر از مسئله گروگان‌هاست. و اینکه حالا در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد مشخص نیست و معلوم نیست واقعا اسرائیل چه خواهد کرد چون نتانیاهو دچار یک سرگردانی در‌خصوص غزه شده و اینکه به کجا خواهد رسید حتی برای آمریکایی‌ها هم مشخص نیست. پس جنگ هم ادامه خواهد داشت و بعد از غزه هم جنگ در منطقه ادامه خواهد داشت و ما شاهد یک سری تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه خواهیم بود. 

علی بیگدلی ‌در‌خصوص فعال شدن ماده ۹۹ منشور سازمان ملل توسط گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: فعال شدن ماده ۹۹ منشور سازمان ملل هیچ تاثیری در وضعیت غزه نخواهد داشت و کلا تصمیماتی که شورای امنیت می‌گیرد قابلیت اجرایی ندارد و از طرفی هم از زمان تاسیس اسرائیل تا به امروز شاید ده‌ها قطعنامه شورای امنیت صادر کرده و اسرائیل به یکی از آن‌ها هم توجهی نکرده. اصلا اسرائیل مقید به قوانین و تصمیمات سازمان‌های بین‌المللی نیست و فقط دلخوش کرده به حمایت آمریکا و الان هم که در آستانه انتخابات آمریکا هستیم و چون لابی‌های یهودی در آمریکا خیلی قدرتمند هستند و  بایدن ناچار است از این‌ها حمایت کند، بنابر‌این اسرائیل هیچ توجهی به تصمیمات شورای امنیت نخواهد کرد. 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا رفتار عربستان و ایران در‌خصوص غزه در یک جهت قرار دارد گفت: نه متفاوت است. اصلا از دنیای عرب هیچ صدایی شنیده نمی‌شود و یک جورایی دنیای عرب از این موضوع فلسطین خسته شده و دیگر حاضر به اینکه بخواهد جور فلسطین را بکشد. غیر از دنیای عرب خود محمود عباس در کرانه باختری خیلی تمایلی به غزه ندارد. محمود عباس تفکرات سکولاریسمی دارد در‌حالیکه حماس تفکرات اخوانی دارد. هردو فلسطینی هستند اما اختلافات دیدگاهی زیادی دارند. اما اتحادیه اروپا خیلی گوش به حرف آمریکا نداده و به خاطر مسلمانانی که در کشورهای اروپایی به خصوص فرانسه هستند ناچار است از غزه حمایت کند. 

بیگدلی نسبت به وضعیت سیاسی ایران در منطقه تاکید کرد: ما در انزوایی که بودیم همچنان هستیم و دیدگاه‌ ما مبتنی بر قواعد نیست و همچنان خارج از قواعد خاورمیانه عمل می‌کنیم. در نشست‌های مختلفی که در غزه شکل گرفته ما غایب بودیم و بین ترکیه و قطر چون ارتباط سازمان یافته با حماس دارند متفاوت از دیدگاه ماست. دیدگان اردوغان و امیر قطر که اخوانی هستند با اسماعیل هنیه ارتباط نزدیکی دارند اما ما با‌وجود این اختلافات در‌تلاشیم تا حماس را از دست ندهیم. ما با وجود هزینه‌های زیاد مالی که برای حماس داشتیم از دست دادنش برایمان خیلی سنگین است. ما با فروپاشی حماس که الان شاهد آن هستیم یکی از بازوهای قدرتمند خود در همسایگی اسرائیل را از دست خواهیم داد. الان هم با‌وجود اینکه روزشمار تعیین کرده بودیم برای نابودی اسرائیل اما یک سیاست ملایمی را پیش گرفتیم تا خشم و خشونت اسرائیل نسبت به بازوهای امنیتی ما دارد در منطقه، گریبان ما را نگیرد. به همین دلیل هم اجازه ندادیم حزب‌الله هم وارد این جنگ شود. 

دکتر علی بیگدلی، کارشناس بین‌الملل و استاد دانشگاه در پایان گفت: سیاست براساس لحظه تغییر می‌کند. ما نمی‌دانیم که فردا چه اتفاقی خواهد افتاد اما تا الان که شاهد نشانه‌ها هستیم می‌بینم که اسرائیل به پای نابودی حماس نشسته و تا الان هم موفق بوده. البته اینکه موفقیت را چگونه تعبیر کنیم متفاوت است ولی این رفتار خشمانه اسرائیل در پیش گرفته دیگه چیزی از حماس باقی نگذاشته و باید در آینده ببینیم که با غزه، این سرزمین مخروبه چه خواهیم کرد. تا الان هم سابقه نداشته اسرائیل این چنین یکی از بخش‌های کشورهای عرب نشین را ویران کند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا