بین المللی

یک کارشناس بین‌الملل: حزب ‌الله بدون اجازه ایران دست به هیچ واکنشی نخواهد زد. /ترور العاروری ارتباطی با ترور قاسم سلیمانی ندارد

خبرمهم: علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: درگیری در شرایط فعلی با آدم دیوانه‌ای مثل نتانیاهو عقلانی نیست. راه صحیح این است که حزب‌الله از خودش خویشتن‌داری به خرج دهد.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل: اسرائیل طبق گفته خودش اعضای حماس در قطر را ترور نمی‌کند، می‌خواهد در آینده با عربستان و شیخ‌نشینان خلیج فارس به خصوص قطر ارتباط برقرار کند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به ترور شیخ صالح العاروری، لبنان به تل‌آویو حمله خواهد کرد یا خیر، گفت: حسن نصرالله قبلا رژیم اسرائیل را تهدید به حمله کرده بود اما در‌حال حاضر با آرایش نظامی که اسرائیل در جوار مرز لبنان برقرار کرده فکر می‌کنم یک واکنش موقتی حزب‌الله از خودش نشان می‌دهد ولی آنچه که حکایت از عقلانیت سیاسی دارد این است که نباید خودش را خیلی به این قضایا آلوده کند. چون شرایط بسیار نامساعد و سختی برای کشورهای همسایه اسرائیل وجود دارد. سخنرانی حسن نصرالله هم که امروز قرار بود انجام شود احتمالا با شکست روبرو شده و انجام نمی‌شود. برای همین الان یک مقداری شرایط پیچیده شده و ممکن است لبنان دست به واکنش موقتی بزند اما رویارویی مستقیم با اسرائیل در شرایط فعلی بسیار کار سخت و اشتباهی است. 

بیگدلی ادامه داد: با‌توجه به اینکه اگر نتانیاهو بخواهد جنگ را رها کند احتمال سقوط کابینه‌اش وجود دارد و مشکلات داخلی نتانیاهو بسیار زیاد است، او به دنبال یک برگ برنده می‌گردد تا بتواند روی ناکامی‌های داخلی‌اش یک پوششی بگذارد. مشکلات نتانیاهو در حال حاضر زیاد است از فساد اقتصادی‌ و پرونده قضایی‌اش  گرفته تا این حمله ۷ اکتبر و از همه مهم‌تر موضوع گروگان‌ها. بنابر‌این درگیری در شرایط فعلی با یک آدم دیوانه عقلانی نیست و به نظر من راه صحیح این است که در شرایط فعلی یک مقداری حزب‌الله از خودش خویشتن‌داری به خرج دهد. 

این استاد دانشگاه ‌در‌خصوص ورود ایران به جنگ با رژیم صهیونیستی اضافه کرد: اسرائیلی‌ها خودشان گفتند که اگر جنگی اتفاق بیفتد دامن ایران را هم خواهد گرفت. ما از دو طرف الان تحت فشاریم، هم فشاری که انگلیس به خاطر حوثی‌ها به ما وارد کرده و هم دو ناوشکنی که فرستادیم به دریای سرخ می‌تواند یک مقداری تهدیدآمیز باشد البته من این اقدام را به نمایش قدرت تعبیر می‌کنم ولی به هر‌حال می‌تواند تحریک آمیز باشد. حالا ما بیاییم و یک در و پنجره‌‌ی جدیدی را باز کنیم به سمت خودمان سطح تنش را افزایش می‌دهیم و می‌تواند دامن ما را هم بگیرد. که خب دست به چنین اقدامی در شرایط فعلی کار بسیار اشتباهی است. ایران تا الان خیلی خوب پیش رفته و خودش را آلوده به جنگ نکرده. در مقابل سید رضی موسوی و حتی قاسم سلیمانی هم خیلی اتفاق خاصی نیفتاد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که ایران دست به هیچ واکنشی نخواهد زد و حزب ‌الله هم بدون اجازه ایران دست به واکنش نخواهد زد. 

علی بیگدلی با اشاره به سفر مقام یمنی به تهران گفت: صحبت‌های محمد عبدالسلام و آقای امیر‌عبداللهیان در دیداری که در تهران داشتند منتشر نشده اما براساس نتیجه این دیدار، مقام یمنی به تهران آمد و احتمالا یک پیامی به او دادند که یک مقداری سطح تنش‌ها را کاهش دهند. از طرفی هم آمریکایی‌ها نیز خیلی برایشان مقرون به صرفه نیست که مستقیما وارد جنگ شوند و بخواهند به یک جنگ در آستانه انتخابات آمریکا دامن بزنند. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در‌خصوص ترور اعضای حماس که در قطر هستند، افزود: اسرائیل طبق گفته خودش اعضای حماس در قطر را به خاطر سیاست‌های مسالمت آمیزی که قطر نسبت به اسرائیل داشته ترور نمی‌کند. بنابر‌این در قطر و مصر و اردن دست به چنین اقدامی نخواهد زد اما در کشورهای دیگر که خب نمونه‌اش را دیدیم انجام داد. ولی با‌توجه به اینکه اسرائیل آرزو دارد بعد از جنگ بتواند با عربستان و شیخ نشینان خلیج فارس به خصوص قطر  ارتباط برقرار کند دست به چنین اقدام خطرناکی نخواهد زد که باعث کاهش پرستیژ قطر شود. 

دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان تاکید کرد: ترور شیخ صالح العاروری هیچ ارتباطی با ترور قاسم سلیمانی ندارد و اصلا قبل از اینکه مسئله ۷ اکتبر پیش بیاید اسرائیل گفته بود که به دنبال ترور سران حماس است.  شیخ صالح العاروری یک شخصیت مستقلی است و از چندین سال پیش به عنوان هدف‌های ترور اسرائیل مطرح شده بود. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا