سیاسی

پلمب، به بهانه مشکلات اقتصادی لغو نمی‌شود\ حجاب بهانه است برای گام‌های بعدی مخالفین نظام

خبرمهم: امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا گفت: اپوزیسیون و یا با تعبیری مخالفین، موضوع حجاب را تبدیل به یک بازی سیاسی کردند. اینها هدفشان تنها حجاب نیست و روی موضوعاتی فراتر از حجاب کارمی‌کنند. تصورشان این است که جمهوری اسلامی ایران با‌توجه به اینکه قانون حجاب را دارد، باید از قانون عبور کند و خواسته اپوزیسیون و یک به اصطلاح قشر قلیلی از جامعه که به دنبال فضای بی‌حجابی هستن را فراهم کند. 

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری یا مهم در رابطه با قانون حجاب در کشور گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که حجاب در کشور قانون است و تا زمانی که قانون است محترم است. اینکه یه عده بیایند و بگویند که ما حجاب نمی‌خواهیم دلیل بر نقض قانون نمی‌شود. جالب است حتی کسانی که به تعبیری شل حجاب هستند هم حاضر به برداشتن حجاب نیستند و این یکه نکته حائز اهمیت است. طبق آمار و نظرسنجی که انجام شده حتی خانم‌های شل حجاب هم حاضر به برداشتن حجاب نیستند.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، فعال سیاسی اصولگرا در ادامه تاکید کرد: از حجاب می‌توان به عنوان یک موضوع سیاسی و فراسیاسی یاد کرد که یک جماعتی نسبت به آن می‌خواهند خود جمهوری اسلامی نقض قانون کند. اینها به دنبال این هستند که نقض قانون توسط جمهوری اسلامی انجام شود.

واعظ آشتیانی با اشاره به مطرح شدن موضوع رفراندوم توسط عده‌ای تاکید کرد: حالا برخی مطرح می‌کنند که روی قضیه حجاب رفراندوم بگذارید. مگر در دنیا کسی رفراندوم برگزار می‌کند؟ به طور مثال کشور فرانسه وقتی منع حجاب را قانون کند مگر رفراندوم برگزار کرد؟ یا وقتی قرآن را سوزاندن در اروپا و توهین به پیامبر بزرگ اسلام رواج پیدا کرد، رفراندوم برگزار کردند؟ کجای دنیا این اتفاق می‌افتد؟ مگر سر یک موضوع مثل حجاب رفراندوم می‌گذارند؟

چیزی که قانون است نیاز به رفراندوم ندارد. قانون را مجلس تصویب می‌کند. اصلاح قانون هم با خود مجلس است و اینگونه نیست که فکر کنند قانون را باید نقض کرد و بگویند که نباید باشد. کشور ارکان دارد و یکی از ارکان کشور مجلس شورای اسلامی است و تا زمانی که قانون است برای همه محترم است. اینگونه نیست که بخواهند فشاری را ایجاد کنند که بخواهد منع قانون شود. لذا خود من شخصا نه نگاه اجتهادی دارم به موضوع حجاب. چرا که هم به لحاظ شرعی تکلیفش روشن است و هم به لحاظ قانونی. اگر بناست قانون اصلاح شود باید مجلس شورای اسلامی که در‌حقیقت به عنوان قانون‌گذار تلقی می‌شود تصمیم گیری کند.

واعظ آشتیانی با صراحت اعلام کرد: این واقعیت وجود دارد که متاسفانه موضوع در‌حال حاضر صرفا حجاب نیست و حجاب یک بهانه است برای گام‌های بعدی مخالفین نظام.

این فعال سیاسی در‌خصوص پلمب واحدهای تجاری گفت: وقتی که قانون نقض می‌شود باید مجری قانون ورود پیدا کند. نکته مهم اینجاست که ما باید از قانون حفاظت کنیم. اگر مجری وارد قانون نشود در اصطلاح قانونی می‌گویند قانون متروک شده. ما در ارتباط با ماهواره قانون داشتیم ولی چون قانون‌گذار هیچ ورود جدی به این موضوع نداشت، قانون متروک شد.

ولی مسئله حجاب چیزی نیست که بخواهد متروک شود.  وظیفه عوامل اجرایی است که در چارچوب قانون با کسانی که نقض قانون می‌کنند، چه حجاب باشد چه موضوعات دیگر ، برخورد قانونی کنند.

من نیز به برخورد قانونی و برخورد فرهنگی اعتقاد دارم . البته بهتر است به جای برخورد فرهنگی بگویم فعالیت  فرهنگی که می‌تواند شرایط را بهتر کند تا مجری وظایفش را به درستی انجام دهد.

واعظ آشتیانی در ادامه نسبت به تاثیر برخوردهای فعلی در رابطه با کاهش بی‌حجابی اعلام کرد: یک نگاه میدانی که می‌اندازیم میبینم شرایط بهتر است. به‌طور کلی قانون نباید در مقابل یک جامعه هدفی که اقلیت و قلیل هستند و همچنین به دنبال هنجار شکنی‌اند کوتاه بیاید. چون نباید اقلیتی به دنبال این باشند که به واسطه حجاب بتوانند کارهای دیگر خودشان را پیش ببرند. در‌حال حاضر در فضای مجازی  فیلم‌هایی تهیه شده که در آن افراد با چه چهره‌های مشمئز کننده‌ای سعی کردند در جامعه تردد کنند که حتی  شل حجاب‌ها هم نسبت به این نوع رفتارها موضع گیری سرسختانه داشتند و اشاره به این نکته کردند که ما حاضر نیستیم حجاب فعلی‌مان را کنار بگذاریم. به نوعی شل‌حجاب‌ها هم نپسندیدند رفتار عده ای را که هنجار‌شکنی کردند.

امیررضا واعظ آشتیانی در پاسخ به این سوال که چرا با‌توجه به تاکیدات رهبری در خصوص حل مشکلات اقتصادی واحدهای تجاری پلمپ می‌شوند، گفت: به بهانه مباحث اقتصادی که نباید قانون زیر پا گذاشته شود. خود این افراد باعث بوجود آمدن چالش اقتصادی برای خودشان می‌شوند. مغازه داری که فروشند‌ه‌اش حجاب را رعایت نمی‌کند به نوعی خودش تیشه به ریشه خودش می‌زند و قانون را رعایت نمی‌کند و حرمت شکنی را ترویج می‌کند. اگر نگران مسائل اقتصادی هستند به راحتی قانون را رعایت کنند.

آشتیانی در‌خصوص احتمال دوقطبی شدن جامعه و شکل گیری دوباره اعتراضات توسط بازاری‌ها تاکید کرد: اصلا بازاری‌ها اینگونه نیستند که بخواهند نسبت به موضوعی موضع‌گیری داشته باشند. این‌ها به اصطلاح فرضیه‌هایی هست که به واقعیت نزدیک نیست.

ما نمی‌توانیم اسم کسانی را که خودشان مسبب وضع موجود و قانون شکنی هستند را بازاری بگذاریم. بازار کلان کشور چیز دیگری است و عده‌ای میخواهند فرافکنی کنند و اینگونه وانمود کنند که اگر باحجاب برخورد قانونی شود جامعه دوقطبی می‌شود. یعنی چه که دو قطبی می‌شود؟

متولیان امر و حاکمیت به دنبال دوقطبی شدن وضعیت موجود نیست. همه به دنبال اجرا و احترام به قانون هستند. حتی اگر یک قانون بد باشد باید به آن احترام گذاشت. اگر فرض بگیریم در یک جامعه‌ای یک قانون بد هم باشد باید تا زمان اصلاحش رعایت و به آن احترام گذاشته شود.

واعظ آشتیانی در رابطه با اینکه چرا مکان‌های مردمی به خاطر حضور افراد بی‌حجاب مثل پاساژ پلمب می‌شود اما مکان‌های دولتی مثل دانشگاه، شهرداری (پارک) یا حتی بانک پلمب نمی‌شود، تاکید کرد: قطعا در برنامه‌ریزی که وجود دارد  اینگونه است که به هر نهاد و سازمانی که فعالیت میک‌ند تمام هشدارهای لازم داده شود. و اگر رعایت نکردند قانون را اجرا می‌کنند. قانون با کسی تعارف ندارد. برای دانشگاه یا فروشگاه استثنا قائل نیست و نسبت به همه یکسان است.

واعظ آشتیانی نسبت به اینکه پلمب‌ واحدهای تجاری در حال حاضر با چه حکمی اجرا می‌شود، تاکید کرد:  وقتی که مجری ورود می‌کند قطعا یک احکامی را دارد. اینگونه نیست که بدون احکام ورود کرده باشد.  چون قانون است  قوه قضاییه هم نمی‌تواند بگوید برای یک قانون حکمی صادر نمی‌کنم. قانون در اصل یک مجری یا چند مجری دارد. یک مجری می‌تواند قوه قضاییه باشد که احکام را صادر کند یک مجری میتواند حکم صادر شده را عملیاتی کند. و مطمئنا این اتفاق افتاده است.

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا در پایان گفت: بهتر است به جای استفاده از واژه برخورد در برخورد با بی‌حجابی بگوییم اجرای درست قانون. زیرا قانون باید درست اجرا شود. تنها حجاب هم نیست. موضوعات مختلفی است که قانون باید برای همه یکسان باشد و استثنایی برای موارد قائل نباشد که بگوید مربوط به فلان نهاد است چشم پوشی کنند.

من یاد دارم خانم شیرین عبادی (زمانی که در کشور تردد می کردند.) در پاسخ به این سوال خبرنگار فرانسوی که از ایشان پرسیده بود چرا در فرانسه حجاب ندارید اما در ایران رعایت می‌کنید گفته بود من بنا بر احترام به قانون، حجاب را در ایران رعایت می‌کنم. ایشان حقوقدان است و خوب می‌داند که قانون تحت هر شرایطی باید رعایت شود و احترامش واجب است. همانطور که اشاره کردم بی‌قانونی در تمام جوامع مورد برخورد قرار میگیرد. تنها مربوط به کشور ما نیست.

همانطور که در ابتدای صحبت‌هایم نیز اشاره کردم در مراکز آموزشی فرانسه، با کسانی که حجاب داشته باشند برخورد می‌شود زیرا یک قانون است. حالا درست است که رعایت این قانون برای بی‌حجاب‌ها سختی دارد و آزاردهنده است  اما اگر رعایت نکنند با آن‌ها طبق قانون برخورد می‌شود.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا