بین المللی

دکتر بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: سفر نخست وزیر عراق به تهران حامل پیام آمریکا برای ایران بود

خبرمهم: علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: سفر بلینکن، وزیر‌امور خارجه آمریکا به عراق یک سفر کم‌بار اما دارای اهمیت زیادی بود و باعث عجله السودانی برای آمدن به ایران شد تا پیام آمریکا‌یی‌ها را به ایران برساند.

دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: یکی از اهداف سفرهای وزیر‌خارجه آمریکا به منطقه این بود که کشورهای منطقه را آرام کند تا دامنه جنگ گسترش پیدا نکند، چون ممکن است اسرائیلی‌ها بعد از غزه سراغ حزب‌الله بروند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌خصوص پیام سفر السودانی، نخست وزیر عراق به تهران گفت: بلینکن نخست وزیر آمریکا از یک طرف یک سفر عجولانه‌ای به منطقه داشت اما از طرفی در سفری که به عراق داشت دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای است. علی رغم تهدیداتی که بر‌علیه پایگاه‌های آمریکایی انجام شده بود، اینکه هیچ اتفاقی نیفتاد یک پیروزی برای نخست وزیر آمریکا بدست آمد. 

بیگدلی ادامه داد: اما سفر نخست وزیر عراق به ایران احتمالا حامل پیام آمریکا‌یی به ایران بوده که خیلی همسویی و همراهی به نفع غزه نداشته باشند و از طرفی به نیروهای‌شان در سوریه و عراق دستور بدهند که تهدید بر‌علیه پایگاه‌‌های آمریکایی‌ نداشته باشند چون آمریکا در‌حال حاضر به هیچ وجه آمادگی برای جنگیدن ندارند و اگر دست به چنین اقدامی بزنند کار بسیار اشتباهی انجام دادند. 

هدف بیشتر این بوده که یک نوع آرامشی به ایران بدهند تا در حمایت از حماس خیلی گستردگی از خود نشان ندهند، که عملا هم همین‌طور شده، چیزی که وزیر‌امور خارجه اردن و مصر در‌خصوص آتش‌بس گفتند ما هم همین را گفتیم و نظری بیشتر از آنان ندادیم. حتی با دیدار اسماعیل هنیه با رهبری هم باز ما کوتاه آمدیم و رفتار خاصی نداشتیم. 

این کارشناس بین‌الملل اضافه کرد: ولی مسئله دوم این است که به نیروهای خود در عراق بگوییم راکت‌پراکنی در عراق را متوقف کنند چون آمریکایی‌ها نمی‌خواهند گستردگی جنگ بیشتر از شرایط فعلی شود. از طرفی هم از ما خواستند تا به حزب‌الله بگوییم خودش را خیلی وارد این ماجرا نکند. البته حزب‌الله هم خیلی خودش را وارد این درگیری‌ها نکرده. 

ولی مجموعا سفر بلینکن، وزیر‌امور خارجه آمریکا به عراق یک سفر کم‌بار اما دارای اهمیت زیادی بود، از یک طرف باعث تایید حاکمیت السودانی شد و از طرفی هم باعث عجله السودانی برای آمدن به ایران شد تا پیام آمریکا‌یی‌ها را به ایران برساند.

دکتر بیگدلی ‌درخصوص وضعیت فعلی غزه گفت: وضعیت فعلی در نوار غزه خیلی مطلوب نیست. ما دو نقطه جهول در این ماجرا داریم نکته اول این است که حماس با چه دلیل و انگیزه‌ای به اسرائیل حمله کرد، این هنوز مشخص نشده، البته یک سری حدس و گمان‌ها مطرح شده که هیچ کدام درست نیست. این اقدام خیلی مسئله مهمی است که در خاموشی خبرها اتفاق افتاده. نکته دوم این است که نتانیاهو تا کجا می‌خواهد در غزه پیشروی کند. آیا این جنگ خانه به خانه می‌تواند به نفع اسرائیل تمام شود که خب یک مقداری بعید به نظر می‌رسد. 

این سردرگمی‌ها تا جایی پیش رفته که خود آمریکایی‌ها هم در برابر تصمیمات نتانیاهو دچار یک نابه‌سامانی شدند. از طرفی هم نتانیاهو نمی‌خواهد این جنگ خیلی زود خاتمه پیدا کند و می‌داند اگر جنگ زود تمام شود قطعا کابینه‌اش فرو‌خواهد ریخت و ممکن است به دادگاه و زندان کشیده شوند. 

علی بیگدلی تاکید کرد: بنابراین این جنگ به نظر من ادامه پیدا خواهد کرد ولی نتانیاهو در آن یک استراتژی تعیین شده و مشخصی را دنبال نمی‌کند. فقط هدفش این است که بتواند از این جنگ یک دستاوردی را بدست آورد که بتواند سایه بیندازد به آن حادثه شنبه سیاه اسرائیل، تا یک مقداری فضا را برایش آرام کند. 

از طرفی هم نتانیاهو گرفتار گروگان‌هایی است که خانواده‌هایشان هر روز جلوی دفترش جمع می‌شوند و به دنبال استعفای او هستند. خب این هم یک نکته پیچیده‌ای شده برای نتانیاهو، به همین خاطر می‌گویم دچار یک سرگردانی شده و نمی‌دانند که باید با غزه چه کنند. این مسئله نه فقط برای اسرائیل بلکه برای آمریکا، اروپا و کشورهای عرب نیز دچار مشکل شده که به دنبال آتش‌بس هستند که خب حتما با اتمام جنگ کابینه نتانیاهو سقوط خواهد کرد. 

هیچ‌کس در‌حال حاضر نمی‌داند که علت اصلی حمله حماس به اسرائیل چه بوده. آیا این حمله در یک روز مقدسی مثل سال ۱۹۷۳ یک اقدامی داشتند همان بوده یا یک حمله غافلگیرانه بوده. همه این‌ها مجهول است. 

وی در ادامه افزود: یکی از اهداف سفرهای وزیر‌خارجه آمریکا به منطقه این بود که کشورها را آرام کند و از آن‌ها قول بگیرد که در این درگیری دخالت نکنند تا دامنه جنگ گسترش پیدا نکند. چون ممکن است اسرائیلی‌ها بعد از غزه بروند سراغ حزب‌الله اما من فکر می‌کنم در آینده منطقه دچار یک تغییرات ژئوپلیتیک خواهد شد یعنی شکل جغرافیایی منطقه حتما تغییر خواهد کرد. 

بیگدلی در‌خصوص سفر رئیس‌جمهور به عربستان گفت: تا الان عربستان در غزه خیلی مقصر است، بن سلمان اولین بیانیه‌ای که صادر کرد در‌خصوص خویشتن‌داری بود درحالیکه در سنت عربستان اصلا چنین اظهارات و واکنشی وجود نداشته. الان بن‌ سلمان سیاست جدید را پیش گرفته و نمی‌خواهد آن بستری‌هایی که برای رابطه با اسرائیل فراهم شده از بین برود. 

برای همین سران کشورهای اسلامی اجلاسی تشکیل نداند اما برای حفظ فضای داخلی و اعتراضات مردمی که در کشورهای عربی انجام شد می‌خواهند این اجلاس را تشکیل دهند. و مشخص است که همه خواهان آتش‌بس هستند و هیچ کار فوق‌العاده‌ای انجام نخواهد شد چون هیچ کدام از کشورهای تاثیرگذار ارتباطشان را با اسرائیل قطع نخواهند کرد، فقط به خواسته‌ای از سازمان ملل برای تغییر وضعیت اکتفا می‌کنند. 

دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: در این اوضاع و احوال آقای رئیس‌جمهور هم خواستند یک ارتباطی با عربستان برقرار کنند، قبل از مسائل غزه هم قرار بود آقای رئیسی یک سفری به دعوت پادشاه عربستان به این کشور داشته باشند. تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه به نفع ایران نیست و تمام نقش‌هایی را که ایران قبلا در منطقه داشته، دچار مشکل می‌کند. چون  با ازبین رفتن حماس ما یکی از بازوهای قدرتمند خود در منطقه را از دست خواهیم داد و هم ممکن است با یک سری اعتراضات پنهان داخلی روبرو شویم که چرا هیچ اقدامی نکردیم و به درخواست آتش‌بس بسنده کردیم. ایران در‌حال حاضر خیلی با‌احتیاط حرکت کرده که خب شاید این رفتار خیلی هم درست و صحیح باشد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا