بین المللی

علی بیگدلی: برای من خیلی تعجب آور است که چرا با‌وجود فیلترینگی که اسرائیلی‌ها در غزه به راه انداختند ما نیز فیلترینگ را در کشور بالا بردیم.

خبرمهم: دکتر بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: سکوت سید حسن نصرالله ‌می‌تواند به این معنی باشد که ایران و حزب‌الله وارد جنگ با اسرائیل نشوند.

دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد اسرائیل تن به آتش بس بدهد، برای اینکه اهداف بلند‌مدتی را در غزه دنبال می‌کند که روزهای اول هم به این موضوع اشاره کرده.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در پاسخ به این سوال که آیا امکان آتش بس در نوار غزه وجود دارد یا خیر، گفت: در شرایط فعلی به هیچ وجه امکان آتش بس وجود ندارد. با‌توجه به حادثه شنبه سیاهی که رژیم صهیونیستی داشت نتانیاهو تحت شرایط بسیار سختی در محافل داخلی اسرائیل قرار گرفته، بنابراین همیشه علی‌رغم قطعنامه‌هایی که علیه او صادر می‌شود همچنان به کار خودش ادامه می‌دهد. از طرفی چون اسرائیل اهداف بلند‌مدتی را در غزه دنبال می‌کند که روزهای اول هم به این موضوع اشاره کرده به نظر نمی‌رسد که در شرایط فعلی اسرائیل تن به آتش بس بدهد.

دکتر بیگدلی در ادامه نسبت به اینکه آیا سکوت سید حسن نصرالله در این مدت معنی خاصی دارد یا خیر، افزود: حتما معنی خاصی دارد برای اینکه ایران نمی‌خواهد خودش را وارد این جنگ کند. بنابراین نمی‌خواهد حزب الله را هم از دست بدهد. چون این خشم و خشونتی که الان اسرائیل دارد، اگر بخواهد با حزب‌الله وارد جنگ شود شاید یک جنگ عمیق‌تری از سال ۲۰۰۶ شود. بنابراین اگر چه حزب الله یک شبه نظامی بسیار قدرتمندی است اما با‌توجه به این ناوهای آمریکایی که وارد منطقه شدند ایران هم یک مقداری ملاحظه کرده تا وارد جنگ نشود.

این کارشناس بین‌الملل اضافه کرد: یک مذاکرات پنهانی هم بین ایران وآمریکا بوجود آمده که  ایران به هیچ وجه در این جنگ دخالت نکند. احتمال جنگ با ایران نیز خیلی پایین است و اگر قرار باشد ایران درگیر شود ابتدا باید بازوهای ایران را در منطقه سرکوب کنند که قوی‌ترین بازوی ایران در‌حال حاضر حزب‌الله است و دیدید که حزب‌الله به شیوه بسیار ملایمی گهگاهی از خودش یک واکنشی نشان می‌داد که خب به این معنی است که حزب‌الله قصد ندارد خودش را درگیر جنگ کند. که خب این موضوع مورد اعتراض رهبران حماس هم واقع شده. 

علی بیگدلی تاکید کرد: بنابراین سرنوشت حماس با سرنوشت حزب‌الله و ایران روز به روز دارای فاصله بیشتری می‌شود و اسرائیل درباره حماس یک برنامه خاصی دارد که نتانیاهو به دنبال آن است. 

این اتفاقی که روز شنبه برای اسرائیل افتاد برای به خصوص جناح راست اسرائیل که یک جناح افراطی است که نتانیاهو نماینده آن است بسیار توهین‌آمیز بود و خشم و خشونت آن‌ها را به بار آورد. الان شرایط به گونه‌ای است که اگر جنگ تمام شود قطعا نتانیاهو مورد مواخذه قرار می‌کیرد و دادگاهی می‌شود. به همین دلیل جنگ را ادامه می‌دهد تا بتواند یک امتیازی را بدست آورد که مورد سرزنش طرفدارانش در داخل اسرائیل قرار نگیرد و بتواند به نقطه اهدافش نزدیک شود. 

سکوت سید حسن نصرالله ‌می‌تواند به این معنی باشد که ایران و حزب‌الله وارد جنگ با اسرائیل نشوند. چون اگر ایران بخواهد وارد جنگ شود باید ابتدا حزب‌الله با تمام قوای خود وارد جنگ شود. این شاید تصمیم درستی هم باشد که ایران سرنوشت خودش را با سرنوشت حماس گره نزند، برای اینکه حماس یک گروه شبه نظامی است و ما یک کشوری هستیم که ورودمان به جنگ نه تنها خودمان را بلکه ممکن است منطقه به آتش کشیده شود. 

ما در یک دیپلماسی پنهانی با آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدیم که هیچ کدام وارد جنگ نشویم. آمریکا در آستانه انتخابات است و شرایط ما هم با توجه به نارسایی‌های اقتصادی و نارضایتی‌های مردم به نفعمان نیست که قدم به جنگ بگذاریم. 

دکتر بیگدلی با اشاره به اینکه ثبت نام برای اعزام نیرو به غزه یک اقدام نمایشی است، گفت: ثبت نام برای اعزام نیرو به غزه یک اقدام نمایشی است برای اینکه فضا را به نفع غزه حفظ کند و این هم می‌تواند قدرت دولت را نشان دهد که چقدر طرفدار دارد و چقدر این موضوع را جدی گرفتند. ولی واقعیت قضیه این است که ایران نه آمادگی ورود به جنگ را دارد و نه به نفعش است که مستقیما و رسما وارد جنگ شود. 

علی بیگدلی در‌خصوص علت فیلترینگ در کشورمان با توجه به فیلترینگی که رژیم صهیونیستی بر علیه مردم غزه در فلسطین به راه انداخته تاکید کرد: من واقعا نمی‌دانم چرا ما فیلترینگ را قوی تر کردیم در شرایط فعلی. برای من خیلی تعجب آور است که چرا با‌وجود فیلترینگی که اسرائیلی‌ها در غزه به راه انداختند ما نیز فیلترینگ را در کشور بالا بردیم. شاید هم دلیلش بین یک سری موضوعات و دو گسلی باشد که بین مردم و دولت و بین خود دولت برای مخالفت یا حمایت از حماس وجود دارد. 

دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان نسبت به احتمال درگیری بین دولت عراق و مقتدی صدر گفت: خیر امکان درگیری بین دولت عراق و مقتدی صدر در‌حال حاضر وجود ندارد. شاید عراق با این کار یک اقدام مثبتی را انجام داده چون عراق در داخل خودش مشکلات داخلی زیادی را دارد که نمی‌تواند در‌حال حاضر با اسرائیل درگیر شود. از طرفی هم نیروهای طرفدار ایران در عراق وجود دارند که ممکن است گاهی دست به پرتاب پهپاد و موشک بزنند، دولت رسمی عراق گفته ما اعلام بی‌طرفی می‌کنیم. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا