بین المللی

مسکو اولین نیروهای حافظ صلح خود را به قزاقستان اعزام کرد

خبرمهم: شورای امنیت جمعی وابسته به سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) تصمیم گرفت تا در واکنش به ناامنی‌ها در قزاقستان، نیروهای حافظ صلح خود را به این کشور اعزام کند.

این تصمیم از سوی «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان اعلام شد که در سال ۲۰۲۲، ریاست این شورا را به عهده دارد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، به گفته پاشینیان، این اقدام به درخواست «قاسم جومرت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان و با در نظر گرفتن تهدیدی که به ویژه از جانب بیگانکان متوجه امنیت ملی و حق حاکمیت این کشور است، انجام می‌شود.

این در حالی است که کاخ سفید در بیانیه‌ای مدعی شده که آمریکا در تحولات قزاقستان نقشی ندارد!

اعزام صلح بانان سازمان پیمان امنیت جمعی، برای مدتی محدود و با هدف ایجاد ثبات و عادی سازی وضعیت در قزاقستان انجام می‌شود.

قزاقستان از دوم ژانویه به این سو، ناآرام است. این ناآرامی‌ها در پی افزایش قیمت سوخت آغاز شد. طبق تازه‌ترین گزارش‌ها، معترضان اقامتگاه رئیس جمهور را اشغال کرده و به آتش کشیدند حال آنکه فرودگاه «آلماتی» بزرگترین شهر قزاقستان هم در تصرف آنها است.

توکایف در واکنش به تحولات اخیر اعلام کرد که شخصاً ریاست شورای امنیت ملی را برعهده گرفته و بدون توجه به شرایط، در کشورش خواهد ماند.

او دیروز، بعد از اعلام حالت فوق العاده در کشور، با استعفای کابینه دولت موافقت کرد.

روسیه در واکنش به تحولات جاری در قزاقستان اطمینان داد که مسائل داخلی این کشور به طور مستقل قابل حل است و آنچه اهمیت دارد، عدم دخالت‌های خارجی است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا