بین المللی

سودان: بدون واهمه از هیچکس، در مسیر برقراری رابطه با دولت اسرائیل قدم برمی‌داریم

خبرمهم: معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان اعلام کرد، آمریکا شرط گذاشته است که در صورت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نام سودان را از لیست کشورهای حامی تروریسم حذف می‌کند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی، معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «النیل الأرزق» خاطرنشان کرد: وعده‌هایی را از سوی دونالد بوث، فرستاده آمریکا به خارطوم در خصوص حذف نام سودان در نزدیک‌ترین زمان ممکن دریافت کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: ما در مسیر برقراری روابط با دولت اسرائیل قدم برمی‌داریم. از هیچکس نمی‌ترسیم. ما به اسرائیل نیاز داریم.

حمیدتی همچنین مدعی شد: اگر عمر البشیر، رئیس جمهور برکنار شده سودان تغییر نمی‌کرد خود وی برای عادی سازی روابط با اسرائیل تلاش می‌کرد و او به من اطلاع داده بود که سودان با اسرائیل صلح خواهد کرد.

وی تاکید کرد: مسأله فلسطین مهم است و در خصوص این مسأله عواطف و احساساتی وجود دارد اما حد و مرزی بین سودان و دولت اسرائیل وجود ندارد و منفعت سودان مهمتر است و ما از محاصره خسته شده‌ایم.

حمیدتی در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: روز جمعه در جوبا، پایتخت سودان جنوبی با فرستاده آمریکا به خارطوم دیدار و با وی در خصوص توافق صلحی که امروز (شنبه) امضا خواهد شد، رایزنی کردم.

وی همچنین گفت: بین ما گفت‌وگوی خوبی در خصوص اقدامات لازم برای اجرای این توافق و نقشی که جامعه جهانی باید در این زمینه ایفا کند، صورت گرفت و ما بر لزوم اینکه جامعه جهانی باید نقش خود را در حمایت از روند صلح سودان ایفا کند، تاکید کردیم.

معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان اظهار داشت: نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم حذف می‌شود، وعده‌هایی از سوی بوث در این خصوص دریافت کرده‌ایم.

شورای حاکمیتی سودان به نقل از بوث اعلام کرد: به خاطر ترغیب طرف‌های دیگر برای امضای توافق صلح و دستیابی به صلح فراگیر و کامل به همکاری با سودان ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد: سودان همچنان در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دارد و ما با جدیت برای حل و فصل این پرونده تلاش خواهیم کرد.

رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی پیشتر اعلام کرده بودند که خارطوم توافق کرده است در صورت حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم و دریافت کمک از سوی واشنگتن با تل‌آویو سازش کند./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا