قضایی

نوروزی، حقوقدان: دستگاه‌هایی که تار موی زنان را در شرکت کوروش کمپانی دیدند و با آن برخورد کردند چرا این کلاهبرداری عظیم را ندیدند؟ یا دیدند و از آن چشم‌پوشی کردند!

خبرمهم: کامبیز نوروزی: من در اخبار شنیدم که شرکت کوروش کمپانی چندی پیش، قبل از آشکار شدن کلاهبرداری‌اش، یکبار به خاطر عدم رعایت حجاب پلمب شده یا مورد برخورد قانونی قرار گرفته. این یعنی مسئله حجاب که بسیار بسیار کوچکتر از یک کلاهبرداری عظیم است را دیدند و با آن برخورد کردند. اما یک جریان کلاهبرداری عظیم را ندیدند. شگفت‌آور است واقعا و این نشان‌دهنده این است که دستگاه‌های دولتی در ایران کاملا از انجام وظایف قانونی خود بیرون افتادند.

نوروزی، حقوقدان: اقدامات شرکت کوروش کمپانی پنهان نبوده، چگونه است که نهادهای نظارتی و وزارتخانه‌های مسئول اصلا این تبلیغات را ندیدند و غفلت کردند. چطور ممکن است یک کالایی که قیمت معینی در بازار دارد را با‌ارزش نصف قیمت آن معامله کنند؟ ما در جرم‌شناسی جرایم مالی می‌گوییم که وقتی یک کالایی قیمت بسیار بسیار کمتر از قیمت واقعی آن به فروش می‌رود یا آن کالا تقلبی است یا کلاهبرداری است. اما چرا دستگاه‌های مسئول این را ندیدند و برخورد نکردند؟

به گزارش بخش قضایی سایت خبرمهم، کامبیز نوروزی، حقوقدان در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در پاسخ به این سوال که آیا تبلیغ‌کنندگان در ایران از لحاظ قانونی نسبت به کلاهبرداری شرکت‌ها مسئولیتی برعهده دارند یا خیر، گفت: از لحاظ قانونی اگر تبلیغ‌ کننده‌ها آگاهی داشته باشند از اینکه یک شرکت برنامه‌ریزی برای کلاهبرداری انجام داده، مسئولیت دارند. اما اگر از قصد کلاهبرداری شرکت اطلاعی نداشتند که به احتمال یقین هم اطلاعی نداشتند مسئولیت کیفری متوجه آن‌ها نیست. مسئولیت در واقع موکول به آگاهی است و اگر آگاهی نداشته باشند مسئولیت کیفری هم ندارند. 

نوروزی ادامه داد: متاسفانه سازمان‌های دولتی در ایران مدت‌هاست کارکردهای اصلی خود را از دست دادند. به نوعی اقتصاد ایران از کنترل سازمان‌های مسئول خارج شده و سازمان‌های مسئول کمترین حد نظارت و کنترل را دارند. من در اخبار شنیدم که شرکت کوروش کمپانی چندی پیش، قبل از آشکار شدن کلاهبرداری‌اش، یکبار به خاطر عدم رعایت حجاب پلمب شده یا مورد برخورد قانونی قرار گرفته. این یعنی مسئله حجاب که بسیار بسیار کوچکتر از یک کلاهبرداری عظیم است را دیدند و با آن برخورد کردند. اما یک جریان کلاهبرداری عظیم را ندیدند. شگفت‌آور است واقعا و این نشان‌دهنده این است که دستگاه‌های دولتی در ایران کاملا از انجام وظایف قانونی خود بیرون افتادند. 

این حقوقدان اضافه کرد: سازمان‌هایی مثل سازمان صمت در اینجا مسئول هستند و پلیس فتا باید در اینجا کشف جرم می‌کرد. به هر‌حال اقدامات این شرکت پنهان نبوده، آگهی‌های بسیار گسترده‌ای داده که یک گوشی همراه گران قیمت را به قیمت بسیار ارزان می‌فروشد. مردم عادی این آگهی را دیدند و گویا هزاران نفر پول به این شرکت دادند. چگونه است که نهادهای نظارتی و وزارتخانه‌های مسئول اصلا این تبلیغات را ندیدند و غفلت کردند. چطور ممکن است یک کالایی که قیمت معینی در بازار دارد را با‌ارزش نصف قیمت آن معامله کنند؟ این یک پرسش است.

کامبیز نوروزی افزود: ما در جرم‌شناسی جرایم مالی می‌گوییم که وقتی یک کالایی قیمت بسیار بسیار کمتر از قیمت واقعی آن به فروش می‌رود یا آن کالا تقلبی است یا کلاهبرداری است. اما چرا دستگاه‌های مسئول این را ندیدند و برخورد نکردند؟ دستگاه‌هایی که تار موی زنان را در این شرکت دیدند و با آن برخورد کردند چرا این کلاهبرداری عظیم را ندیدند؟ یا دیدند و از آن چشم‌پوشی کردند! در واقع اینجا مردم یا تبلیغ‌کننده‌ها مقصر نیستند. تبلیغ‌ کننده‌ها یک شرکتی را دیدند با یک دفتر مرتب با ظاهری خیلی شیک و منظم و تبلیغ آن را انجام دادند. 

وی تاکید کرد: به نظر من مسئولیت اصلی کلاهبرداری این شرکت بر‌عهده وزارت صمت و پلیس فتا است چون باید توجه می‌کردند و مداخله و بازرسی می‌کردند و در‌ صورت مشاهده تخلف مانع از ادامه فعالیت شرکت می‌شدند و قبل از اینکه صاحبان این شرکت با برداشت مبالغ زیاد از مردم متواری شوند آن‌ها را دستگیر می‌کردند. اما این اتفاق هیچ وقت نیفتاده. اینجاست که من عرض کردم دولت وظایف اصلی خودش را در ایران فراموش کرده. 

کامبیز نوروزی، حقوقدان در پایان با اشاره به پرونده فساد چای دبش گفت: اینکه گفتم وظایف ساختار قدرت در ایران فراموش شده یک نمونه تازه آن مسئله چای دبش است که یک رقم افسانه‌ای طبق اخباری که منتشر شده توسط شرکت چای دبش سواستفاده شده اما چندین ماه است که هیچ خبری از پرونده این شرکت وجود ندارد. تجربه به ما می‌گوید وقتی برای یک اتفاق مهم سکوت خبری رخ می‌دهد، در پی آن هستند که موضوع از بین افکار عمومی خارج شود و به آرامی پرونده را ببندند. اما در خصوص مسئله‌ای مثل حجاب تمام دستگاه‌های کشور از مجلس گرفته تا دولت و سازمان‌های دیگر مکررا تبلیغ می‌کنند و هم فشار وارد می‌کنند اما یک همچین فسادهای عظیمی بدون پاسخ می‌ماند و اقتصاد کشور و امنیت مردم را به بازی می‌گیرند و مردم را به این روزی که الان شاهدش هستیم می‌کشاند. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا