اجتماعیبین المللیحوادثسیاسی

سردار در خانه پدری آرام گرفت

خبرهای فوری: پیکرهای مطهر شهید سلیمانی و پورجعفری در گلزار شهدای کرمان به خاک سپرده شد

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری،  اهواز، مشهد، تهران، قم و در نهایت کرمان. اهالی دیار کریمان دیروز پس از ۴ روز انتظار، فرزند خود را به آغوش کشیدند.
هواپیمای حامل پیکر شهیدان سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه و سردار حسین پورجعفری همراه ۴۰ ساله او، با عبور از ۴ شهر و بدرقه میلیونی ایرانیان، بامداد سه‌شنبه وارد فرودگاه بین‎المللی کرمان شد. پیش از انتقال پیکر مطهر شهید قاسم سلیمانی، ابتدا خانواده این شهید، همسر، فرزندان و برخی از نزدیکان او از هواپیما خارج شده و مورد استقبال مسئولین استانی و کشوری قرار گرفتند. تعداد زیادی از اهالی کرمان نیز ساعت‎ها قبل از ورود سردار شهید به کرمان، در خیابان‎های منتهی به فرودگاه منتظر ایستاده بودند. ورودی‌های شهر کرمان شاهد ترافیک بسیار سنگینی بوده و ‌مردم از نقاط مختلف کشور در حال رساندن خود به کرمان برای حضور در مراسم تشییع بودند.
از فرودگاه کرمان تا گلزار شهدا مملو از جمعیتی بود که از صبح زود خود را به محل تشییع رسانده بودند. نه تنها کرمانی‎ها، بلکه هزاران نفر از استان‎های دیگر راهی این شهر شده بودند تا با سردار خود وداع کنند. سامانه هوشمند مرکز مدیریت راه‌های استان کرمان گزارش داده که بیش از ۹۴ هزار  پلاک خودرو وارد شده به کرمان  متعلق به استان‌های دیگر بودند.
آیین تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی و همرزمش ۸ صبح دیروز با حضور معاون اول رئیس جمهوری و تعدادی از وزرا، هیأتی از قوه قضائیه و فرماندهان نظامی در کرمان، آغاز شد. تصاویر زنده رسانه‎ ملی و خبرگزاری‎ها جمعیتی مثال‌زدنی را در کرمان نشان داد. مردم با شعار مرگ بر امریکا/ مرگ بر اسرائیل، این همه لشگر آمده/ به عشق رهبر آمده/ نه سازش نه تسلیم انتقام انتقام/  مسیر میدان آزادی تا گلزار شهدا را طی کردند. اما ازدحام شرکت‎کنندگان در این مراسم حادثه آفرید و به کشته و مصدوم شدن چندین نفر انجامید.  (گزارش مشروح حادثه در صفحه ۱۷) این ازدحام آنچنان بود که به ناچار خاکسپاری این دو شهید برای ساعاتی به تعویق افتاد.
شامگاه دیروز پیکر شهیدان سردار حاج قاسم سلیمانی و پورجعفری برای خاکسپاری وارد گلزار شهدای کرمان شد و مراسم تدفین انجام شد و سردار ایرانی در گلزار شهدای کرمان آرام گرفت.  بنا به وصیت او، پیکر پاکش در جوار مزار شهید یوسف الهی به خاک سپرده شد. به گزارش ایسنا، اقامه نماز جماعت در محل خاکسپاری سردار سلیمانی انجام شد. احمد گروهی مدیرکل بنیاد شهید استان کرمان درباره پست قالیباف درباره آنچه در کفن حاج قاسم با پیکر ایشان دفن خواهد شد،  گفت: بنده خبر از عبای مقام معظم رهبری ندارم اما از روز گذشته تربت کربلا، خشت از کربلا و انگشتری از حاج قاسم سلیمانی که با آن نماز شب را می‌خواند در اختیار بنده قرار داده‌اند تا در کفن این شهیدان قرار دهیم.

 سردار سلامی: انتقام می‌گیریم

سردار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنانی در این مراسم گفت: حرف آخر را اول می‌زنم:  انتقامی سخت، قاطع و پشیمان‌کننده می‌گیریم. سردار سلامی صبح سه‌شنبه در آئین تشییع پیکر مطهر سردار حاج قاسم سلیمانی در میدان آزادی در جمع مردم عزادار گفت: حرف آخر را اول می‎زنم انتقامی سخت، محکم، پشیمان کننده، قاطع و تمام کننده می‌گیریم؛ شما مردم مطمئن و آرام باشید. به گزارش  مهر وی ادامه داد: او از شکست یمن در مقابل ائتلاف سعودی-امریکایی- صهیونیستی و اروپایی جلوگیری کرده است؛ او این شخصیت است او را ببینید؛ اینجا ایستاده است. شما نقطه آغازی بر پایان حضور خود در این منطقه زدید، اعلام می‌کنم شهادت سردار بزرگ سپاه اسلام حاج قاسم سلیمانی نقطه آغازی بر پایان زودرس اخراج امریکایی‌ها از همه مناطق جهان اسلام است و جهان ا‎ن‎شاالله این پدیده را بزودی خواهد دید. وی در پاسخ عزاداران حاضر در تشییع سردار سلیمانی که خواهان انتقام بودند، گفت: انتقام می‌گیریم و آرام باشید؛ ما به آینده فکر می‌کنیم. ما می‌خواهیم آینده جدیدی بسازیم این اراده الهی ماست.
سردار سلامی اضافه کرد: دوستان عزیز آنها اشتباه کردند، امریکایی‌ها سال‌های سال در فضای مجازی با بسیج همه رسانه‌ها و عملیات‌های روانی سنگین تلاش کردند تا قدری از کینه و نفرت مسلمانان نسبت به خود را کاهش دهند؛ بسیار تلاش کردند ملت ایران را از انقلاب، رهبر و اسلام جدا کنند و تصور می‌کردند به نتیجه رسیده‌اند. وی ادامه داد: آنها فکر می‌کردند مردم ایران دیگر پژواک صدای آنها شده‌اند به خیابان‌های می‌ریزند و علیه نظام عمل می‌کنند اما امریکا با این اقدام خود امروز ببیند مردم برای چه به خیابان‌ها آمده‌اند. انقلاب دوباره بیش از همیشه زنده شد درود خدا بر شما مردم با شرف. فرمانده کل سپاه پاسداران خطاب به مردم گفت: ما اگر هر روز قطعه قطعه شویم در راه شما قربانی شویم می‌ارزد این آرزوی ماست؛ ما فدایی شما هستیم این را سردار بزرگ ما با پیکر عزیزش و سردار دیگرمان و فرماندهان دیگرمان می‌گویند. سردار سلامی گفت: باز هم می‌گوئیم اراده ما محکم است به دشمنان‌مان هم می‌گوییم انتقام می‌گیریم اما اگر حرکت دیگری انجام دهند آنجا را که دوست دارند و به آن عشق می‌ورزند به آتش می‌کشیم و خود آنها می‌دانند آنجا کجاست. در این هنگام مردم شعار مرگ بر اسرائیل سر دادند.
پیش از سخنرانی سردار سلامی، حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌ نماینده ولی فقیه در استان کرمان و امام  جمعه شهر کرمان در سخنان کوتاهی گفت: سردار سلیمانی در رابطه با بحث تدفین خود جدا وصیت کرده بودند که در گلزار شهدای کرمان دفن شوند و در این راستا نیز در گلزار شهدای کرمان چند جا در نظر گرفته شده است که طبق وصیتنامه این شهید بزرگوار و با نظر خانواده ایشان به خاک سپرده خواهند شد.

جهانگیری: این شهادت لیاقت سردار سلیمانی بود

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هم که برای وداع با پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به کرمان سفر کرده، در دیدار با خانواده این سردار بزرگ اسلام، ضمن تسلیت و آرزوی صبر برای خانواده و نزدیکان این شهید گفت: شهادت حاج قاسم سلیمانی اتفاقی بسیار بزرگ بود و حضور پرشور و گسترده مردم در مراسم تشییع پیکر این سردار بزرگ نیز بیانگر عظمت این اتفاق است.
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه حاج قاسم لیاقت چنین شهادتی را داشت، افزود: حاج قاسم سلیمانی به آرزوی دیرینه خود یعنی شهادت رسید و این شهادت حق و لیاقت او بود. جهانگیری حاج قاسم سلیمانی را برادری بسیار عزیز و پشتوانه و تکیه گاهی برای مردم و مسئولین کشور توصیف کرد و گفت: خداوند مهر و محبت حاج قاسم را در دل مردم ایران و کشورهای منطقه قرار داده بود و مردم نیز قدردان خدمات او هستند چرا که می‌دیدند حاج قاسم با اخلاص تمام زندگی خود را وقف خدمت و دفاع از مردم، نظام و کشور کرده است.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه حاج قاسم سلیمانی در دوران حیات خود در حل بسیاری از مشکلات کشور راهگشا بود تصریح کرد: ‌شهادت او نیز بسیاری از مشکلات و گره‎های کشور را گشود و گویی که خداوند همه عنایات خود را در وجود این سردار قرار داده بود.

خاکسپاری همرزمان شهید سلیمانی در تهران، ری و قم

دیروز همچنین پیکر سه تن از همراهان شهید سلیمانی در تهران، ری و قم تشییع و به خاک سپرده شدند. ‌مراسم تشییع شهید وحید زمانی‌نیا محافظ شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی از مقابل سپاه سیدالشهدا استان تهران در شهرری آغاز و پس از عبور از خیابان‌های امام حسین(ع) و فداییان اسلام و میدان اصلی شهرری از ضلع شمالی وارد حرم حضرت عبدالعظیم(ع) شد. پیکر مطهر این شهید والامقام پس از طواف گرد مضجع حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و امامزادگان مدفون بعداز ظهر دیروز در شبستان امام خمینی (ره) آرام گرفت. مراسم تشییع پیکر شهید هادی طارمی از محافظان سردار سلیمانی نیز روز سه شنبه با حضور گسترده و حماسی مردم در شادآباد تهران برگزار و این شهید در قطعه ۵۰ شهدای بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد. پیکر شهید مظفری نیا از همراهان و همرزمان سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، هم صبح دیروز بر دوش مردم انقلابی از مسجد امام حسن عسکری تا حرم حضرت معصومه(س) در قم تشییع و در مقبره الشهداء صحن امام رضا (ع) حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد./ایران

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا