بین المللیورزشی

«آزمون» سردارِ لژیونرها‌، «جهانبخش» فاتح قلب ها

خبرهای فوری: گلزنی علیرضا جهانبخش در بازی شنبه برایتون مقابل بورنموث در هفته بیستم رقابت‌های لیگ جزیره، اتفاقی غیرمنتظره بود که کمتر فوتبالدوستی در ایران و حتی هواداری از برایتون، آن را پیش‌بینی می‌کرد ولی جهانبخش پس از روزهای سختی که پشت سر گذاشت،

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرهای فوری، در اولین حضور خود در ترکیب اصلی «مرغ‌های دریایی»، در دقیقه ۳ موفق به گلزنی شد. جهانبخش هم سریع‌ترین گل برایتون در لیگ برتر جزیره را به نام خود ثبت کرد و هم اینکه کریسمس را برای خود و هواداران تیمش شیرین‌تر کرد. در سال میلادی تازه به اتمام رسیده لژیونرهای زیادی از فوتبال ایران در کشورهایی چون انگلیس، هلند، بلژیک، اوکراین، لهستان، هلند، ترکیه، پرتغال، قطر، کرواسی، فرانسه، ویتنام، جمهوری‌آذربایجان و روسیه فعالیت داشتند. در این شرایط، پایان سال ۲۰۱۹ و ورود به سال ۲۰۲۰ باعث شد تا عملکرد تعدادی از سرشناس‌ترین لژیونرهای فوتبال ایران بخصوص ملی‌پوشان را مورد بررسی قرار دهیم.
‌امیرعابدزاده: او تنها دروازه‌بان مطرح لژیونر فوتبال ایران است که در زمان مربیگری مارک ویلموتس به غیر از اردوی اول برای بازی‌های دوستانه مقابل سوریه و کره جنوبی ، دیگر  به تیم ملی دعوت نشد. عابدزاده در این فصل از ۱۴بازی ماریتیمو در لیگ برتر پرتغال، در ۹ بازی ۸۱۰ دقیقه درون دروازه این تیم قرار گرفته، ۱۳ گل دریافت کرده و در دو بازی کلین‌شیت داشته است.
‌سیدمجید حسینی: این مدافع ۲۳ساله در دومین فصل حضورش در ترابزون اسپور، مثالی شد برای فوتبالیست‌هایی که به ترکیه رفتند ولی ناکام نبودند و در کنار ستاره‌هایی چون دنیل استوریج، جان اوبی میکل، ترابزون را به رده سوم جدول‌ رده‌بندی سوپرلیگ ترکیه فرستاد. حسینی در این فصل در ۱۲ بازی از ۱۷ مسابقه تیمش به میدان رفته و ۹۳۸ دقیقه بازی کرده. یک گل از روی نقطه پنالتی به آلانیا اسپور زده و ۳ کارت زرد هم گرفته است. ضمن اینکه حسینی ۸ بازی هم در لیگ اروپا برای ترابزون انجام داده است. طبق خبرهای رسیده ساسولو و هرتابرلین به طور جدی در پی جذب مدافع جوان تیم ملی هستند و شاید بزودی شاهد انتقال او به سری A یا بوندسلیگا باشیم.
میلاد محمدی: این مدافع ۲۶ ساله که پیش از این ۴ فصل در لیگ برتر روسیه در اخمت گروژنی بازی می‌کرد، در این فصل به بلژیک رفته و برای خنت بازی می‌کند. او در ۲۱ بازی در تیم رده سومی خنت در ۱۱ بازی ۹۰۸ دقیقه به میدان رفته و یک کارت زرد هم گرفته است. او دو بازی هم در جام حذفی و دو بازی هم در لیگ اروپا برای خنت انجام داده است.
مرتضی پورعلی گنجی: مدافع ۲۷ ساله که از سال ۲۰۱۵ تاکنون خارج از ایران بازی می‌کند، امسال دومین فصل حضورش در العربی است. او در ۹ مسابقه از ۱۰ بازی تیمش که در رده ششم لیگ ستارگان قطر قرار دارد، به میدان رفته و ۸۱۰ دقیقه بازی کرده است. پورعلی گنجی ۳ بازی هم در جام حذفی انجام داده تا یکی از بازیکنان اصلی العربی باشد. با این حال، اخیراً قطری‌ها انتقادهایی هم نسبت به او داشته‌اند و زمزمه‌هایی مبنی بر جدایی‌اش به گوش می‌رسد.
رامین رضاییان: رضاییان یکی از مدافعان گلزن لیگ ستارگان قطر به شمار می‌رود. این مدافع در دومین فصل حضورش در الشحانیه، در ۱۱ بازی مجموعه ۹۷۷ دقیقه بازی کرده، ۶ گل زده و ۴ کارت زرد هم گرفته است. البته الشحانیه اوضاع خوبی در لیگ ستارگان ندارد و در رده یازدهم جدول ۱۲ تیمی است. رضاییان یک بازی هم در جام حذفی برای این تیم انجام داده است.
امید ابراهیمی: ‌هافبک دفاعی ۳۲ ساله‌ای که پس از جدایی از الاهلی قطر، در فصل جاری به یوپن پیوست. حالا ابراهیمی اولین فصل حضور در اروپا را تجربه می‌کند و البته به جمع لژیونرهای حاضر در لیگ بلژیک اضافه شده است. او در ۱۲ بازی از ۲۱ دیدار تیمش به میدان رفته و در ۱۰۴۰ دقیقه بازی، ۴ کارت زرد گرفته است. ضمن اینکه دو بازی هم در جام حذفی برای یوپن به میدان رفته است.
سعید عزت‌اللهی: هم‌تیمی امید ابراهیمی در یوپن بلژیک  تنها در یک بازی آن هم ۶۷ دقیقه به میدان رفته است. این‌ هافبک ۲۳ ساله پس از مصدومیتی که گریبانگیرش شد، اوضاع خوبی در اولین فصل حضورش در لیگ بلژیک ندارد.
علی قلی‌زاده: ‌هافبک-مهاجم ۲۳ ساله‌ای که دومین فصل حضور در شارلروا را سپری می‌کند. او پس از پشت سر گذاشتن مصدومیت، در ۱۳ بازی از ۲۰ مسابقه تیم رده دومی‌اش بازی کرده و در ۸۹۲ دقیقه بازی، ۳ گل به کرسل بروژ، سنت اتین و رویال اکسل زده و یک کارت زرد هم گرفته است. قلی‌زاده ۳ بازی هم در جام حذفی انجام داده و یک گل هم به روپل بوم زده است. به این ترتیب می‌توان گفت که قلی‌زاده بازگشت موفقی به ترکیب تیمش داشته است.
کریم انصاری فرد: مهاجم ۲۹ ساله تیم ملی که از سال ۲۰۱۴ تاکنون لژیونر است. او پس از ۵ فصل حضور در اروپا، ابتدای فصل جاری به السیلیه پیوست. او در ۱۱ مسابقه تیم رده پنجمی‌اش در لیگ ستارگان قطر ۹۹۰ دقیقه بازی کرده و در هیچ بازی‌ای تعویض نشده است. انصاری فرد ۵ گل در لیگ ستارگان و یک گل در جام حذفی برای السیلیه به ثمر رسانده است.
سردار آزمون: مهاجم ۲۵ ساله‌ای که هر چقدر در تیم ملی تحت فشار قرار دارد ولی در عرصه باشگاهی کاملاً موفق است. سردار که در نهمین فصل حضور در لیگ روسیه، برای دومین فصل بازی برای زنیت را تجربه می‌کند، در ۱۸ بازی از ۱۹ مسابقه تیم صدرنشین لیگ روسیه بازی کرده و در ۱۴۹۴ دقیقه، ۷ گل زده و ۳ کارت زرد گرفته است. او یک بازی هم در جام حذفی انجام داده و ۲ گل زده است. سردار در فصل قبل لیگ اروپا مقابل فنرباغچه دبل کرد، در این فصل لیگ قهرمانان هم ۲ گل به لیون و بنفیکا زد تا بالاتر از مهدی مهدوی کیا و علی دایی به بهترین گلزن ایرانی تاریخ این مسابقات تبدیل شود. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که ۲۰۱۹، آخرین سال حضور سردار در روسیه بود و احتمالاً باید شاهد ترانسفر شدنش به یکی از لیگ‌های معتبر و درجه یک اروپایی باشیم.
مهدی طارمی: مهاجم ۲۷ ساله‌ای که در ابتدای سال ۲۰۱۹ عضو الغرافه بود ولی در جولای ۲۰۱۹ با قراردادی ۲ ساله به ریو آوه پیوست. او در ۱۰ بازی از ۱۴ مسابقه تیم رده ششمی‌اش در لیگ برتر پرتغال حضور داشته و در ۵۶۸ دقیقه بازی ۵ گل زده و یک کارت زرد گرفته است. طارمی که در نخستین بازی خود برای ریوآوه موفق شد برابر آوس هت‌تریک کند، برابر اسپورتینگ لیسبون ۳ پنالتی گرفت تا در میان رسانه‌های پرتغالی به «مهدی پنالتی‌گیر» معروف شود. طارمی با وجود مصدومیت چند هفته‌ای که گریبانگیرش شد، بهترین گلزن سبز و سفیدهاست و در ۳ بازی جام حذفی هم ۲ گل زده است.
مهرداد محمدی: این مهاجم ۲۶ ساله هم یکی از جدیدترین لژیونرهای ایران است که در سال ۲۰۱۹ به آوس پیوست. او که در ۱۴ بازی تیم انتهای جدولی‌اش در لیگ برتر پرتغال حضور داشته، در ۱۲۰۳ دقیقه بازی کرده و ۵ گل به ثمر رسانده و ۴ پاس گل هم برای هم‌تیمی‌های خود ارسال کرده است تا به شخصه حضور موفقی در این تیم داشته باشد.
کاوه رضایی: مهاجم ۲۷ ساله‌ای که سومین فصل حضورش در لیگ بلژیک را تجربه می‌کند، در این فصل از اف سی بروژ به  شارلروا بازگشت و در ۱۵ بازی از ۲۰ بازی تیمش ۱۰۱۶ دقیقه به میدان رفت. او ۸ گل زده و یک کارت زرد گرفته و در جام حذفی هم در ۳ بازی ۲ گل به ثمر رسانده است. عملکرد خوب رضایی در بازی‌های اخیر باعث شد تا ویلموتس او را به تیم ملی دعوت کند.‌

سوپرگل ‌«جهانبخش»

در آغاز سال جدید میلادی و از هفته بیست و یکم رقابت‌های لیگ برتر انگلیس، برایتون دیروز در ورزشگاه خانگی خود میزبان چلسی بود که این دیدار با تساوی ۱-۱ به پایان رسید. در این دیدار، علیرضا جهانبخش نیمکت‌نشین بود و از دقیقه ۶۸ وارد میدان شد. او که در هفته گذشته موفق به گلزنی برای تیمش شده بود وازانگیزه بالایی برخورددار بود، در حالی وارد زمین شد که  چلسی با گل دقیقه ۱۰  آزپیلیکوئتا از میزبان خود پیش بود ولی جهانبخش در دقیقه ۸۴ با ضربه قیچی برگردان دیدنی گل تساوی را برای تیمش به ثمر رساند و برایتون را از شکست نجات داد تا هم اولین گل برایتون  در سال ۲۰۲۰ را زده باشد و هم هواداران تیمش را غرق در شادی کند. گل جهانبخش در اولین روز سال، می‌تواند یکی از کاندیدا‌های جدی جایزه پوشکاش (بهترین گل سال اروپا) دراین سال باشد.  این گل زیبا به سرعت بازتاب فراوانی در سایت‌های مختلف داشت. دیلی میل نوشت:«گل برتر ۱۰ سال گذشته. بازیکن ایرانی با حرکت منحصر به فرد مانع شد که فرانک لمپارد اولین برد خود در سال ۲۰۲۰ را به دست آورد.» گری لینکر مجری معروف فوتبال جزیره با انتشار فیلم صحنه گلزنی جهانبخش نوشت:«۱۵ بار صحنه را به تکرار دیدم. واقعاً در مورد تو اشتباه شده است. عذرخواهی می‌کنم جهانبخش. احتمالاً این یکی از ۱۰ گل برتری است که من دیده‌ام.» جهانبخش با این گل حالا در ۳ بازی ۱۲۸ دقیقه بازی کرده و ۲ گل به ثمر رسانده است. سایت هواسکورد نمره خوب ۷.۷ را به او اختصاص داد که از همه بازیکنان برایتون بالاتر بود.‌‌

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا