سیاسی

محمودزاده، نماینده مجلس: در مجلس یازدهم یک سری از نمایندگان برای حوزه‌های انتخابیه و پروژه‌هایی که مدنظرشان بود در جداول بودجه سال گذشته دست بردند، بدون اینکه مجلس این ارقام را اضافه کرده باشد.

خبرمهم: جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس: باید از مسئولینی که ارز نیمایی به شرکت دبش دادند، پرسید آیا واردات چای اولویت دارد یا واردات دارو، کالاهای اساسی یا واردات نهادهای دامی؟

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: از مسئولین هر دو دولت آقای روحانی و آقای رئیسی در تخلف چای دبش نقش داشتند./ باید از بانک مرکزی گرفته تا جهاد کشاورزی و… بازخواست شوند و برخورد قانونی صورت بگیرد./ اگر موضوع دستکاری سرِخود لایجه حجاب صحت داشته باشد یک بحث جدی است و باید دستگاه‌های نظارتی، شخص رئیس مجلس و سایر نمایندگان از بعد نظارتی این موضوع را پیگیری کنند چون پیام خیلی بدی برای قوه مقننه دارد.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌پاسخ به این سوال که با‌وجود ادعای دولت برای کمبود ارز در‌خصوص واردات خودرو، شیرخشک یا دارو بیماران خاص، چطور ممکن است ۴ میلیارد دلار به منظور واردات چای به یک شرکت تعلق بگیرد، گفت: حتما از این نوع شرکت‌ها یک نوع پشتیبانی انجام می‌شود. این رقم و این نوع تخلف ارزی فقط با یک شرکت و یک مدیر عامل انجام نمی‌شود مطمئنا در بدنه دولت، چه دولت آقای روحانی وچه دولت آقای رئیسی، یک تعدادی از مسئولین در این تخلف نقش داشتند و به این شرکت کمک کردند تا این نوع تخلف صورت گرفته. 

محمودزاده ادامه داد: اگر واقعا در بعضی مواقع ارز مورد نیاز برای واردات خودرو یا دارو وجود ندارد یک بحثی است که شاید دولت اعتقاد به این موضوع نداشته و نمی‌خواهد انجام دهد. در بحث چای دبش حمایت‌های پشت پرده وجود دارد که باید دستگاه قضا و قوه محترم قضاییه وارد موضوع شده و این حمایت‌ها را کشف کند و با آن‌ها برخورد جدی کند. این فساد به کشور و به اعتماد عمومی لطمه جدی وارد کرده و باید با متخلفین برخورد جدی شود.

نماینده مهاباد افزود: در جمع‌بندی باید بگوییم اگر شرکتی بخواهد جنسی را وارد کند در مراحل متعددی ارز در اختیارش قرار می‌گیرد ، اما در هر مرحله هم راستی آزمایی می‌شود که مشخص شود آیا این ارزها در جای خودش قرار گرفته یا نه که مجددا در مراحل بعدی به آن ارز تخصیص بدهند. اما در واردات چایی مشخص است این راستی آزمایی صورت نگرفته و در مراحل متعددی به آن ارز دادند چون مقدار ارزی که در این واردات مورد استفاده قرار گرفته در مراحل متعددی صورت گرفته. بانک مرکزی هم که بیشترین تخلف را در اینجا انجام داده.

جلال محمودزاده در ادامه گفت: بحث بعدی هم اهمیت واردات کالاهای اساسی و اجناسی است که نیاز است وارد کشور شود. باید درجه بندی شود که چه نوع کالایی ضرورت دارد ارز بگیرد و چه کالایی ضرورت ندارد که در مرحله بعدی قرار بگیرد. 

باید از مسئولینی که ارز نیمایی به شرکت دبش دادند، پرسید آیا واردات چای اولویت دارد یا واردات دارو، کالاهای اساسی یا واردات نهادهای دامی؟ همین الان یکی از مواردی که ما با آن روبرو هستیم بحث افزایش قیمت مرغ است. قیمت مرغ زنده در بعضی از شهرستان‌ها به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان رسیده، دیگر چه برسد به مرغ پرکنده یا گوشت قرمز. 

این عضو کمیسیون کشاورزی ‌دررابطه با علت افزایش قیمت مرغ تاکید کرد: علت این افزایش قیمت مرغ هم کمبود کنجاله و سویا در کشور و وارداتی است که  به موقع انجام نشده. ما در این خصوص ذخیره استراتژیک هم نداشتیم که در اختیار مرغ‌داران قرار بدهیم. همین باعث شد که قیمت سویا و کنجاله در سطح کشور به کیلویی ۳۵ هزار‌تومان برسد و در نهایت هم باعث شد جوجه‌ریزی انجام نشود و ما در بحث عرضه و تقاضای مرغ دچار مشکل شویم. اگر مسئولین امر به موقع ارز وارداتی کنجاله و نهادهای دامی را وارد می‌کردند ما الان با چالش کمبود مرغ در کشور روبرو نمی‌شدیم. 

محمودزاده اضافه کرد: بنابراین دولت باید اولویت‌بندی کند که کدام کالا برای واردات ضروری است و به آن ارز اختصاص دهند نه اینکه برای واردات یک کالا مثل چایی که ضروری نیست این همه ارز اختصاص دهند آن هم بدون کنترل و راستی آزمایی، که در نهایت این ارز در جای دیگر مصرف شود. این ظلم به کشور است و مسئولین باید پاسخگو باشند. 

این نماینده مجلس در ادامه گفت: تعداد وارد‌کنندگان چای در کشور هم کم نیست. این‌ها قبلا شکایت کردند و نامه نوشتند برای معاون اول که این نوع شیوه اختصاص ارز به یک شرکت خاص دچار یک سری اشکالات خواهد شد، ولی توجهی نکردند. البته من ابتدای صحبتم گفتم که این تخلف در هر دو دولت آقای روحانی و آقای رئیسی صورت گرفته و ما اگر بگوییم فقط در دولت آقای رئیسی بوده، عادلانه نیست. ما باید واقعیت‌ها را بگوییم. 

محمودزاده در‌خصوص برخورد با متخلفین افزود: بنابراین مسئولین هر‌دو دولت از بانک مرکزی گرفته تا جهاد کشاورزی و … باید بازخواست شوند و با هر‌کسی به اندازه تخلف و کم کاری که کرده، برخورد قانونی صورت بگیرد. این نوع تخلف کلان با یک یا دو نفر انجام نمی‌شود بلکه یک تیم پشت آن بوده و باید این تیم توسط دستگاه قضا شناسایی شود. به نظرم قوه قضاییه هم در این موضوع خوب ظاهر شده و رئیس قوه قضاییه هم در این مورد عکس‌العمل خوبی نشان داده و واقعیت‌ها را گفته. من امیدوارم به اینکه قوه قضاییه با این متخلفین برخورد می‌کند.

محمودزاده در پاسخ به این سوال که آیا با‌توجه به اظهارات حسن نوروزی در‌خصوص اینکه شخصی سر‌ِ خود لایحه حجاب را دستکاری کرده، امکان این دستکاری وجود ندارد یا خیر، گفت: در مجالس قبلی من موضوع دستکاری سر‌خود را نشنیدم ولی در مجلس یازدهم یک سری از نمایندگان برای حوزه‌های انتخابیه و پروژه‌هایی که مدنظرشان بود در جداول بودجه سال گذشته دست بردند، بدون اینکه مجلس این ارقام را اضافه کرده باشد. این را همه شنیدند، بحث کردند و یک سری اعتراضاتی را هم در مجلس ایجاد کرد. اما در بحث لوایح و طرح‌‌ها این دستکاری یک اتفاق نادری است و من خودم از زبان آقای نوروزی این دستکاری سرخود در لایحه عفاف را نشنیدم و فقط از رسانه‌ها دیدم. 

جلال محمود‌زاده تاکید کرد: اگر این موضوع صحت داشته باشد یک بحث جدی است و باید دستگاه‌های نظارتی، شخص رئیس مجلس و سایر نمایندگان از بعد نظارتی این موضوع را پیگیر کنند. برای مجلس اصلا خوب نیست که یک طرح یا لایحه‌ای در کمیسیون ویژه بررسی و تصویب شود و بعد یکی دو نفر بخواهند آن را دستکاری کند. این اتفاق ارگ صورت گرفته باشد پیام خیلی بدی برای قوه مقننه دارد ولی من باز هم تاکید و تکرار می‌کنم که من تا به حال از زبان آقای نوروزی این موضوع را نشنیدم. 

نماینده مهاباد نسبت به بحران آلودگی هوا و  اینکه بالاخره در کشور مازوت‌سوزی می‌شود یا خیر، گفت: مازوت‌سوزی همیشه بوده چون در بحث تامین انرژی برق و گاز همیشه ناترازی وجود داشته. امسال هم در بعضی از پالایشگاه‌ها متاسفانه انجام می‌شود و نمی‌شود آن را انکار کرد. ولی همه این آلودگی هوا به مازوت سوزی برنمی‌گردد، یک درصدی از آن به آلودگی هوا برمی‌گردد. بحث فرسودگی ماشین‌ها و عدم سرمایه‌گذاری در بخش آلایندگی است که شهرداری کلان‌شهرها، دولت و محیط زیست در این موضوع هزینه نمی‌کنند. 

ولی در سایر کشورها می‌بینیم که دارند به سمت ماشین‌هایی می‌روند که  آلایندگی کمتری دارند مثل خودروهای برقی. ولی در کشور ما همچنان خودروهای ۴۰ یا  ۵۰ ساله در حرکت هستند و کسی کاری به آن‌ها ندارد. دولت‌ها هم تا به حال برای از رده خارج کردن این خودروها کاری نکردند. 

محمودزاده در‌خصوص رد مازوت‌سوزی توسط یک سری از مسئولین ادامه داد: تکذیب و رد مازوت‌سوزی در کشور توسط یک سری از مسئولین پاک کردن صورت مسئله است. ما باید مشکلات را حل کنیم. مردم هم انتظار دارند ما با آن‌ها شفاف صحبت کنیم. من فکر می‌کنم اگر مشکلات را با مردم در میان بگذاریم خیلی بهتر از این است که صورت مسئله را پاک کنیم و به اصطلاح جوری صحبت کنیم که انگار هیچ مشکلی وجود ندارد.

 مازوت‌سوزی در همه دولت‌ها و اکثر سال‌ها در بعضی از پالایشگاه‌ها بوده و ما انتظار داریم دولت به این بخش یک نظر ویژه‌ای داشته باشد تا ناترازی در انرژی برطرف شود و برای تامین انرژی پالایشگاه‌ها و کارخانجاتی که مصرف بالا دارند انرژی جایگزین به جای مازوت گذاشته شود. این آماری که بگوید سالانه میزان مازوت‌سوزی در کشور کمتر شده قابل قبول است ولی اینکه بگویند صد‌در صد مازوت سوزی در پالایشگاه‌ها وجود ندارد آمار دقیقی نیست.  

جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پایان نسبت به عملکرد مجلس یازدهم گفت: مجلس یازدهم از نظر نظارتی عملکرد خوبی نداشت و به نظر من به خاطر ارتباطات و نزدیکی که با دولت داشت در بعضی مسائل مثل سوال پرسیدن و استیضاح، تحقیق و بررسی و… خوب عمل نکرد. البته در اواخر عمر خود در موردی مثل رد کلیات بودجه ۱۴۰۳  خوب عمل کرد ولی برای این اقدامات خوب دیگر دیر است و مجلس یازدهم رو به اتمام است و در مقایسه با مجالس قبلی از نظر بعد نظارتی خوب عمل نکرده. در مواردی هم مثل قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی مصوبات خوبی داشت. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا