بین المللی

علت استعفای حریری چیست؟

مصاحبه اختصاصی سایت خبرهای فوری با کارشناس مسایل لبنان و عراق

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری؛ اکنون اعتراضات مردم لبنان و عراق به نقاط حساسی رسیده است که سرنوشت هریک از این کشورها در گرو نتیجه ی این اعتراضات خواهد بود. به دلیل اهمیت موج اعتراضات در هریک از این کشورها مصاحبه ای با  کارشناس مسائل خاورمیانه  سید صباح زنگنه در رابطه با استعفای سعد حریری؛ همچنین آقای باقر حکیم درمورد اعتراضات مردم عراق داشتیم:

جناب آقای صباح زنگنه میخواستم بپرسم که علت استعفای سعد حریری چیست و آیا با استعفای آقای حریری آشوب ها کنترل می­شود؟


صباح زنگنه: ‌
خب، علت حتی تا چند ساعت قبل از استعفا خیلی قابل پیش بینی نبود و مشاوره ها و رایزنی هایی که انجام می­داد حاکی از این بود که ایشان ممکن است به کارش ادامه دهد اما در لحظه ای ناگهانی دیده شد که ایشان تصمیم گرفت استعفایش را مطرح کند ؛ به نظر می­آید عربستان و برخی احزاب وابسته به عربستان و امریکا مثل سمیر جعجع یا ولید جنبلاط یا آقای ریگی ؛ علت اصلی این تصمیم گیری باشند و افزایش اقدامات غیرسازنده در بستر خیابان­ها و جاده­ها و معابر عمومی که یک وسیله ای به منظور تحقق اهداف سیاسی به حساب می­آید پشت این استعفا هست البته شاید به ایشان وعده داده باشند که استعفا بدهد و بعد می­تواند مجددا از سوی رئیس جمهور موظف به تشکیل کابینه­ی بعدی بشود اما این وعده معلوم نیست تحقق پیدا کند و معلوم نیست به اهدافی که امریکا و عربستان به دنبال آن هستند جامه ی عمل پوشانده شود.

آیا با استعفای آقای حریری به نظر شما آشوب­ها کنترل می­شود؟

صباح زنگنه:
وعده ی گروه­هایی که تحصن می­کردند یا خیابان­ها را قطع کردند و یا تظاهرات می­کردند این بود که خواهان استعفای حریری و دولت بودند حالا باید منتظر شد و دید آیا با این استعفا اوضاع آرام خواهد شد یا خیر؟!

به نظر می­اد آن ادعا و آن وعده­ ی کسب مطالباتشان از یک مطالبات اجتماعی، اقتصادی، رفاهی تبدیل شد به مطالبات سیاسی؛ بعید به نظر می­اد که آن گروه­های ایجاد کننده ی نا­­آرامی­ها به وعده شان عمل بکنند و اوضاع را آرام بکنند. وقتی که غرض و هدف سیاسی باشد و ایجاد تغییرات سیاسی به نفع گروه­های خاصی باشد لذا احتمال اینکه اوضاع را آرام کنند خیلی خیلی کم است.

 

 از دید این معترضین چه کسی در راس فساد لبنان قرار دارد؟

صباح زنگنه:
هر گروهی، گروه­های مقابل را فاسد می­داند اما در واقع اگر بنا باشد یک دادگاه فقیه و مستقلی وجود داشته باشد ۹۰% وزرا، نخست­ وزیران و شاید ۷۰% نمایندگان مجالس گذشته؛ همه ی اینها جزوی از معادله ی فساد در لبنان بودند؛ بنابراین باید بروند سراغ سران این گروه­ها، سران دولت­ها، نخست­ وزیران سابق، وزرای سابق، رئیس بانک مرکزی لبنان که به بانک لبنان معروف است و…
سراغ همه ی اینها باید بروند و اموال این­ها را در داخل لبنان و خارج لبنان اعلام بکنند، حق خرید و فروش را از آنها سلب کنند و اموالی که از بودجه ی عمومی لبنان و از پروژه ­هایی که برگزار و اجرا شد یا طرح­هایی که قرارداد آن­ها بسته شد یا کمک­های بین ­المللی که انجام شد و همه ی آنها صرف منافع شخصی، گروهی یا خانوادگی شد؛ همه­ ی آن­ها را باید برگردانند به صاحبان حق که همان عموم ملت لبنان است و نه یک گروه خاص.

علت اصلی حمایت ریاض و ابوظبی از معترضان لبنانی چیست؟

صباح زنگنه:
علت اصلی حمایت­های آن­ها اعمال فشار بر گروه حزب­ الله، نمایندگان مجلس حزب ­الله، وزرای حزب­ الله در دولت و هم­چنین وزرا و نمایندگان جریان ملی لبنان است به ریاست رئیس­ جمهور عون. اسرائیل و امریکا و عربستان و امارات در حقیقت با طرح­ها و برنامه­ ها و شعار­هایی که این دو مجموعه ی بزرگ به دنبال آن هستند و در بیانیه­ های هر دولتی که تشکیل شده، مبارزه با دخالت­های اسرائیل، تجاوز­های زمینی، هوایی و دریایی اسرائیل به حقوق لبنان را قرار می­دادند؛ بنابراین فشار این کشور­ها برای کاهش حضور این دو جریان در دولت و در پارلمان هست.

جناب آقای باقر حکیم نظرتون درباره­ ی آشوب همزمان لبنان و عراق چیست؟ آیا به نظرتون این اعتراضات مشکوک نیست؟

باقر حکیم:
تظاهرات مردم عراق در ۱ اکتبر، در سال­روز تشکیل حکومت عادل عبدالمهدی شکل گرفت. مردم برای مطالبه ­ی حقوق شهروندی خود و همینطور برخی از نیازهای شهروندی خود در میدان­ها و در استان­های جنوبی عراق حضور پیدا کردند؛ این امر باعث شد روز به روز ما شاهد افزایش جمعیت باشیم تا اینکه در روز­های نزدیک به اربعین قرار شد که تظاهرات متوقف شود و بعد اربعین تظاهرات جدید تشکیل شود.

در ۲۵ اکتبر تظاهرات جدید را در خیابان­ها و استان­های جنوبی عراق شاهد بودیم. مطالبی که مردم امروز به دنبال آن هستند، مطالب به حقی هست؛ از جمله تعدیل قانون اساسی، تعدیل انتخابات، کارآفرینی، بررسی اشتغال جوانان، بررسی حمایت از خانواده­ های کم درآمد و همین­طور ایتام و فقرا.

 

پس از برگزاری این تظاهرات، شاهد بودیم که حکومت چند بسته ی اصلاحاتی را ارائه کرد و در روز­های اخیر هم شاهد یک سری دیگر از اصلاحاتی بودیم که در پارلمان عراق تصویب شد. این یک روی قضیه است اما روی دیگر قضیه این است که در هر مکانی که تعداد بسیار بالایی از مردم برای مطالبه ی حقوق خودشان به خیابان­ها می­آیند؛ خب یک نا­آرامی اتفاق می­افتد و دشمنان تلاش می­کنند از این نا­آرامی­ ها استفاده کنند و به قولی بر این جریان­ها موج سواری کنند. کشور عراق نیز از این موضوع مستشنی نبود. بی­ شک فعالیت شبکه­های اجتماعی که از خارج از کشور مدیریت می­شوند، فعالیت تعداد قابل توجهی از شبکه های رسانه ای که مردم را تهییج و تشویق می­کنند و درخواست­هایی که بعضا منطقی و عقلانی نیست؛ همه­ ی این­ها باعث شده که دشمنان از این جریان سوءاستفاده کنند و در این تظاهرات­ها و نا­آرامی ­ها به دنبال مقاصد خود باشند. بی­ شک هم آیت ­الله سیستانی، مرجع عالیقدر عراق حمایت خودشان را از تظاهرات مسالمت آمیز اعلام کردند و هم­چنین حکومت هم اعلام کرد که ما از تظاهرات مسالمت­ آمیز حمایت می­کنیم. به همین دلیل هم در حال حاضر راهبرد و اقدامات امنیتی نسبت به تظاهرات اکتبر متفاوت شده و ما در دو یا سه روز گذشته شاهد درگیری­های شدید خونی بین معترضان و نیرو­های امنیتی نیستیم که برای مثال در حوادث اخیر کربلاء، با توجه به تعداد زیادی از معترضان، خب ما فقط شاهد یک کشته بودیم. نیرو­های امنیتی اقدامات جدیدی را اتخاذ کرده اند؛ ارتباط مستقیم با معترضان و همراهی کردن آن­ها به شرط اینکه این تظاهرات مسالمت آمیز باشد. یعنی در استان­های جنوبی به صورت کامل ما حضور نیرو­های امنیتی را برای حمایت از معترضین می­بینیم و همین­طور عدم استفاده از هرگونه سلاح  را نیز در اقدامات جدید نیروهای امنیتی شاهد هستیم.
حال بی­ شک، برخی از گروه­های انحرافی و دشمن سعی می­کنند از این فرصت و زمینه ی موجود استفاده کنند و برخی از فتنه ­ها را در این تظاهرات ایجاد کنند که ۹۰ ساختمان اداری و حزبی را هم ما شاهد بودیم که به آتش کشیده شد و تعداد قابل توجهی از کشته ­ها که بعضا منبع تیراندازی آنها مشخص نبود که هم نیروهای امنیتی را مورد هدف قرار می­داد و هم تظاهرات کنندگان را.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا