فرهنگی

معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش: تا زمانی که دولت دم دستی هر‌کسی را که پیدا کرد وزیر آموزش و پرورش کند، راه به ترکستان است./ مدیریت حاج آقایی در آموزش و پرورش حاکم است نه مدیریت علمی با یک تفکر منطقی.

خبرمهم: ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش: شیوه نامه مصوبه تاسیس مدارس توسط مساجد را هنوز دولت تنظیم نکرده، مصوبه‌ای هم که مجلس داشته یک مصوبه کلی و شتاب‌زده‌ای بود که اصلا هدف در آن مشخص نیست.

ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش: الان مشخص نیست تصمیم گیرنده آموزش و پرورش کیست؟!/ در گزینش‌های آموزش و پرورش در کنار مسائل اعتقادی باید به گزینش‌های علمی و تخصصی بهای بیشتری بدهیم./ هر سال بودجه آموزش و پرورش کسری دارد و تا زمانی که این کسری برطرف نشود و حتی تکلیف آموزش و پرورش با دولت و حاکمیت معلوم نشود، اتفاقی نمی‌افتد./ وزیرانی که در دولت آقای رئیسی انتخاب شدند وزاری ضعیفی بودند که اقتدار و توان علمی و کارشناسی نداشتند.

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرمهم، ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌خصوص مصوبه تاسیس مدارس توسط مساجد گفت: اولا شیوه نامه مصوبه تاسیس مدارس توسط مساجد را هنوز دولت تنظیم نکرده، مصوبه‌ای هم که مجلس داشته یک مصوبه کلی و شتاب‌زده‌ای بود که اصلا هدف در آن مشخص نیست. اگر هدف در آن تقویت دروس دینی است که ما این دروس و مدارس معارف اسلامی را در آموزش و پرورش داریم، اما اگر منظور تنوع بخشی به محیط‌های یادگیری است که باز هم این برداشت ناصواب است، چون بایستی مدارس به عنوان محور قرار بگیرد و از مساجد و دیگر اماکن برای آن استفاده شود. مدرسه یک ساختاری دارد که آوردنش درون مسجد اگر فضای استانداری نداشته باشد اصلا به نفع نیست و باعث وهن مسجد و وهن آموزش‌و پرورش خواهد شد. 

سحرخیز ادامه داد: به نظرم فعلا باید صبر کرد ببینم که شیوه‌نامه دولت در این خصوص چگونه خواهد بود. اصلا این مدارس تاسیس شده توسط مدارس دولتی خواهند بود یا غیر‌دولتی. اگر غیر دولتی است باید دید می‌خواهند شهریه بگیرند تا کمکی به هیئت امنای مساجد شود و بعد هیئت امنای مساجد برای آن تصمیم‌گیری کنند، چون یک کار تخصصی در حیطه آموزش و پرورش است و اصلا در اینجا باید دید که آیا هیئت امنا از پس این کار برمی‌آیند یا خیر. باید دید مدیر این مدارس آیا با سازوکار آموزش و پرورش می‌خواهد انتخاب شود و اینکه مساجد فضای لازم را برای سازوکار آموزشی دارند یا خیر؟ این‌ها به نظرم در هاله‌ای از ابهام است و باید مشخص شود. 

معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اگر منظور بعضی از آقایان هم ناتوانی آموزش و پرورش در رسیدن به اهداف است و گمان می‌کنند با بردن بچه‌ها به مساجد مشکلات حل می‌شود، باید بگویم من این را درست نمی‌دانم. این اشتباه است. ما بایستی از این راه برگردیم و اقدامات را از طریق مجرای شورای عالی آموزش و پرورش، جایی که در این زمینه تخصص دارند و صاحب نظر هستند، عبور کند. بعد  از این شورا، شورای عالی انقلاب فرهنگی است. مجلسی که به اسم مجلس انقلابی به صورت شتاب‌زده چنین طرح‌هایی را می‌آورد به نظرم یک حرکت غیر‌کارشناسی می‌شود که درست هم نیست. 

ابراهیم سحرخیز در‌خصوص آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش گفت: آقای وزیر اعلام کردند ما سال آینده ۹۳هزار نفر را می‌خواهیم بگیریم. اولا که ما ۳۰۰ هزار نفر تا الان کمبود داریم. هرچقدر هم که بخواهیم بگیریم به همان تعداد بازنشسته داریم. یک امر دیگری هم دیدم که معاون وزیر گفته بود ۳۰ هزار نفر می‌مانند و ۶۰ هزار نفر بازنشسته می‌شوند. ما باید برنامه هفتم ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را بالا ببریم تا استخدام‌های ناقص و فله‌ای نداشته باشیم و هم اینکه یه جوری جبران ۳۰۰ هزار نفر را داشته باشیم. آزمون هم به صورت عادلانه برگزار شود تا نیروهای مستعد و با‌سواد انتخاب شوند. کیفیت آموزش و پرورش در گرو داشتن نیروهای باسواد و متخصص است. 

وی در ادامه تاکید کرد: در گزینش‌ها هم فقط به مسائل اعتقادی توجه نکنیم. در کنار مسائل اعتقادی به گزینش‌های علمی و تخصصی بهای بیشتری بدهیم. تا کسانی که وارد می‌شوند نیروهای باانگیزه‌ای باشند نه کسانی که هیچ جا کار پیدا نمی‌کنند و دارند به آموزش و پرورش به چشم بنگاه کاریابی نگاه می‌کنند و بایستی حتما کسانی که در آزمون‌ها موفق می‌شوند، مسیر دانشگاه فرهنگیان را طی کنند. 

سحرخیز ادامه داد: الان مشخص نیست تصمیم گیرنده اموزش و پرورش کیست؟ مجلس است یا شورای عالی آموزش و پرورش یا شورای عالی انقلاب فرهنگی یا صاحبان مدارس دولتی است؟ هرکسی زورش بیشتر است آموزش و پرورش را به سمت خودش می‌کشد. مدیریت حاج آقایی در آموزش و پرورش حاکم است نه مدیریت علمی با یک تفکر منطقی که از یک کانال درستی مثل شورای عالی اموزش و پرورش نشات گرفته باشد نداریم. وزیرانی که در دولت آقای رئیسی انتخاب شدند وزاری ضعیفی بودند که نه پایگاه‌هایی در دل‌های معلمان داشتند و نه توان علمی و اقتدار علمی و نه توان کارشناسی داشتند. نتیجه را هم دارید می‌بینید که در امتحانات نهایی و آزمون‌های بین‌المللی افت کردیم. 

معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رهبری فرمودند آموزش و پرورش در شان حاکمیت است، گفت: هر سال بودجه آموزش و پرورش کسری دارد و تا زمانی که این کسری برطرف نشود و بودجه واقعی نشود و حتی تکلیف آموزش و پرورش با دولت و حاکمیت معلوم نشود، اتفاقی نمی‌افتد. رهبری فرمودند آموزش و پرورش در شان حاکمیت است که درست هم فرمودند. قانون اساسی نیز می‌گوید آموزش و پرورش جز وظایف حاکمیت است و باید رایگان اداره شود. البته من مخالف مدارس غیر‌دولتی و کمک‌های مردمی نیستیم چون آن هم قانون دارد. 

ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: اینکه دولت آموزش و پرورش را معلق نگه دارد و اولویتی برای آن قائل نباشد و دم دستی هرکسی را که پیدا کرد وزیر آموزش و پرورش کند، راه به ترکستان است. آموزش و پرورش تمام بودجه‌اش صرف پرداخت حقوق‌ها می‌شود. درحالیکه بدون پول و بودجه نمی‌توان انتظار تحول داشت. اگر مشکل معیشت نیروها و معلمان برطرف شود می‌توان انتظار تحول داشت. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا