سیاسی

رشیدی کوچی، نماینده مجلس: نباید به بهانه گرانی اینترنت، فسادی که در چای دبش اتفاق افتاده را از یاد ببریم.

خبرمهم: جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس: از دولت اطلاعی ندارم اما در مجلس میدانم که اکثریت نمایندگان دغدغه مردم را دارند و همین امروز بحث افزایش قیمت اینترنت را مطرح کردند.

رشیدی کوچی، نماینده مجلس: در موضوع واردات خودرو ما یک وزیر را استیضاح کردیم و فردا صبح هم سوال من از وزیر صمت است که خب یکی از ابزارهای نظارتی سوال است. من فکر می‌کنم فردا خبر خوبی برای مردم داشته باشیم./ وزیر نمی‌تواند فردا به مجلس نیاید، باید بیاید.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در پاسخ به این سوال که چقدر مطالبات مردم برای مجلس و دولت اهمیت دارد، گفت: ببینید من الان با دولت کار نمی‌کنم، اطلاعی ندارم ولی در مجلس میدانم که قاطبه و اکثریت نمایندگان دغدغه مردم را دارند. در مکالماتی که ما با هم داریم و در پیگیری‌هایی که انجام میدهند در صحبت‌هایی که در صحن مجلس انجام می‌شود، مشخص است که نمایندگان دغدغه‌مند هستند و همین امروز در صحبت‌ها و در نطق‌های نمایندگان یکی از موضوعاتی که بسیار برجسته بود و به آن پرداخته و تذکر داده شد بحث افزایش قیمت اینترنت بود و  مسائل این چنینی اما اینکه چگونه می‌شود این دغدغه را در مجلس و در چارچوب قوانین تصویب کرد و یا در بعد نظارتی ورود کرد راجب این صحبت هم هست کما اینکه من اعتقادم بر این است که در این مجلس واقعا اقدامات و قوانین بسیار خوبی تصویب شد.

 بعضا در حوزه اجرا با کمی کاستی‌ها روبرو شد که حلاوت و شیرینی در کام مردم  نداشت. قوانین بسیار خوبی مثل قانون شفافیت و رتبه بندی معلمان، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و قانون واردات خودرو. همه این‌ها قوانینی بود که  تصویب شدند ولی در حوزه اجرا یک مقداری خوش‌سلیقگی به خرج داده نشد. 

رشیدی کوچی افزود: مجلس در بعد نظارتی باید یک مقداری بین تعامل با دولت و تعارف با دولت فرق بگذارد، البته در بعد نظارتی هم واقعا مجلس اقدامات خوبی را انجام داده مثلا در همین قصه واردات خودرو ما یک وزیر را استیضاح کردیم و فردا صبح هم سوال من از وزیر صمت است که خب یکی از ابزارهای نظارتی سوال است.

 این نماینده مرودشت در رابطه با سوالاتش از وزیر صمت گفت: سوالات مربوط به واردات خودرو است که چرا انقدر کند انجام می‌شود و افزایش قیمت‌ها که دوباره شاهد آن هستیم، دلیل این اتفاقات چه هست و وزارت صمت میخواهد چیکار کند برای واردات و اینکه چرا دولت آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را ابلاغ نمی‌کند.

رشیدی کوچی در ‌خصوص علت اصلی کندی واردات خودروهای کارکرده گفت: ببیند قطعا کارشکنی‌هایی انجام می‌شود. این یک چیز مشخص است، به ویژه بعضی‌ها در همین دولت اقداماتی که انجام میدهند حالا به بهانه ی نبود ارز یا مصاحبه‌هایی که میکنند اثر گذاشته و متاسفانه شاهد افزایش قیمت هستیم. البته من فکر می‌کنم فردا خبر خوبی برای مردم داشته باشیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که اگر وزیر صمت به مجلس نیاید می‌توان این غیبت را معنای خاصی برداشت کرد یا خیر، گفت: وزیر نمی‌توانند فردا به مجلس نیایند، باید بیایند. ابزاری که مجلس در اختیار دارد سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص هست.  این چیزی که خدمتتان عرض می‌کنم یک سری واقعیت‌هایی هست که مردم ما باید امروز بدانند که بعضا من دیدم بعضی‌ها از زیر نسبت به قوانین، فرایندها و روند‌ها یک مقداری اطلاعاتشان کمتر است مثلا بلافاصله موضع‌گیری می‌کنند که چرا مثلا مجلس در این موضع ورود نمی‌کند یا به اصطلاح چرا استیضاح نمی‌کند، چرا تحقیق و تفحص نمی‌کند درحالیکه فرایند انجام این اقدامات تقریبا زمان بر است.

جلال رشیدی کوچی اضافه کرد: برای چای دبش خب این اتفاق تشخیص داده شده و الان قوه‌ی قضاییه می‌تواند بدون مجلس هم ورود کند به این بحث، نمایندگان هم اگر بخواهند ورود داشته باشند باید بحث تحقیق و تفحص را مطرح کنند. ما داریم تقریبا به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم و انتهای مجلس است. شاید از لحاظ دستوری و نوبتی فرصت به طرحش نرسد، موضوع بعدی هم باید سوال از وزیر جهاد باشد یا  بانک مرکزی، که در فرایندها پیش برویم که حالا نمایندگان جداگانه اقدام کردند و دارند کار را پیش میبرند، عرض من این است که با توجه به قوانینی که ما داریم فرآیندها زمان بر است ودرست نیست بگوییم مجلس نسبت به این مسائل بی تفاوت بوده.

نماینده مرودشت در‌خصوص این ادعا که برخی معتقدند موضوع گرانی قیمت اینترنت مطرح شد تا فساد چای دبش فراموش شود، گفت: این‌ها گمانه زنی است، من نه تایید می‌کنم و نه رد می‌کنم. یعنی نظری ندارم بابت این موضوع ، اما به نظر من نباید به بهانه اینکه اینترنت گران شده ما یادمان برود به این فسادی که در چای دبش اتفاق افتاده ، حداقل من که یادم نمی‌رود و پیگیری‌های خودم را انجام میدهم.

جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس در پایان نسبت به این سوال آیا به همان اندازه که برای قوانین حجاب تلاش شده برای لایحه ارتقای امنیت زنان نیز تلاش شده یا خیر گفت: ببینید این مجلس برای لایحه‌ی ارتقای امنیت بانوان بزرگوارمان تلاش کرده. جلسات متعددی گذاشته ولی خب همانطور که گفتید این لایحه ارتقای امنیت، لایحه است یعنی اگر هم اختلالی در روند بررسی آن به وجود آمده به دلیل این است که دولت این لایحه را برای اصلاح دوباره به مجلس میدهد. وگرنه طبق همان آیین نامه‌ای که خدمتتان عرض کردم چون لایحه از طرف دولت می‌آید این اولویت بررسی دارد و اگر امروز دولت لایحه را بدهد و با قید فوریت  تقاضا بدهد یقین بدانید مجلس هم حتما کمک خواهد کرد. ضمن این که خب فکر می‌کنم کلیاتش تصویب شده البته اطلاع دقیقی ندارم، رفت و برگشتی را ما در این داستان داشتیم ولی الان دقیقا حضور ذهن ندارم، راجب لایحه ی عفاف و حجاب هم خب با توجه به نگرش‌ها و نگاه‌هایی و حساسیت‌هایی که وجود داشت فکر می‌کنم نزدیک به هفت ماه هشت ماه طول کشید تا تصویب شد یعنی این نبوده که بگوییم همین امروز آمده تصویب شده و تمام شده و رفته. البته هنوز هم به تایید شورای محترم نگهبان نرسیده و ایراداتی دارد که شورای نگهبان گرفته و باید برطرف شود. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا