بین المللی

احتمال صدور بیانیه سازش میان سودان و رژیم صهیونیستی در روزهای آتی

خبرمهم: رئیس شورای حاکمیتی سودان (نزدیک به امارات و عربستان سعودی) امروز در ابوظبی مذاکراتی برای سازش با رژیم صهیونیستی آغاز خواهد کرد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، قرار است امروز (دوشنبه) در شهر ابوظبی نشستی با حضور نمایندگان آمریکا، سودان و امارات برای بررسی توافق سازش میان سودان و رژیم صهیونیستی برگزار شود.

به نوشته وبگاه عربی‌۲۱، وبسایت عبری‌زبان «واللا» و آمریکایی «آکسیوس» شب گذشته با اعلام این خبر به نقل از دو مسئول سودانی نوشتند که در این نشست پیش‌بینی می‌شود «میگل کوریا»رئیس بخش خلیج فارس و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز حضور یابد؛ او از مهم‌ترین طراحان توافق سازش میان امارات و رژیم اسرائیل بود.

از امارات نیز قرار است «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی این کشور و از سودان نیز «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی بعنوان بالاترین مقام این کشور و «ناصر الدین عبدالباری» وزیر دادگستری دولت انتقالی سودان حضور یابند.

«عبدالفتاح البرهان» شب گذشته در رأس هیأتی وارد امارات شد و در بیانیه‌ شورای حاکمیتی سودان آمده است که هیأت سودانی قرار است با تیمی از دولت آمریکا بدون اشاره به هویتشان دیدار کند.

اما در خصوص محتوای نشست‌ها، قرار است طرف سودانی با آمریکایی‌ها بر سر حذف نام سودان از کشورهای حامی تروریسم و بخشش بدهی‌های سودان به آمریکا و تشویق دیگر کشورها برای بخشش طلب خود رایزنی کند.

در همین راستا روزنامه سودانی «السیاسی» نیز نوشت که عبدالفتاح البرهان در این سفر شروطی از جمله، پرداخت ۱۰ میلیارد دلار به عنوان کمک نقدی، حذف فوری سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم، تضمین برای عدم تحریم یا مجازات سودان در آینده و سرمایه‌گذاری آمریکا در بخش کشاورزی، صنعت و راه‌‌آهن را در مقابل سازش با تل آویو مطرح کرده است.

وبسایت عبری واللا و آکسیوس نیز نوشته‌اند که در صورت موافقت آمریکا با شروط سودان، پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آتی بیانیه عادی‌سازی روابط میان سودان و اسرائیل صادر شود و به احتمال زیاد هم واشنگتن با شروط خارطوم موافقت خواهد کرد.

علاوه بر این شروط، سودان همچنین از آمریکا خواستار کمک سه میلیارد دلاری برای جبران خسارات ناشی از سیل خواهد شد و از واشنگتن خواهد خواست تا کمک‌های اقتصادی آمریکا به سودان برای سه سال آتی ادامه یابد.

«عبدافتاح البرهان» اکنون رئیس شورای حاکمیتی سودان است و در فوریه گذشته نیز با نتانیاهو در کشور اوگاندا دیدار کرده بود که موجب اعتراضات گسترده مردمی شد. اما «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر دولت انتقالی به علت بیم از اعتراضات داخلی نظر مساعدی به سازش با رژیم اسرائیل ندارد.

حمدوک در جریان سفر ۲۵ آگوست خود به واشنگتن به طور علنی به «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا گفته بود که دولت انتقالی سودان صلاحیت قانونی برای تصمیم‌گیری در خصوص توافق سازش با اسرائیل را ندارد و باید منتظر برگزاری انتخابات و تشکیل دولت بود.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا از ۲۳ تا ۲۸ آگوست (۲ شهریور تا ۷ شهریور) در سفر چند روزه به منطقه، به اسرائیل(سرزمین‌های اشغالی)، سودان، بحرین و امارات متحده عربی سفر کرد و این اقدام پس از آن بود که رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ ۲۳ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد رژیم صهیونیستی و امارات به توافقی برای «عادی‌سازی کامل روابط» دست پیدا کرده‌اند.

پس از این سفر،  «عمر قمر الدین» وزیر خارجه سودان گفته بود که آمریکا می‌خواهد در ازای هیچ، خارطوم با تل آویو صلح (سازش) کند./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا