اقتصادیبین المللی

اقتصاد آمریکا احتمالا وارد رکود شده است

خبرمهم: طلولانی‌ترین دوره رشد اقتصادی در آمریکا با ظهور یک ویروس جدید به باد رفت.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، به نقل از بلومبرگ، در حال حاضر می‌توان ادعا کرد که طولانی‌ترین رشد اقتصادی در آمریکا با شیوع یک ویروس به باد رفته است.

ممکن است در شرایط کنونی و با رشد مناسب بازار اشتغال در امریکا خیلی منطقی به نظر نرسد که ما راجع به رکود صحبت کنیم، آمارهای وزارت کار آمریکا حاکی از کاهش نرخ اشتغال در این کشور در ماه فوریه هستند. اما رکود لزوماً زمانی اتفاق نمی‌افتد که همه چیز بد باشد، بلکه ممکن است زمانی که این شاخص‌ها آنگونه که باید خوب نباشند، نیز شاهد رکود باشیم.

زمانی که کارشناسان اقتصادی به گذشته نگاه می‌کنند، ممکن است ماه گذشته را پایان دوره رشد اقتصادی که از سال ۲۰۰۹ شروع شده بود بیابند. این نخستین‌باری نیست که اقتصاد آمریکا بدون اینکه کسی متوجه شود وارد رکود می‌شود.

در تابستان ۲۰۰۸ مقامات بانک مرکزی فدرال آمریکا همچنان مصرّ بودند که در ادامه این سال شاهد رشد مناسب اقتصاد آمریکا خواهیم بود و این روند تا سال ۲۰۰۹ نیز ادامه خواهد داشت و این در حالی بود از دسامبر سال ۲۰۰۷ اقتصاد آمریکا وارد رکود شده بود.

گزارش بازار کار برای ماه فوریه منتشر شده است، از طریق تحقیق از خانوارها و شرکت‌ها در اواسط ماه فوریه انجام شده است، اما از آن زمان به بعد خیلی چیزها تغییر کرده است.

در روز ۱۲ فوریه که این تحقیق در حال انجام بود، هیچ نمونه‌ای از کرونا در آمریکا وجود نداشت. اما تا روز ۵ مارس تعداد مبتلایان به ۹۹ و تعداد قربانیان به ۱۰ مورد رسید. تحقیقات انجام شده توسط مؤسسه فناوری ماساچوست و کارشناسان استید استریت حاکی از آن است که حتی پیش از شیوع ویروس کرونا در آمریکا اقتصاد این کشور در آستانه رکود بوده‌اند.

در ماه ژانویه احتمال بروز رکود در اقتصاد امریکا تا شش ماه آینده یعنی ماه ژوئن حدود ۷۰ درصد بود و این در حالی بود که بورس آمریکا تا آن زمان نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد رشد کرده بود. سقوط بازارهای سهام که از ماه ژانویه شروع شد، به رشد اقتصادی آسیب زد و باعث شد تا خانوارهای آمریکایی احساس فقر بیشتری کرده و شرکت‌ها نیز بدبین شوند.

وین کیم‌آپ یکی از مقامات مؤسسه استیت استریت می‌گوید: شانس وقوع رکود در اقتصاد آمریکا با شرایط کنونی بازار سهام به ۷۵ درصد افزایش یافته است. در صورتی که ارزش بورس آمریکا و شاخص‌های بازار سهام به کمتر از ۱۲ ماه پیش برسد، احتمال بروز رکود به ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت.

ویروس کرونا در حالی به اقتصاد آمریکا آسیب زده است که احتمالا از آن چیزی که به نظر می‌رسید، پتانسیل کمتری برای رشد داشت. در ماه ژانویه شاهد کاهش ۱.۸ درصدی رشد تولید صنعتی در آمریکا بوده‌ایم. تنها چیزی که در ماه ژانویه کارشناسان را نسبت به رشد اقتصادی در آمریکا دلگرم می‌کرد، رشد بازارهای سهام بود و حالا به لطف ویروس کرونا بورس آمریکا هم منفی شده است. در حالی که تعداد کمی از کارشناسان در حال حاضر از راکد بودن اقتصاد آمریکا صحبت می‌کنند، اما بسیاری بر این باورند وقوع یک رکود بزرگ در آینده نزدیک حتمی و غیرقابل پیشگیری است.

مارک زندی کارشناس مؤسسه مودیز معتقد است، احتمال بروز رکود اقتصادی در آمریکا طی سال جاری حداقل ۵۰ درصد است. در بازارهای بورس آمریکا اما صحبت‌های بیشتری درباره رکود می‌شود، به گونه‌ای جان مک‌کلین مدیر سبد سهام مؤسسه دیاموند هیل می‌گوید شرایط کنونی شبیه به زمانی است که شما پس از یک دوره رشد بورس‌ها شاهد شروع رکود هستید. /فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا