بین المللی

برجام در هاله‌ای از ابهام

خبرمهم: در حالی رسانه‌های داخلی و خارجی از روند رو به اتمام مذاکرات برجام و به سرانجام رسیدن آنها با تب و تاب صحبت می‌کنند که کمتر کسی از میان مذاکره کنندگان حاضر در این دور مذاکرات به آن‌ها می‌پردازند.

حسن مناف زاده (کارشناس روابط بین الملل)

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، در حالی رسانه‌های داخلی و خارجی از روند رو به اتمام مذاکرات برجام و به سرانجام رسیدن آنها با تب و تاب صحبت می‌کنند که کمتر کسی از میان مذاکره کنندگان حاضر در این دور مذاکرات به آن‌ها می‌پردازند.

اولا که طبق معمول هنوز تاریخ مشخصی برای اعلام توافق از زبان هیچ یک از اعضا ارشد مذاکره کننده اعلام نگردیده و این یعنی مذاکرات هنوز به طور کامل مورد قبول طرفین واقع نشده و در ثانی تصمیم گیرندگان واقعی سرآخر نه اعضای حاضر در مذاکرات وین بلکه سران حاکمیتی در پایتخت‌ها هستند که با توجه به نقض توافقات قبلی با حساسیت بیشتری مذاکرات را دنبال می‌کنند و به دنبال کسب تضمین‌های مطمئن‌تری هستند.

آن گونه که ابراهیم عزیزی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرده هنوز هیچ گزارش و پیش نویسی از دور مذاکرات اخیر به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده و در طرف مقابل هم سران اروپایی با توجه مراودات گسترده‌ای که با آمریکا دارند نقش مستقلی در تصمیم گیری نداشته و منتظر اعلام نظر ایالات متحده آمریکا هستند؛ به طوری که می‌توان بیشتر از نقش آن‌ها با عنوان نقش میانجی یاد کرد. در این میان تنها اظهار نظر رسمی که مدام از زبان سخنگوها و مسئولان طرفین اعلام می‌شود بیان این مسئله است که اکنون توپ در زمین طرف مقابل است.

شکل گیری تعارضات جدید منطقه‌ای و بین المللی همچون جنگ اوکراین و به دنبال آن بحران جهانی مواد غذایی و تامین انرژی اروپا و نیز تشدید بحران تایوان به دنبال سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مطمئنا روی ذهنیت مسئولان مذاکره کننده اثرگذار بوده و چه بسا با داد و ستد شدن امتیازاتی در خصوص این مسائل در خصوص مذاکرات برجام هم نرمش‌هایی نشان داده شود.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا