اجتماعی

تشکیل شعبه رسیدگی به پرونده ۱۳ نفر از متخلفان متروپل / افزایش تعداد جانباختگان

خبرمهم: در نهمین روز از حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان، تلاش‌ها برای جستجوی افراد گرفتار زیر آوار ادامه دارد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، در نهمین روز از حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان، تلاش‌ها برای جستجوی افراد گرفتار زیر آوار ادامه دارد.

ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۳۴ نفر جانباخته‌اند و تعدادی نیز مصدوم شده‌اند.

ساعت ۰۲:۰۰؛ رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: کارگروه ویژه‌ای با حضور کارشناسان متخصص حقوقی استان تشکیل شده که ابعاد همه‌جانبه قضایی و حقوقی حادثه متروپل را بررسی و نتیجه تحقیقات خود را به دادگستری استان خوزستان ارائه کنند.

علی دهقانی اظهار کرد: به مردم شریف استان خوزستان به خصوص مردم عزیز آبادان و خرمشهر اطمینان می‌دهیم که حسب دستور مقام معظم رهبری و ریاست محترم قوه قضائیه در حداقل زمان ممکن جهت بررسی کلیه ابعاد موضوع حادثه آبادان اقدام نموده و به پرونده همه کسانی که در این حادثه نقش داشته اند، اعم از کسانی که ترک فعل کرده و یا مرتکب جرم شده اند با کمال دقت و قاطعیت و سرعت رسیدگی می شود.

به گزارش ایسنا به نقل از دادگستری خوزستان، وی افزود: آنچه امروز مورد مطالبه مردم است این است که دستگاه عدلیه با تاکید مقام معظم رهبری و ریاست مکرم قوه قضائیه به موضوع حادثه آبادان با سرعت و دقت رسیدگی کند که این مطالبه عمومی در راس اولویت کاری دادگستری خوزستان است.

رئیس کل دادگستری خوزستان در ادامه افزود: کارگروه ویژه ای با حضور کارشناسان زبده حقوقی استان خوزستان تشکیل شده که ابعاد مختلف قضایی و حقوقی موضوع حادثه متروپل را بررسی و نتیجه تحقیقات خود را به دادگستری استان ارائه کنند.

دهقانی گفت: تاکنون تعداد ۱۳ نفر از عاملان و مسببان که در حادثه متروپل آبادان نقش داشته اند، دستگیر و دستور انجام تحقیقات کارشناسی فنی و همه جانبه برای بررسی همه جانبه ابعاداین حادثه صادر و شعبه ویژه ای نیز برای رسیدگی به این پرونده تشکیل گردیده است.

رئیس کل دادگستری خوزستان برای سومین روز پیاپی با حضور در شهرستان آبادان و باحضور در شورای تامین استان خوزستان، دستورات لازم را در خصوص پیگیری و تسریع در روند رسیدگی به پرونده عاملان و مسببان حادثه متروپل آبادان، صادر کرد.

شناسایی ساختمان‌های ناایمن به تنهایی کافی نیست/ باید تسهیلات برای ایمن‌سازی ارائه شود

ساعت ۰۹:۴۲؛ یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها گفت: ارائه لیست ساختمان های ناایمن به تنهایی کافی نیست، بلکه باید سیاست های تشویقی در کنار اقدامات نظارتی اعمال شود تا مالکان ساختمان ها برای ایمن سازی ساختمان ها گام بردارند.

محمد حسن آصفری درباره درس هایی که باید از ریزش ساختمان متروپل در آبادان آموخت، بیان کرد: در موضوع ریزش ساختمان متروپل در آبادان در وهله اول باید سازمان نظام مهندسی و سایر دستگاه های نظارتی متولی پاسخگو باشند که چگونه به ساختمانی که بنای آن استحکام ندارد مجوز افزایش طبقات داده شده است و مجوز ساخت ۴ طبقه به ۱۰ طبقه تغییر کرده است؟

وی تاکید کرد: باید در اولین مرحله با متخلفان برخورد شود تا درسی برای دیگران باشد.

این عضو کمیسیون امور داخلی در ادامه اظهار کرد: متروپل تنها ساختمان غیرمستحکم در سطح کشور نیست و از نظر بنده تنها با شناسایی نمی توان جلوی بحران های آینده را گرفت. امروز لیستی اعلام شده که حدود ۱۳۷ ساختمان ناایمن داریم اما به باور بنده این رقم بسیار بیشتر است.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: باید در کنار اقدامات دستگاه های نظارتی، سیاست های تشویقی نظیر تخصیص تسهیلات در نظر گرفته شود تا خود مردم و مالکان ساختمان های تجاری و مسکونی به سمت ایمن سازی و مستحکم سازی ساختمان ها حرکت کنند. امروز تنها پاساژ یا ساختمان های بلند مرتبه ناایمن در سطح کشور وجود ندارد بلکه حتی خیلی از ساختمان های مسکونی که در حاشیه شهرها ساخته شده‌اند، با کوچک ترین لرزش یا فشاری فروخواهد ریخت و یک بحران ایجاد می کند.

آصفری در پایان تاکید کرد: باید به نحوی سیاست گذاری در این حوزه صورت گیرد که مالکان ساختمان ها ملزم به ایمن سازی ساختمان های ناایمن شده و در عین حال تسهیلات و امکانات لازم نیز در اختیار آنان قرار داده شود.

افزایش جانباختگان متروپل به ۳۴ نفر

ساعت ۰۹:۲۱؛  فرماندار آبادان از افزایش تعداد جانباختگان حادثه متروپل به ۳۴ نفر خبر داد.

احسان عباسپور در جمع خبرنگاران با اشاره به خارج‌سازی یک پیکر دیگر از زیر آوار متروپل اظهار کرد: بدین ترتیب تاکنون پیکرهای ۳۴ نفر از جانباختگان از محل حادثه متروپل خارج شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: جست‌وجو برای خارج‌سازی دیگر پیکرها از زیر آوار ادامه دارد.

هنرمند فیلم‌ساز خوزستانی جایزه بین‌المللی خود را به مردم آبادان تقدیم کرد

ساعت ۱۰:۳۰؛ سید مرتضی سبزقبا، هنرمند فیلم‌ساز خوزستانی اهل دزفول، که به تازگی جایزه فستیوال فیلم گرجستان را دریافت کرده این جایزه را به مردم آبادان تقدیم کرد:

به گزارش ایسنا، سبزقبا در یادداشت کوتاهی که در اختیار ایسنا گذاشته در این باره نوشته است:

“با دل خونین لب خندان بیاور همچو جام/ نی گرت زخمی رسد آیی چو چنگ اندر خروش

این روزها و این شب‌ها غمی سهمگین روی سینه‌ام چون کوهی سترگ سنگینی می‌کند. زیستن ماجرای غم‌انگیز شگرفی است که شعف در تار و پود آن ریشه دوانده است.

با احترام به مردم سرزمین‌ام؛ ایران عزیزتر از جان‌ام، جایزه‌ ویژه‌ «Serenade»، دیپلم افتخار و تندیس بهترین فیلم دومین فستیوال ‌بین‌المللی فیلم «Diogenes» گرجستان را به مردم عزیز آبادان و به سرزمین زخمی خوزستان تقدیم می‌کنم.

این کمترین و کوچک‌ترین راه و کاری است که با انجام‌اش می‌توانم همدردی و همدلی خود را با مردم شریف آبادان عزیز اعلام کنم. خداوند به خانواده‌های داغدار و به مردم صبور خوزستان صبر عنایت بفرماید. امیدوارم این رخداد تلخ در هیچ‌جای سرزمین عزیزمان ایران تکرار نشود.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا