بین المللی

هدیه‌ای جنجالی برای ترامپ

خبرهای فوری: کره‌شمالی از آزمایش «بسیار مهم» در سایت «سوها» خبر داد

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، چهار روز پس از آنکه کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی همراه با شماری از مقام‌های بلندپایه نظامی سوار بر اسب سفید از کوهستان مقدس «پائکتو» دیدار کرد تا روحیه انقلابی را به شهروندان کشورش القا کند، خبرگزاری این کشور از آزمایش «بسیار مهم» در سایت پرتاب ماهواره «سوها» خبر داد. به باور بسیاری، اسب‌سواری کیم و برگزاری جلسه رهبران حزب حاکم می‌تواند نشانه‌ای از عزم پیونگ‌یانگ برای رویارویی با واشنگتن باشد.
هرچند مشخص نیست که روز گذشته در یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های هسته‌ای کره‌شمالی چه آزمایشی و با چه ابعادی انجام شده است، اما آن‌طور که خبرگزاری کره‌شمالی و دیگر ناظران بین‌المللی می‌گویند، نتیجه حاصل از این آزمایش می‌تواند جایگاه راهبردی پیونگ‌یانگ را تقویت کند.
کیم جونگ اون پیش از این هشدار داده بود که ایالات متحده تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی برای انعطاف در برابر پیونگ‌یانگ و ازسرگیری مذاکرات بین دو کشور فرصت دارد و در غیر این صورت کشورش «مسیر جدیدی» را در پیش خواهد گرفت. ری تائه سونگ، معاون اول وزارت خارجه کره‌شمالی نیز تهدید کرده بود که پیونگ‌یانگ برای واشنگتن «هدیه کریسمس» خواهد فرستاد. کارشناسان معتقدند منظور از این تهدید رهبر کره‌شمالی می‌تواند ازسرگیری آزمایش موشک‌های بالستیک یا آزمایش هسته‌ای باشد.
اعلام این خبر چند روز پس از آن اتفاق افتاد که یکی از مقامات بلندپایه کره‌جنوبی از آماده‌‌شدن کره‌شمالی برای انجام آزمایش یک موشک دوربرد دیگر خبر داده بود. روز شنبه هم شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده بود بنا بر تصاویر ماهواره‌ای که به‌ دست این شبکه رسیده، به نظر می‌رسد پیونگ‌یانگ در حال ازسرگیری آزمایش‌ موتور موشک در سایت سوها است.
سایت سوها که اهمیت ویژه‌ای برای کره‌شمالی دارد و معمولا از آن برای پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر استفاده می‌شود، قرار بود طبق توافق با واشنگتن برچیده شود. اواسط تابستان گذشته، وب‌سایت «۳۸ نورث» که بر فعالیت‌های کره‌شمالی نظارت می‌کند، گفته بود این کشور «در گام مهمی» برای عمل به توافقات بین رهبران کره‌شمالی و ایالات متحده اقدام به برچیدن بخشی از سایت سوها کرده است. در زمان دیدار با مون جائه ‌این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، رهبر کره‌شمالی قول داد این مرکز را به طور کامل تعطیل کند؛ وعده‌ای که با آزمایش اخیر مشخص شده پیونگ‌یانگ بر سر انجام آن چندان متعهد نبوده است. کره‌شمالی اصرار دارد سوها یک سایت پرتاب ماهواره است اما مقام‌های آمریکایی مدعی هستند که از این مرکز برای پرتاب موشک‌های بالستیک استفاده می‌شود. باوری که اهمیت آزمایش اخیر را با تمامی ابهامات آن دوچندان می‌کند.
خبرگزاری کره‌شمالی بدون اشاره به جزئیات این آزمایش، تنها گفته است که این آزمایش می‌تواند موقعیت کره‌شمالی را به طور استراتژیک تغییر دهد. کارشناسان می‌گویند پیونگ‌یانگ می‌خواهد مذاکرات با واشنگتن از سر گرفته شود. شکست مذاکرات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون در ویتنام و سنگاپور منجر به آن شد که تلاش‌های دیپلماتیک بر سر یافتن راه‌حلی برای مناقشه هسته‌ای کره‌شمالی به بن‌بست کشیده شود؛ حتی ورود نمادین ترامپ به خاک کره‌شمالی هم نتوانست گرهی از این بحران باز کند. به همین دلیل کره‌شمالی از آمریکا خواسته بود پیش از پایان سال میلادی گام‌های معینی بردارد. ضرب‌الاجلی که ترامپ را متقاعد کرد با همتای خود در کره‌جنوبی مشورت کند.
کره‌شمالی ۲۸ نوامبر نیز یک موشک از ساحل شرقی استان هامگ‌یونگ شلیک کرده بود. به دنبال پرتاب این موشک، نمایندگان لهستان، آلمان، بریتانیا، فرانسه، بلژیک و استونی نسبت به ادامه آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی ابراز نگرانی کردند و آن را نقض قطع‌نامه‌های این شورا دانستند. این شش عضو شورای امنیت تأکید کردند پیونگ‌یانگ باید تمام تسلیحات کشتارجمعی و برنامه‌های موشک بالستیک خود را به شکل تأییدشدنی و برگشت‌ناپذیر رها کند.

با آمریکا طولانی‌مدت مذاکره نمی‌کنیم

هم‌زمان با این آزمایش، کیم سونگ، سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل در بیانیه‌ای که برای شبکه خبری «سی‌بی‌اس» فرستاد، گفت: اکنون نیاز نیست که مذاکراتی طولانی‌مدت با آمریکا داشته باشیم و گزینه خلع سلاح هسته‌ای هم‌اکنون از روی میز برداشته شده، چون چیزی جز حقه‌ای برای زمان خریدن به منظور بهره‌برداری از مذاکرات آمریکا و کره‌شمالی در دستور کار سیاست داخلی واشنگتن نیست. کیم سونگ همچنین در واکنش به بیانیه مشترک شش کشور اروپایی در روز چهارم دسامبر که کره‌شمالی را «محکوم» کرد، گفت، این اقدام اروپایی‌ها «احمقانه» و «یک حرکت تحریک‌آمیز جدی دیگر» است.
این لحن تهدیدآمیز در حالی از سوی مقام‌های کره‌شمالی شنیده می‌شود که واکنش ترامپ و دیگر مقامات ارشد این کشور به اقدامات جنجالی پیونگ‌یانگ به شدت منفعلانه است. ترامپ روز شنبه گفت «من روابط بسیار خوبی با کیم‌ جونگ ‌اون دارم و معتقدم که هر دو می‌خواهیم این رابطه را حفظ کنیم. او می‌داند که انتخابات در پیش دارم و فکر نمی‌کنم بخواهد در آن مداخله کند».
راشل مین یونگ لی، کارشناس امور کره‌شمالی می‌گوید: اولتیماتوم کیم جدی است و اکنون او باید توضیح دهد که این «مسیر جدید» چگونه خواهد بود و به نظر نمی‌رسد این مسیر مبتنی بر دیپلماسی با آمریکا یا کره‌جنوبی باشد و بیش از پیش نظامی و تحریک‌آمیز خواهد بود. به باور لی، ترامپ هنوز به توافق با کره‌شمالی علاقه دارد؛ کره‌شمالی تنها دستاورد دیپلماتیکی است که رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌تواند به آن افتخار کند. او احتمالا انعقاد توافقی بین دو کشور را می‌خواهد، حتی اگر بعدها این توافق زیر پا گذاشته شود. /شرق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا