اجتماعی

نگرانی برای ورود اسلام طالبانی به ایران!

خبرمهم: مخالفت امام خمینی، آیت الله طالقانی و آیت‌الله مطهری با حجاب اجباری\ تبدیل حجاب به حرکت سیاسی خطرناک است.\ محرومیت از حقوق شهروندی، خلاف شرع است!

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، گفت‌و گوی ویژه با حجت الاسلام محمد تقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه در خصوص طرح ممنوعیت ورود بدحجابان به ادارات و اماکن عمومی مثل مترو! 

 مطهره حیدری: به عنوان اولین سوال بفرمایید اولین جرقه حجاب اجباری از کی زده شد در حالی که برای وقوع انقلاب اسلامی چهره‌های متفاوت با پوشش‌های متفاوت حضور داشتند؟

 حجت الاسلام فاضل میبدی: اول انقلاب یک بحثی بود که مرحوم امام، آیت الله طالقانی و آیت الله مطهری مخالفت کردند، حتی گفتند که مشکل ما الان حجاب نیست که بیاییم بگوییم حجاب باید الزامی و اجباری باشد الان در جامعه ما مشکلات اساسی‌تری وجود دارد که باید آن‌ها حل شود، شما چه مشکلی بالاتر از گرانی، تورم، افزایش قیمت، تفاوت طبقاتی و… می‌شناسید؟ مشکل جامعه این‌هاست و تا حل نشود هیچ مشکلی حل نخواهد شد.  یعنی شما هر منکری در جامعه ببینید زاییده فقر، بدبختی و بی‌هویتی است. جوانی که درس خوانده اما شغل و درآمد ندارد و وضعیت آینده‌اش خیلی روشن نیست، چطور می‌توانید حجاب را به او تحمیل کنید؟ بالاخره حجاب یک مسئله شرعی اسلامی است حالا باید جوان خودش انتخاب کند، یا می‌خواهد یا نمی‌خواهد! این که من بروم با زور گشتی به نام گشت ارشاد در حیطه امر به معروف و نهی از منکر درست کنم کلی هم بودجه بزارم و خرج کنم اما مشکل حل نمی‌شود. در حالیکه با این بودجه‌ها می‌توانند برای جوانان شغل درست کنند. ما هرسال این همه هزینه‌های تبلیغاتی می‌کنیم، در منبر، فیلم و تلویزیون و صداوسیما در‌رابطه با حجاب صحبت می‌کنیم اما چرا اثر نمی‌گذارد؟ به دلیل اینکه مشکلات اساسی را حل نکردیم و تا مشکلات اساسی جامعه حل نشود مشکلات فرعی هم حل نخواهد شد. 

 مطهره حیدری: فکر می‌کنید این حجاب اجباری آن هم در شرایط فعلی کشور با این حجم از فشارهای اقتصادی چه عواقبی خواهد داشت؟

 حجت الاسلام فاضل میبدی: عواقبش این است که بدتر می‌شود یعنی بی‌حجابی به حرکت سیاسی تبدیل می‌شود. چون حکومت می‌خواهد فشار بیاورد، آن طرف هم جوانان می‌خواهند احساساتشان را تخلیه کنند، آن وقت دیگر بی‌حجابی می‌شود یک مسئله سیاسی نه یک مسئله اخلاقی. همین باعث می‌شود دخترها میروند یک گوشه‌ای که حجابشان را بردارند. اگر حجاب حرکتی سیاسی بشود، خطرناک است. بالاخره این درگیر شدن و کشیدن دختر در ماشین و درگیری و زخمی شدن دختر یا خدایی نکرده تیراندازی کردن، عکس العملش منفی است و ترویج بی‌حجابی است

مطهره حیدری: با‌توجه به قواعد و شرایط اسلام در خصوص امر به معروف، به نظر شما چه عواملی باعث شده عده‌ای به راحتی حقوق شهروندی را ندیده گرفته و افراد را به خاطر رعایت نکردن حجاب از یک سری حقوق‌ها مثل انجام امور بانکی یا حتی ورود به مترو محروم کنند؟

 حجت الاسلام فاضل میبدی: اخیرا از قول مقامات شایعه شده کسانی که بدحجاب هستند در بن کاو اداره جات از حقوقشان محروم باشند این خلاف شرع و قانون است و این حرف‌ها حرف‌های دینی و قانونی نیست. برای اینکه هیچ شهروندی را نمیتوان از حقوق قانونی خود محروم کرد. من تعجبم از این است که این اقایان این حرف‌ها را از کجا می‌زنند. من نگرانم که یک عده‌ای دنبال این باشند که اسلام طالبانی را به ایران بیاورند. من نگران این هستم چون بسیار خطرناک است بالاخره بدحجابی اگر چیز بدی است باید با بحث و گفتگو حل کنند با تهدید و ترس و امحا نمی‌شود.  هیچ مشکلی امروز در جامعه بشری با ترس و تهدید حل نمی‌شود. هرچه دیوار زندان‌ها بلندتر شود، تعداد جرایم هم بیشتر می‌شود. این همه گشت ارشاد و ون و ضرب و شتم مگر ما توانستیم بی‌حجابی را حل کنیم این چه نتیجه‌ای دارد؟ این آقایان با این حرف‌ها و تهدید‌ها بنظر من دارند به بیراهه میروند. ببینید این عده‌ای که این کارها را می‌کنند از دوحالت خارج نیستند، یا اینکه جاهل به احکام اسلام هستند و شرایط امر به معروف ونهی از منکر را نمی‌دانند یا به دلیل مسائل اقتصادی این اقدامات را انجام می‌دهند. به طور مثال بودجه‌های کلان می‌گیرند و برای اینکه نشان دهند کار می‌کنند باعث این اقدامات می‌شوند تا بگویند ما کار می‌کنیم و گرنه روش اسلامی این نیست که این‌ها در پیش گرفته‌اند و اسمش را گذاشته‌اند ارشاد که در‌واقع شده ارحاب، یعنی ترساندن. به هر‌حال ما در اسلام هیچ حکم تحمیلی نداریم خود دین هم تحمیلی نیست خدا هم گفته است لا اکراه فی الدین. البته اگر کسی بخواهد بیاید در‌خیابان مستی کند، رعب و وحشت ایجاد کند باید جلوی او را گرفت، ولی حالا یک خانومی که دارد بدحجاب در خیابان راه میرود اگر شما تشخیص می‌دهید این کار بد است بروید تذکری نرمی به او بدهید چون جامعه را بهم نزده و ترس و تهدید هم که ایجاد نکرده، حالا شما می‌خواهید از حقوقی محروم‌اش کنید که خلاف شرع است؟/خبر های فوری و مهم 

مصاحبه کننده: مطهره حیدری

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا