سیاسی

بلومبرگ: مدیرکل آژانس به‌دنبال دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران است

خبرمهم: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد طی هفته‌های آینده با رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کند.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، وبگاه شبکه خبری بلومبرگ گزارش داده است «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است قبل از همایش عمومی آژانس اتمی در هفته‌های آینده با «محمد اسلامی»، رئیس‌ جدید سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کند.دو مقام مطلع که اشاره‌ای به نام آنها نشده است گفته‌اند آقای گروسی در تلاش است ارزیابی‌ای از تمایل تهران برای احیای دسترسی‌های گسترده بازرسان این نهاد بین‌المللی به تأسیسات هسته‌ای ایران به دست آورد.
بلومبرگ مدعی شده است تلاش‌های آمریکا و اروپا برای متقاعد کردن ایران به بازگشت به میز مذاکرات وین در خصوص برجام به‌دلیل حمایت‌های چین و روسیه به درب‌های بسته خورده است.
ادعای این رسانه آمریکایی در حالی مطرح شده است که درخواست‌های زیاده‌خواهانه طرف‌های غربی مانند اضافه کردن مسائل منطقه‌ای و موشکی به متن توافقی جدید عامل بن‌بست در مذاکرات وین بوده است.
آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده است و کشورهای اروپایی از وعده‌شان برای جبران کردن آثار خروج آمریکا از این توافق عدول کرده‌اند. با وجود این، طرف‌های غربی به‌جای عمل به تعهداتشان درخواست‌های جدیدی از ایران در مذاکرات وین مطرح کرده‌اند.
دیپلمات ها و تحلیلگران می‌گویند تحولات فعلی باعث ایجاد فضایی شده‌اند که دولت جدید ایران می‌تواند فهرست امتیازهای مورد مطالبه‌اش در مذاکرات وین را گسترش دهد.
بلومبرگ نوشته است با آنکه هنوز تاریخی برای برگزاری دور هفتم مذاکرات وین مشخص نشده است احتمال می‌رود در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حوالی ۲۱ سپتامبر گفت‌وگوهایی در خصوص برجام انجام گیرد.
وبگاه بلومبرگ در ادامه مدعی شده است دیپلمات‌های اروپایی، قبل از تصمیم‌گیری درباره صدور یا عدم صدور قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس که ایران را به عدم همکاری متهم می‌کند منتظر نتیجه رایزنی‌های میان آژانس و ایران هستند.
بلومبرگ می‌گوید با آنکه صدور چنین سندی ممکن است در نهایت به ارجاع پرونده ایران به سازمان ملل متحد منجر شود، انتظار نمی‌رود نتیجه نهایی کار بازگشت تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران باشد، چرا که چین و روسیه از حق وتوی خود برای ایجاد ممانعت بر سر چنین تلاش‌هایی از سوی شورای امنیت استفاده خواهند کرد. /تسنیم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا