بین المللی

ترامپ گفت سناتور‌ها را سر می‌برم!

خبرهای فوری: سخنان آدام شیف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا، تنش‌ها بر سر استیضاح رئیس‌جمهور امریکا را تشدید کرده است. شیف در سخنانی، به یک گزارش سی‌بی‌اس استناد کرده که در آن آمده که ترامپ جمهوریخواهان را تهدید کرده اگر به استیضاح او رأی مثبت بدهند، سرشان را خواهد برید. آدام شیف می‌گوید:

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، سی‌بی‌اس نیوز دیشب گزارش کرد که شخصی از جانب ترامپ به سناتور‌های جمهوریخواه هشدار داده که اگر علیه رئیس‌جمهور رأی دهند، سرشان جدا خواهد شد.» البته شیف گفته که نمی‌داند خبری که او از سی‌بی‌اس نقل کرده، صحیح است یا نه، ولی در ادامه با طرح سؤالاتی، تلویحاً می‌گوید که چنین اظهاراتی از ترامپ بعید نیست. شیف می‌گوید: «رأی علیه رئیس‌جمهور مساوی است با جدا شدن سر! باید بگویم وقتی خبر را خواندم، اگرچه هنوز هم نمی‌دانم که واقعیت دارد یا نه، واقعاً تمام ذهنم را درگیر کرد.» این سناتور دموکرات ادامه می‌دهد: «امیدوارم [این نقل قول از ترامپ]صحیح نباشد، ولی وقتی ما در مورد رئیس‌جمهوری صحبت می‌کنیم که می‌خواهد خودش را به یک پادشاه تبدیل کند، هر کسی که این خبر را به سناتور‌ها داده، با این کار از واژه‌های یک پادشاه استفاده کرده است؛ بریدن سر.»

ترامپ دیشب به سخنان آدام شیف واکنش نشان داد، تا جدی شدن بحث‌ها در مورد تأثیر آن بر روند استیضاحش روشن شود. ترامپ در توئیتی، آدام شیف را یک «سیاستمدار فاسد» خوانده و گفته که او «مردی مریض» است. رئیس‌جمهور امریکا نوشته است: «او هنوز هزینه آسیب‌ها‌یی را که به کشورمان زده، نپرداخته است.» جالب اینکه همین توئیت ترامپ هم دستمایه آدام شیف شده تا آن را تهدید علیه خودش تلقی کند. او دیروز در برنامه «میت د پرس» گفت که توئیت ترامپ که گفته شیف هزینه نقش خود در استیضاح را خواهد پرداخت، یک تهدید است. برخی منابع از جمله، روزنامه نیویورک پست نوشته‌اند که تهدید ترامپ علیه جمهوریخواهان می‌تواند به یک نقطه عطف در روند استیضاح ترامپ تبدیل شود، ولی جمهوریخواهان بلافاصله با تکذیب چنین تهدیدی علیه خودشان، تلاش کردند بحث‌ها در مورد تهدید شدن‌شان را غیرواقعی بخوانند. سناتور لیزا موکوفسکی (جمهوریخواه) در این باره گفته است: «به من گفته نشده که سرم از تنم جدا خواهد شد.» این در حالی است که آدام شیف گفته که تکذیب سخنان منتسب به ترامپ از طرف جمهوریخواهان نشان می‌دهد که آن‌ها باز هم «می‌خواهند واقعیت را نادیده بگیرند.» او گفته که جمهوریخواهان پیش از این‌ها چیز‌های دیگری مثل مداخله خارجی را هم نادیده گرفته‌اند. آدام شیف که رئیس گروه استیضاح‌کننده ترامپ محسوب می‌شود، در سخنانی جداگانه همچنین گفته، تیم حقوقی رئیس‌جمهور این کشور در تلاش است اظهارات دموکرات‌ها در دادگاه استیضاح ترامپ مبنی بر سوءاستفاده وی از قدرت در جریان «اوکراین‌گیت» و مانع‌تراشی در تحقیقات بعدی کنگره را به انحراف بکشاند. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره روز‌های اول بررسی پرونده استیضاح ترامپ در سنا می‌نویسد: «دموکرات‌ها نتوانسته‌اند در جلسه استیضاح ترامپ، جمهوریخواهان سنا را متقاعد کنند، اما اقدامات آن‌ها ممکن است بر رأی‌دهندگان امریکایی تأثیر بگذارد.» همزمان با تشدیداین بحث ها، ترامپ در یک پیام توئیتری، خواستار اخراج خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز شده است. او «پل کروگمن» خبرنگار این روزنامه را یک «سبک مغز» خوانده و گفته که نیویورک تایمز بایستی چنین افرادی را اخراج کند.
او در یکی از توئیت‌های خود، «پل کروگمن» ستون‌نویس نیویورک‌تایمز را به دلیل انتقاد از جمهوریخواهان به خاطر اقدام نکردن علیه ترامپ در پی انتشار گزارش مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ امریکا، محکوم کرده است.
کلینتون: امریکا نمی‌تواند ۴ سال دیگر با ترامپ ادامه دهد
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین امریکا درباره رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری این کشور گفت: ما باید از رقیب خود بیشتر تلاش کنیم چرا که آن‌ها به شدت سازمان یافته هستند. وی افزود: امریکا نمی‌تواند چهار سال دیگر با دونالد ترامپ ادامه دهد. وزیر امور خارجه پیشین امریکا گفت: ما باید از رقیب خود بیشتر تلاش کنیم چرا که آن‌ها به شدت سازمان یافته هستند، از حمایت‌های مالی خوبی برخوردار هستند و از کمک‌های خارجی نیز بهره می‌برند. امریکا نمی‌تواند چهار سال دیگر با دونالد ترامپ ادامه دهد و من همه توان خودم را به کار می‌گیرم تا دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آینده امریکا پیروز شوند./جوان

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا