اجتماعیسلامتورزشی

آینده نامعلوم ورزش ایران در سال ۱۳۹۹

خبرمهم: «بلاتکلیفی، روزهای سختی را برای ورزش به‌ وجود آورده و تا عقب‌نشینی کامل ویروس کرونا نمی‌توان برای آینده برنامه‌ریزی کرد.»

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم، «هفته گذشته هجوم ناگهانی ویروس کرونا به ورزش جهان، لیگ‌های اروپایی و مسابقات بین‌المللی را یکی بعد از دیگری به تعطیلی کشاند و روزنامه فرانسوی اکیپ به همین بهانه جلد جذابی انتخاب کرده بود. در این کولاژ پنج مسابقه مهم ورزشی از جمله لیگ فرانسه و مسابقه فرمول یک استرالیا کنار هم قرار گرفته بود و روی آنها علامت پاز (pause) نقش بسته بود.

متوقف شدن ناگهانی یا به عبارت دیگر منجمد شدن مسابقات دقیق‌ترین تعبیری است که می‌توان درباره حال و روز فعلی ورزش جهان به کار برد. کرونا مثل یک توفان مرگبار ناگهان از راه رسید و چاره‌ای جز متوقف کردن مسابقات نبود. هنوز کسی نمی‌داند این توفان چه زمانی قرار است فروکش کند و مسابقات ورزشی هم در بلاتکلیفی بی‌سابقه‌ای به سر می‌برد.

موج کرونا قبل از اروپا به آسیا و ایران رسید و ورزش کشور هم تعطیلی ناخواسته‌ای را تجربه کرد. این تعطیلی به سال ۱۳۹۹ هم کشیده می‌شود که انتظار می‌رفت سال خیلی مهمی برای ورزش ایران باشد؛ مقدماتی جام جهانی در فرورودین ماه، انتخابی المپیک توکیو در رشته‌های مختلف و بالاخره بازی‌های المپیک که به تراز ورزش ایران تبدیل شده.

مقدماتی جام جهانی تا پایان تابستان به تعویق افتاد و وضعیت برگزاری مسابقات انتخابی المپیک هم هنوز نامشخص است. هرچند برگزارکنندگان المپیک اصرار دارند که بازی‌ها در موعد مقرر برگزار می‌شود ولی تجربه روزهای گذشته نشان می‌دهد که در این ماجرا هیچ تضمینی معتبر نیست و این رفتار ویروس کرونا است که تکلیف همه را تعیین می‌کند.

دیروز یوفا مجبور شد یورو ۲۰۲۰ را که قرار بود در ۱۲ شهر اروپایی برگزار شود، یک سال به تأخیر بیندازد و بعید نیست که دولت ژاپن هم در صورت ادامه فراگیری ویروس کرونا تصمیم مشابهی بگیرد. گزینه برگزاری المپیک بدون حضور تماشاگران هم منتفی است؛ چرا که کمیته بین‌المللی المپیک آن را مغایر روح بازی‌ها می‌داند.

تعویق المپیک فرصتی برای کاروان ایران و البته سایر کشورها خواهد بود که سازماندهی مجددی داشته باشند و با تدارک بهتری به ژاپن بروند. ورزشکارانی که سهمیه نگرفته‌اند، فرصت دوباره‌ای پیدا می‌کنند تا جواز سفر به توکیو را بگیرند، همچنین ورزشکارانی مثل سهراب مرادی و حمیده عباسعلی که بخت مدال دارند و این روزها مصدومند، می‌توانند با آمادگی کامل راهی بازی‌ها شوند.

تعویق مقدماتی جام جهانی هم می‌تواند به نفع تیم ملی باشد که بعد از دو شکست غیر منتظره و برکناری ویلموتس، وارد دوران تازه‌ای شده و حالا اسکوچیچ زمان بیشتری برای برگزاری اردوها و رسیدن به هماهنگی دارد.

با در نظر گرفتن همه این فواید احتمالی، این بلاتکلیفی روزهای سختی را برای ورزش به‌ وجود آورده و تا عقب‌نشینی کامل این ویروس نمی‌توان برای آینده برنامه‌ریزی کرد.»/ایران ورزشی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا