بین المللی

خنثی‌سازی تحریم‌ها با عضویت ایران در شانگهای

خبرمهم: حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرهای فوری مهم گفت:به لحاظ انرژی فسیلی، ایران از تاثیر‌گذار‌ترین کشورهای عضو شانگهای است، زیرا دو کشور چین و هند که بزرگترین اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند، برای تامین انرژی مورد نیاز‌شان به ایران تکیه دارند.

در جلسه روز گذشته (سه‌شنبه ۱۳ تیر‌ماه) سران سازمان شانگهای در هند، ایران رسما به عنوان عضو این سازمان اعلام شد. نارندرا مودی، نخست وزیر هند میزبان اجلاس مجازی سازمان همکاری شانگهای (SCO) بود، رهبران چین، ایران، روسیه و پاکستان نیز از شرکت کنندگان این اجلاس بودند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، در همین خصوص حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: ایران از سال‌ها پیش و به طور مشخص از سال ۲۰۰۶ درخواست عضویت خود را به دبیرخانه سازمان شانگهای ارائه داد. به دلیل یک سری شرایط سخت و دشوار، عضویت رسمی ایران در این سازمان به لحاظ زمانی طولانی شد ولی سرانجام پس از موافقت همه اعضای شانگهای، ایران در بیست و سومین نشست سران کشورهای عضو شانگهای در هند که به صورت کنفرانسی برگزار شد رسما به عضویت شانگهای درآمد. 

هانی‌زاده تاکید کرد: ایران یکی از کشورهای محوری سازمان اقتصادی امنیتی شانگهای است. این سازمان نزدیک به نیمی از جمعیت جهان را در خودش جای داده و در‌عین حال ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی در سطح جهان هم از آن کشورهای عضو شانگهای است. از آنجایی که در واقع عضویت ایران یک تغییرات راهبردی در روند شکل‌گیری سازمان شانگهای بوجود می‌آورد، طبیعی است که همه رهبران کشورهای عضو شانگهای پس از رایزنی‌های طولانی ایران را به عنوان عضو رسمی پذیرفتند. 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: ایران یکی از محوری‌ترین کشورهای منطقه است و می‌تواند برای بیست سال آینده انرژی مورد نیاز کشورهای عضو شانگهای را تامین کند. لذا به لحاظ انرژی فسیلی، ایران از تاثیر‌گذار‌ترین کشورهای عضو شانگهای است، زیرا دو کشور چین و هند که بزرگترین اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند، برای تامین انرژی مورد نیاز‌شان به ایران تکیه دارند. به همین دلیل عضویت ایران در این سازمان بسیار مهم است.

هانی‌زاده افزود: از آنجایی که سازمان شانگهای در‌صدد ایجاد  یک ارز بومی است تا سلطه دلار را کم کند، لذا عضویت ایران می‌تواند تحریم‌های ظالمانه اعمال شده علیه خود توسط آمریکا و اتحادیه اروپا را از رهگذر تعامل با سازمان شانگهای خنثی کند. ضمن اینکه در‌حال حاضر سطح مبادلات تجاری بین ایران و اعضای شانگهای بیش از ۲۷ میلیارد دلار در سال است و قرار است در آینده  نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار برسد که به معنی از بین بردن، کاهش و خنثی‌سازی تحریم‌هاست و لذا اقدام کشورهای عضو شانگهای برای پذیرش ایران به عنوان عضو رسمی یک اقدامی است که می‌تواند به تقویت این سازمان کمک کند و در شکوفایی اقتصاد ایران بسیار مهم است.  

حسن هانی‌زاده در ادامه تاکید کرد: همانطور که گفتم قرار است حجم مبادلات تا ۵ سال آینده به ۵۰ میلیارد دلار بالغ شود، به همین دلیل ایران دیگر نیازی به فروش نفت به کشورهای اروپایی نخواهد داشت و ضمن اینکه گردش مالی بین کشورهای عضو شانگهای خارج از سیوم است، می‌تواند تمام تحریم‌ها را دور بزند.

هانی‌زاده با اشاره به نقش دولت سیزدهم برای عضویت ایران در شانگهای گفت: دولت سیزدهم تمام تلاش صادقانه خودش را به کار گرفت تا توانست رضایت همه رهبران کشورهای عضو شانگهای را جلب کند و چون شرایط و اساسنامه داخلی شانگهای بسیار سخت است لذا ایران تمام شرایط را پذیرفت و توانست خودش را در تراز تمام کشورهای عضو شانگهای قرار دهد و سرانجام نقش و جایگاهی که ایران در منطقه دارد موجب پذیرش رسمی ایران شد. 

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پایان تاکید کرد: علاوه بر اینکه سازمان شانگهای یک جنبه کاملا اقتصادی دارد و می‌تواند قطب جدید اقتصادی در شرق تلقی شود، در مسائل امنیتی هم همکاری‌های وجود دارد مثل مبارزه با جریان‌های تروریستی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، برگزاری رزمایش‌های مشترک زمینی، هوایی و دریایی بین کشورهای عضو که می‌تواند موثر باشد و حتی یکی از جنبه‌های مهم امنیتی سازمان شانگهای است. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا